hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Sentrert ridning" av Sally Swift, noen meninger?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Bøker og videoer
 "Sentrert ridning" av Sally Swift, noen meninger?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

hesterytteren

Skrevet - 25/12/2004 :  15:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som har lest denne boka? fikk den i går *julegave* og har bare rukket å lese litt av den, men syns allerede jeg har lært MYE av den! det er utrolig hvor bra forfatteren har klart å skrive ned og beskrevet hvordan man kan ri bedre, hvorfor man kanskje har en stiv sjenkel osv..!

eks: "en måte å leke hest på, er å stille seg på alle fire med rett rygg. beveg deg litt rundt på gulvet, og pass på at du ikke skyter rygg eller blir svai i ryggen det kan være til god hjelp å se seg i et speil. så får du en venn til å stikke deg hardt med to rette fingre på hver side av ryggraden der skulderbladene begynner. hvordan reagerer du på dette? Au! du vil raskt senke ryggen, og hodet ditt spretter opp. (står mere før poenget kommer, men gidder ikke skrive alt nå:P)er det dette vi gjør mot hestene våre når vi ikke sitter riktig i travet, når vi smeller i salen i galopp, når vi rir lettridning og setter oss for tungt,eller når vi setter oss opp og lander - dunk - på hesteryggern?!din reaksjon på øvelsen er å senke ryggen og heve hodet. hvor mange ganger har du ikke sett en hets reagere på denne måten?"

denne boken har allerede lært mg mye! blant annet også at hvis jeg har en stiv under sjenkel, så prøv å enke gjennom HELE kroppen.. kanskje jeg har ei skeiv hofte, eller er stiv i skuldrene/nakken.. står MYE bra, iallefall så langt som jeg har komet :P (kommet til side 43 av 208)

jeg ville gitt denne boka 10 av 10 mulige ;P

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2004 :  15:57:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Har den selv, jeg... Den går på omgang blant venner nå, for den inneholder MASSE MASSE bra!
Anbefales!
10 av 10 mulige poeng fra meg også!

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 25/12/2004 15:58:07 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2004 :  16:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har desverre ikke skaffet meg boken, men blir blant annet instruert etter Swift's prinsipper- og det fungerer kjempe bra! Ikke alt som er like lett å forstå med det første (feks babyføtter!), men denne måten å tenke klassisk ridning på er genial:) Bruker den både på bakken og i sprang, og har opplevd en "helt annen" hest bare ved små justeringer! Mye å sette seg inn i til å begynne med, men det kommer etter hvert. Noen synes det bare er tull, men det er jo egentlig en bedre måte å forklare klassisk ridning på, man lærer å bli mer i ett med hesten og jobber med den. Den ene treneren min har tatt flere kurs i Sverige (til ei av Swifts elever), og er nå utdannet som "sentrert rideinstruktør".
Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/12/2004 :  22:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
En fin "reminder" denne boka når vi blir ensporet og tror det er hesten som forårsaker problem.

100% fokus på rytter bør være "obligatorisk" synes jeg, akkurat som NH burde det være unødvendig å "kategorisere dette" også som en egen unik ny greie...
Det burde være en selfølge i all omgang/kunnskapslære om hest og generell håndtering innenfor dette.

Terningkast 6!!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  22:55:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg fikk denne boka i posten for ganske nøyaktig to måneder siden. Desverre har jeg ikke kommet lengre enn "i gang", men har et veldig godt første inntrykk av boka. Og ja.. På nyåret når jeg får litt mer tid skal jeg nok få lest denne boka.

