hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva hesten er værdt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hva hesten er værdt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  23:15:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Er det noen som kan svare meg på hvordan jeg finner ut hva hestene mine er værdt?
Tenker på sånn forsikrings messig.

For jeg har hatt en del av hestene mine siden de var unge, og nå som de er blitt eldre og lært litt mer er de jo garantert værdt mer enn det jeg kjøpte de for, og derfor lurt å forhøyne forsikrings summen.

Og da må jeg jo vite hva de er værdt nå.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

jalla

Skrevet - 12/12/2004 :  23:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å vite det må du beskrive litt hvordan hestene er, rase, alder, nivå, osv. Ellers er det svææært vanskelig for oss andre her å fastsette noen forsikringssum. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  23:59:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo høre med folk rundt deg som har peling på markedet på de hestene du har! Og tenk selv hvis du hadde tenkt å selge hestene hva som hadde vært en reel pris å satt på de nå. Du kan også sjekke annonser, og se hva som er "normalt" å ta for den type hester du har, det er iallefall det jeg har gjort når jeg har satt pris. I tilegg så har jeg snakket med instruktørene mine, som har masse mer erfaring enn meg på "prissetting"!
Hege Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  16:35:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er da 4 hester jeg lurer på hva er værdt:

1.) Fullblods Araber Hoppe på 8 år. Hun går LD dressur, (skal forhåpentligvis ut i LC snart), Er en god tur hest og har vært hoppet litt med men ikke mye pga en skade i høyre skulder etter feilskoing som 3 åring. Dette er nå på bedringens vei med hjelp av kiropraktor og akupunktur behandlinger. Hesten er gull-premiert i 2002, på Araberhest utstilling. Jeg kjøpte henne får 30.000 som 2 åring. Hun har topp stamme!

2.) Sportsponni Hoppe på 6år. Hun går LD til 75% og sånn, hun skal snart ut i LC bare galoppen blir bedre. Hun har vært startet i 40cm sprang, men grunnet rytters interesse og at hesten er tung å ri, blir det ikke så mye sprang ridning. Hun skal kjøres inn nå snart også. Hesten er en fin tur hest og er snill som dagen er lang!! Ikke "merrete" i det hele tatt, til og med ikke under brunst. Hesten har premiert far og hestens mor blir brukt til handicap ridning. Je betalte 25.000 for henne som 4 åring da var hun kun ridd på tur og litt bane men kunne nesten ingenting. Hun har dessuten vært med på noen uoffisielle utstillinger med greit resultat.

3.) Norlandshest vallakk på 15år. Han har gått LB til 50% og han går fint 60cm bane. Han er innkjørt og har vært med på en del kjørestevner. Han har oxo gått NM i mounted games. Han er en grei tur hest. Betalte 12.000 (uten utstyr ga litt mer for ham med utstyr) for ham som 4 åring. Han har blitt brukt til barne ridning under arrangementer... Hesten sliter med kolikk og diare hvis man ikke forer ham rett!! Premiert far.

4.) Welsh Mountain vallak på 6 år. Han går LD, 40cm bane og har løs hoppet 70cm (hittil, har ikke kommet noe lengre pga rytternes uerfarenhet). Han er også ny innkjørt. Ponnien har deltatt i NM i mounted games. Ponnien sliter med kronisk diare så snart gresset forsvinner (dette skal behandles av equiterapaut nå). Han har vært med påen del uoffisielle utstillinger med godt resultat, mange mener det er synd han er vallak. Faren er veldig høyt premiert! Ga 10.000 får ham som 5 åring,han kunne ikke så mye da jeg kjøpte han (da var han ikke innkjørt, ikke longert og hva han kunne av ridning aner vi ikke, men det virker ikke som det var mye å skryte av!!)

Hva er de værdt?

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  17:52:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ikke for å være slem eller noe, men at hestene "går" LD og 40 cm. sprang har omtrent ingen ting å si for å få summen opp på et høyere nivå, i allefall. Disse hestene kan da i prinsipp bare det aller mest nødvendige - skritt, trav, galopp og holdt (Jeg har selvfølgelig ikke sett hestene dine i arbeid, men generelt). I tillegg har det ingenting å si om faren er høyt premiert o.l. når det er en vallak det dreier seg om.

Håper jeg ikke virker for byrsk, da dette ikke er meningen. :-)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  19:46:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du bør forsikre hestene dine for en sum du mener de er verdt. Samtidig bør du også tenke gjennom hva slags utgift dette er for deg, og hva forsikringen dekker.

Å forsikre noe er nok ikke dumt. Men ofte betaler du unødvendig mye, og forsikringsselskaper har det med å lure seg unna om du først er uheldig. Av den grunn har jeg blitt mer skeptisk til å skulle forsikre for full verdi. Rett og slett fordi det er en så stor utgift å betale forsikringer. Likevel bør man forsikre noe, iallfall om hesten er av en slik verdi at du ikke har råd til å tape dette. Du bør vurdere hva du er nødt å ha igjen for hesten i verste tilfelle, om en hest dør.

