hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skal jeg bedekke henne!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Skal jeg bedekke henne!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sarahk

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  19:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Hoppa mi har feilstilling på den bløte gane, noe som hun har arvet av faren (TAMIN SANDY). Er det noe lurt av meg å bedekke henne, siden det er arvelig?

xxxx

Skrevet - 14/12/2004 :  00:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Feillege av lang bløte gane er ikke arvelig, og ikke alle er født med det, ifølge veterinærer jeg har vært i kontakt med.
Har selv en 4 årig Quarter som ble operert ved Skara dyrehospits i sepember/oktober ,og nå sist uke i Helsingborg. Dette er 2 av Sveriges største og mest moderne hospits for hester.
Veterinæren i Skara heter Nick Jansson og har operert mange som alle også har blitt bra igjen, selv om % ligger på 60.

Ingen i min hest,s familie har eller har hatt dette tidligere,( har vi undersøkt), og veterinærene sier det altså ikke er arvelig men ligger latent eller uvikles senere av andre grunner.
Årsaken hos min hest har vi trolig funnet og det var ihvertfall ikke arvelig.

Sakset:

Fejllejring af den bløde gane
Af dyrlæge Julie Fjeldborg

Hvad er fejllejring af den bløde gane?

Ved fejllejring af den bløde gane forstås en tilstand, hvor den bløde gane lægger sig oven på strubelåget. I modsætning til mennesker kan heste kun trække vejret gennem næsehulen. Dette skyldes at den bløde gane hos heste er lang, og at den under vejrtrækning ligger fast forankret under strubelåget. Således bliver der opretholdt et lufttæt sejl mellem mundhule og næsehule. Brydes dette sejl under arbejde anses det for at være patologisk/sygeligt.

Fejllejring af den bløde gane benævnes ofte ganesejlslammelse. Kun i få tilfælde er der imidlertid tale om en egentlig lammelse, og i disse tilfælde er symptomerne helt anderledes.

Hvad er symptomerne på fejllejring af den bløde gane?

Symptomerne på fejllejring af den bløde gane opstår pludseligt; oftest under store præstationsydelser, f.eks. i slutning af løb eller når hesten går i holdning.

Der høres en snorkende lyd, når hesten puster luften ud.
Hesten stopper og begynder at trække vejret gennem munden, og foretager synkebevægelser for at få den bløde gane på plads.
Den snorkende bilyd opstår fordi luften presses frem på hver side af den bløde gane, når hesten puster luften ud. Herved sættes den bløde gane i svingninger.

Årsagen til at hesten stopper op er, at den ikke kan få tilstrækkeligt med luft, idet indgangen til næsehulen delvis blokeres.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?

Diagnosen vil i mange tilfælde først eller kun kunne stilles, når hesten arbejder under sine sædvanlige arbejdsbetingelser, dvs. travheste bag vogn, ridehest under rytter osv. Men af og til vil det være muligt at fremprovokere fejllejringen ved at aflukke begge næsebor. Herved oparbejder hesten et kraftigt undertryk i svælghulen, som kan få et slapt ganesejl til at fejllejres.

I nogle tilfælde vil man ved endoskopi kunne observere et for langt ganesejl, hvilket ses ved at ganesejlet hvælver sig ind i svælget, specielt under indåndingen. Hvorvidt hesten har problemer grundet dette, vil udelukkende kunne ses ved en kikkertundersøgelse, samtidig med at hesten motionerer på løbebånd.

Hvordan behandles fejllejring af den bløde gane?

For langt ganesejl behandles ved en operation. Her forkortes den bløde gane, samtidig med at der bortskæres en lille del af underhalsens muskler.

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har fejllejring af den bløde gane?

Efter operation vil hesten i 60% kunne fungere normalt.

Hvorfor får hesten fejllejring af den bløde gane?

Man kender ikke den egentlige årsag til dette. Formodninger går på gentagne luftvejsinfektioner, som da kan give et slapt ganesejl. Af andre forklaringer angives at manglende træning medfører krampe i underhalsens muskler, som indirekte har indvirkning på den bløde gane.

Hvad er risikoen for, at din hest får fejllejring af den bløde gane?

Dette vides ikke.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får fejllejring af den bløde gane?

OBS! På ungheste anbefales det at behandle luftvejsinfektioner, da man anser disse for værende risiko for senere udvikling af fejllejring.-----------------------------------------------------------------------------------

Har erfart at kunnskapen om denne diagnosen er dårlig her hjemme i forhold til Sverige feks., så jeg fikk også høre at man trodde det var arvelig osv. her,(særlig i travmiljøet) før jeg kom i kontakt med kirurger som er spesialister på området, og som sier noe helt annet.

Jeg har ihvertfall fått masse nyttig informasjon og fakta som ingen kunne svare sikkert på her hjemme.

De fleste, og særlig i travmiljøet trodde osv..
Det er ikke godt nok for meg ihvertfall..

Hvordan oppdaget du at hesten din hadde det og hvor gammel var hun?
Og er hun operert? * Nyskjerrig*

Redigert av - xxxx den 14/12/2004 01:41:26 Gå til toppen av siden

sarahk

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  09:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
For en lettelse Jeg vet ikke når hun fikk det og hvor gammel hun var. Jeg fikk bare beskjed om at hun hadde det når jeg kjøpte henne i sommer, så hun er ikke operert for det heller.

Tusen takk for svaret det hjalp meg mye
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2004 :  16:30:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig!

Jeg setter min lit til all fakta som er rundt dette, og til dags dato har jeg ikke lest/hørt noen veterinærer som har konstantert at dette er arvelig.

I tilegg vet jeg at min hest ikke har arvet det ihvertfall, så da tar jeg utgangspunkt i det og hører på veterinærene som behandler henne.

Min ble operert da hun til slutt ikke fikk puste, så det utviklet seg veldig plutselig og etterat hesten hadde vært i trening en stund.

Før dette kunne du såvidt høre svake snorkelyder når hun sto å sov på stallgangen eller åt kraftfor, aldri ved trening.

Det utviklet seg raskt til det verre og forsikringselskapet mitt har dekket operasjonsutgifter osv.
Jeg har vanlig forsikring, og hadde det vært arvelig ville jeg trolig ikke fått ett øre....

Lykke til videre, du får holde meg oppdatert da om det skjer noe forandringer.

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 16/12/2004 :  15:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

Jeg vil bare si at med mindre du får bekreftet at dette IKKE er genetisk arvelig ville jeg ikke bedekket henne. Hvis du da ikke vil operere feilen om føllet får den..
Mener at om man har en "defekt" på hesten sin man ikke ønsker, bør man kanskje ikke videreføre denne til eventuelle føll???
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.