Men man har så mange bøker man skulle ha lest.. Bestilte fire nye fra e-boghandel.dk i går Av og til skulle man hatt mer tålmodighet for å lese. Jeg er ikke så flink der, selv om jeg leser så gjerne. Iallfall hestebøker. Det er jo veldig lærerikt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  23:52:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har noen lest den på engelsk? Er fan av å lese bøker på orginalspråket ettersom jeg liker ikke oversettelser, hehe *sær* Syntes dessuten forfatterens egne ord forklarer bedre, men er det like greit å lese på norsk? Vet noen hva boken koster på norsk? Når ble den utgitt?

hehe, full spørsmål i dag, jeg vil veldig gjerne lese boka :)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  12:21:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg bestilte boka for ikke så lenge siden. Da surfet jeg litt rundt på ulike nettutsalg og fant ut at den var billigst om jeg bestilte den fra Bokkilden. Jeg kjøpte den da på norsk. Prisen er da kr 268,-, og utgivelsesår for den norske utgaven er 2003 (den engelske er fra 1985). Landbruksforlagets egne veil. pris er kr 298,-.

PS: Bokkilden selger også den engelske versjonen "Centred Riding". Det er noe lengre levering, antar de bestiller den fra England for deg. Om du ønsker boka på engelsk er det muligens ennå smartere å bestille den fra Amazon. Kommer selvfølgelig ann på om du skal bestille flere bøker enn bare denne, og det totalt sett vil lønne seg med porto og pris. Amazon krever vel betaling med Visa, mens Bokkilden er greie slik at man betaler med giro etter at bøkene er mottatt. Bokkilden deler også opp sendingene dersom det er lang ventetid på noen av bøkene, uten tillegg i pris.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  12:39:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, tenkte å bestille fra Amazon, fant ut det lønte seg. Er jo nesten billigere enn å sende fra England enn fra Norge. Har visakort, får vel brukt det litt nå, hehe.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  14:25:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, tenkte å bestille fra Amazon, fant ut det lønte seg. Er jo nesten billigere enn å sende fra England enn fra Norge. Har visakort, får vel brukt det litt nå, hehe.

Opprinnelig postet av MissEva

Litt off-topic, men greit å vite.. Jeg har bestilt endel fra Amazon tidligere, og kjenner mange som har gjort det samme. Veldig god erfaring! Er jo mange som er litt skeptisk til netthandel fremdeles, iallfall når det gjelder betaling med VISA og utenlandsbestillinger.

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  11:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Fikk boka i posten i går. Har så vidt begynt å lese. Kjempegøy. Gleder meg til å få lest meir i boka og håper det kan hjelpe meg til å bli ein enda betre rytter. Har høyrt masse positivt om boka.

Gå til toppen av siden

hesterytteren

Skrevet - 03/01/2005 :  20:31:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hyggelig å se at det ikke er bare jeg som liker denne boka :)

synd døgnet bare har 24 timer.. får så liten tid til å sette meg ned å lese..! :(
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  21:06:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er dette en bok som er "typisk engelsk" eller kan den brukes i western, gangartsridnings osv og ?

Kan noen fortelle meg hovedemnene ? Har hørt så mye positivt om boka at jeg har veldig lyst til å kjøpe den, men det er jo greit å forhøre seg litt først :)
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  01:01:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Jeg er også veldig fornøyd med amazon! Ikke er leveringen så dyr heller
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  16:22:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har lest boka, og blitt instruert etter sentrert prinsipper, og det var da det virkelig begynte å svinge i dressuren for Holter og meg:) Anbefales virkelig, lettlest og gode illustrasjoner:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  23:56:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Delvis off-topic, men fant en bra side: http://www.centeredriding.org/

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  00:10:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
BabyLunah: Mye av det fungerer med gangartsridning, men ikke alt. Om du søker litt på internett så har noen av Swifts ivrigste elever laget en side eller noe slikt noe om sentrert ridning tilpasset gangartsridning. Det er litt sånn at du må føle det an når du rir gangarter etter dette prinsippet (Jeg kombinerer Swift og Blignault).

Tølt er jo noe helt spesielt f.eks, og det er ingen fasit for hvordan du må ri frem en hest i det. Dette kan gjerne kræsje litt med sentrert ridning. I tillegg til dette med å bære et papir mellom bena, som ikke funker innen islandsk ridning - hvor man skal sitte med bena vekk fra hesten.

Men joda, det funker når du justerer det litt.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.