En annen ting.. På hest går det også ann å forsikre over antatt salgsverdi. Men forsikringspengene du betaler høynes jo også deretter.

Proffe ryttere som har mange hester pleier faktisk ofte ikke å forsikre. La si du betaler ca 10% av hestenes verdi i forsikring. Har du da 10 hester til en million har du "råd" til å miste en. Men når man har færre hester er man selvsagt mer sårbar. At en hest skader seg slik at den får døden til følge, og du ville fått 100% igjen på forsikringa er ganske mye mindre enn 1/10 sjanse. Men likevel er det en risiko å ta.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  21:54:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du bør forsikre hestene dine for en sum du mener de er verdt. Samtidig bør du også tenke gjennom hva slags utgift dette er for deg, og hva forsikringen dekker.

Å forsikre noe er nok ikke dumt. Men ofte betaler du unødvendig mye, og forsikringsselskaper har det med å lure seg unna om du først er uheldig. Av den grunn har jeg blitt mer skeptisk til å skulle forsikre for full verdi. Rett og slett fordi det er en så stor utgift å betale forsikringer. Likevel bør man forsikre noe, iallfall om hesten er av en slik verdi at du ikke har råd til å tape dette. Du bør vurdere hva du er nødt å ha igjen for hesten i verste tilfelle, om en hest dør.

En annen ting.. På hest går det også ann å forsikre over antatt salgsverdi. Men forsikringspengene du betaler høynes jo også deretter.

Opprinnelig postet av spoff

Hestene er jo forsikret nå for det jeg har kjøpt de for, men iallefall Araberen har vel steget litt i verdi.

Og jeg må nok innrømme at jeg ikke har særlig peiling hva de er værdt i dag... Er derfor jeg spør her om noen har en viss anelse hva de er værdt. Eller om noen vet hvor man bør forhøre seg.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  22:03:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke for å være slem eller noe, men at hestene "går" LD og 40 cm. sprang har omtrent ingen ting å si for å få summen opp på et høyere nivå, i allefall. Disse hestene kan da i prinsipp bare det aller mest nødvendige - skritt, trav, galopp og holdt (Jeg har selvfølgelig ikke sett hestene dine i arbeid, men generelt). I tillegg har det ingenting å si om faren er høyt premiert o.l. når det er en vallak det dreier seg om.

Håper jeg ikke virker for byrsk, da dette ikke er meningen. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg skrev bare kort info om hestene, for å hjelpe folk til å kanskje lettere vite hva de er værdt. Har selv, rett og slett ikke peiling på hvor fort og når hesten stiger i værdi.

De to hoppene har lært å gå til tøylen, de går ikke stabilt enda (det er oxo en av grundene til at vi venter litt med LC), og de sliter litt med galoppen, hun ene bukker i galoppen og hun andre raser.... Noe ikke dressur dommerne er så happy for.

Fra våren av skal vi ta en del privat timer så da kommer vi nok fort opp i LC nivå håper jeg!

Er bare nysgjerrig på hvor mye hestene mine er værdt. Sånn at jeg ikke har forsikret de for mindre enn det de er værdt.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  23:38:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
*pirke pirke*
Det heter verdi.. ikke værdi ;) :P
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  23:43:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*pirke pirke*
Det heter verdi.. ikke værdi ;) :P

Opprinnelig postet av BabyLunah

Jeg var ikke akkurat den som hadde best karakter på skolen.. Lå på G- i norsk og NG i ny norsk...

Så hos meg må du nok leve med skrive feil ja... Desverre!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  12:53:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg må nå bare si en ting. når det gjelder den fullblods araberen! For å få den forsikret for en høyere sum MÅ den gå igjen på en vetrinærsjekk1 Siden den har ahtt en gammel skade er det ikke sikkert den er helt ren. Det er også et krav om at denne vet.sjekken ikke skal være gamlere enn en mnd. Det har ingenting å si hva du da kjøpte hesten for, for hvis den ikke går igjennom er den ikke verdt så mye. Ikke meningen å være krass her, men det er så mange som spør om hva hesten sin er verdt. det er veldig vankelig å si. jeg ville ikke gitt mer for hesten din idag, selv om den snart "skal ut i" LC. det kreves litt mer hvis det er kompetanse du skal se på!

Når det gjelder denne vet.sjekken!
Selv om du har hatt masse akupunktur og kiropraktor på denne hesten er det ikke sikkert at skulderen er bra. dette vises med en gang du tar en bøyeprøve som hesten da må igjennom! Har en hest på stallen som har vært halt i over to år. den er behandlet på alle mulige måter og ser ren ut hvis den traver, men når den blir bøyd opp er den uren.

Lykke til videre

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/01/2005 :  13:23:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du forsikrer hestene dine kan du velge og ha en del som går på dødsrisiko; dvs du får utbetalt det hesten er "verdt" - ofte det du kjøpte den for hvis det ikke har skjedd store ting som gjør at den har steget vesentlig i verdi. Videre kan du supplere dødsrisiko med en bruksverdiforsikring; her setter du verdien av hesten til verdien den har som brukshest. Denne kan ofte være høyere enn dødsrisikoverdien. Får hesten en skade som reduserer eller setter begrensninger for bruken dekker forsikringen tapet du har hatt. (F.eks en skade i en fot som gjør at en spranghest ikke lenger er egnet til å hoppe med, men kan fungere fint som ved lettere dressur/tur) Disse to typene forsikring lar seg kombinere og kommer i tilllegg til utvidet veterinær forsikring.

Det er liten vits i å "overforsikre" hesten sin. Du betaler premie etter hvor høyt beløp hesten er forsikret for og det blir fort dyrt nok....
Dessuten kan man vel ikke forsikre en "vanlig" hest for uendelige beløp heller....

Anmerkninger på vet attest vil som Hanne skriver sette begrensninger for hvor mye du får forsikret hesten for, samt at forsikringen sannsynligvis ikke vil dekke "nye utbrudd" i forbindelse med en skade som var tilstede da forsikringen ble tegnet.. Står mye med liten skrift i forsikringspapirer...

Nytt selskap i Norge på forsikring av dyr:

www.agria.no

Redigert av - Opal den 04/01/2005 13:25:29 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  12:02:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Det er akkurat dette jeg mener Opal...

I forsikringspapirene skal du skrive en del opplysninger om hesten. ikke bare navn, reg.nr, rase, mor-far, osv...
Det skal også fylles ut hva hesten brukes til; Trav/Galopp, Konkurranssehest, Hobby eller avl. Det er derfor veldig viktig at du vet hva hesten gjør akurat for tide. Som du sier at den "går" LD dressur. Vel, den går vel ikke akkurat det, for det er eller burde ihvertfall være ganske normalt at en hest kan skritt og trav på sporet og gjennomvendinger, samt volter. (som det ble sagt tidligere)
Derfor kan man ikke akkurat skrive at en hest som går LD/LC er konkurransse hest, for det er bare grunnleggende ting. Så hvis hesten skal forsikres som konkurransse hest må den kunne vise til resultater eller kapasitet.

Jeg tror ikke du i første omgang får forsikringsprisen forhøynet uten en vetrinærattest som blir godkjent av forsikringsselskapet. Det gjelder alle hestene dine.
De to hestene som er 6år burde ha en faer sjangs for å bli forsikret siden de er så unge. Men ikke pga. hva de kan. Kun hvis de går igjennom en godkjent vet.attest.

Min hest, Amillion ble forsikret som føll og er nå 6år. Nå må jeg forhøyne summen og hun blir forsikret i første omgang som dressurhest/konkurranssehest. Muligens avl senere. Jeg må gjennom en vet attest, da min forrige er et år gammel. Hun går rett igjennom den, så det er jeg ikke noe redd for.

Håper jeg ikke virker pirkete/morsk, det er ikke meningen å gjøre deg sint eller noe. Jeg forteller bare fakta da jeg sitter med det selv...

Lykke til

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 23/01/2005 :  12:04:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Du har kanskje forsikring i Gjensidige nå, de krever veterinær attest med en del prøver som ikke kan tas i stallen for å forsikre hesten for mer enn 25.000,- Ta deg en prat med både If og Gjensidige om deres vilkår for å øke forsikringen, samt hvilke fordeler du får ved å forsikre hesten din hos dem. Får du bedre priser hos den ene, så ring de andre og si det, se om de går lavere... Husk på at vilkårene og fordelene er ganske viktige. Veterinær forsikring, kan du bruke den kun en gang i året, eller flere? Når det gjelder Araber, har jeg hørt at du kan regne en prisøkning på ca 5000 pr år etter kjøp, det er selvsagt om den er trent og utviklet i de årene (ikke bare går på tur). Jeg ville prøvd å forsikre hoppen din for 50.000 - 60.000.. Forsikringsselskapet vil si fra til deg om de synes dette høres helt vilt ut.. ;) Min araber ble kjøpt som åring, og er nå 8. Han er kun forsikret for kjøps-summen, men jeg planlegger nå å øke forsikrings-summen med 30.000...
Få forsikring på alle hestene dine i samme forsikrings-selskap, da får du mer enn 4 forsikringer i samme selskap, og du vil få rabatter.

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 30/01/2005 :  11:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kommer helt an på hvilken type forsikring du ønsker. Hvis du velger en ordinær ulykkesforsikring fra Gjensidige er forsikringssummen 50 000 kr før du trenger veterinærattest. Du må altså ha veterinærattest ved ulykkesforsikring over 50 000 kroner, bruksverdiforsikring over 25 000 kroner og ved utvidet veterinærforsikring. Mulig du kan forsøke å forsikre arberen som avlshoppe, da den unektelig har høy avlsverdi.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.