hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppvarming
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Oppvarming
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  22:01:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg skritter ca 5 min på lange tøyler, så 5 min på korte, der jeg legger inn flere holdt, firekanter med halve bakdelsvendinger og sjenkelvikninger. Så traver jeg noen runder lettridning og bare bøyer og tøyer, så går jeg ut på sporet og rir kontraversade på langsidene (bytter diagonal i lettridningen) og bøyer som vanlig på kortsidene. Så galopperer jeg noen storvolter på begge hender og bøyer og rir godt fram. Så er det action

Men jeg personlig syns at hesten skal gå til tøylen og bruke bakbeina hele økten..

Edit for å legge til at på slutten av hver økt rir jeg lettridning i trav og legger hesten rund og dyp, ca 7-10 min.

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 11/08/2006 22:04:35 Gå til toppen av siden

Julie_Satelitt

Skrevet - 13/08/2006 :  11:13:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes oppvarming og avskritting er utrolig viktig..! Er vel mange som har sløyfet oppvarmingen på en treningsøkt og kjent melkesyra i beina dagen etter:p Så det samme gjelder vel for hester, 0 oppvarming = stiv og støl hest.. Hadde nettop en ridetime på en ridesenter hvor de sløyfa oppskritting totalt, vi startet timen i trav , og etter et par runder galoperte og hoppa vi..=O Kan jo si at den typen time ikke falt helt i smak.. eneste hestene fikk skritte var et par runder avskritting... Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:31:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
varmer ikke opp jeg.for da får jeg det korekte bilde av hvor stiv han er

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Siden du ikke varmer opp hesten din må den være ganske stiv...

Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

ikke nå lenger.men nå mener jeg før vi f.eks skal trene barokk,bøyeøvelser og sånn..er det kondis som står på planet så er det jo en helt annen sak.virket det litt mere greit nå?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:56:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
^Okey. Sorry. Hørtes bedre ut nå ja
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  00:37:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Uansett hvordan man varmer opp og hvor lenge, er det viktig at hesten fra starten av bruker bakbena og kommer over ryggen. Min oppvarming går ut på å finne ut hvilke humør hesten er i og om den er stiv og støl. Hesten min er svært sjeldent stiv, og det kommer nok av at den skritter en del. Hester som skritter masse, blir kvitt en god del av de stoffene som produseres under trening, bl.a melkesyre.

Når jeg varmer opp skritter jeg hesten noen runder for helt lang tøyle. Så tar jeg opp tøylene og begynner å arbeide den dyp og over ryggen. Allerede her etter bare et par minutter begynner jeg å arbeide den bakifra, ved å gjøre end el overganger til holdt og halvparader. Her krever jeg at hesten skal være på hjelpen og at den skal flyte inn i overgangen. En hest som ikke er igjennom og over ryggen, vil ikke klare å gjøre en god overgang, og vil mest sannsynlig "styrte" (på forparten) inn i holdtet. Etter 10min skritt tar jeg den opp og begynner å traver den. Jeg traver den kun et par runder i en ganske dyp form, før jeg tar den opp og begynner å ri versader og sjenkelvikninger. DA får jeg den til å høre på meg fra starten av og slipper å krangle med den senere i treningsøkten. Når jeg føler at den har travet seg varm, begynner jeg å galloppere den. da legger jeg den gjerne ned i formen igjen, slik at den får en rund, aktiv og god galopp. Så tar jeg den opp etter et par minutter og begynner å jobbe den.

(Lengden på treningsøkten varierer. Jeg rir til dahens problem er løst, og hvis det ikke er noen problemer, sier vi oss fornøyd med en god halvtime-45.minutters økt. )

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  01:52:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
Jeg skritter 20min før jeg skal ri uansett. Etter det prøver jeg og trave lett i 5-10min på feks 8tall eller noe før jeg begynner med noe annet. Dette er selvfølgelig ikke så lett å få til når jeg er på stevne , men jeg skritter uansett lenge først:) Oppvarming er viktig viktig;p
Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  04:25:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Skritter ca 10 min på lang tøyle. Av og til mindre nå om sommeren, for hun står på beite og beveger seg masse der. Bl.a når jeg leier henne opp til stallen for påsaling, er det ca 0,5 km å gå;) Hadde skrittet lengre om hesten hadde stått på boks.
Så traver jeg et par runder på slakke tøyler. Deretter beg. jeg å ri henne i form, masse volter. Etter 5-10 min i trav galopperer jeg (lettrir et par runder først).
Ja, det var kort om hvordan jeg varmer opp hesten min!
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 16/08/2006 :  08:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan stort sett signere Amillion.
Hesten bruker 20-30 min på å bli gjennomvarm i hele kroppen. På de 20-30 min jobber jeg alle gangarte, store volter, tempovekslinger, firkantsporet. Ikke så mye overganger mellom gangartene pga det er faktisk veldig tungt for hesten, og hesten bør være varm før man rir mange overganger. spessielt nedover hvor hesten må samle seg. (med tanke å slitasje osv) Han skal jobbe seg dyp og i form (på tøylen). Passe på at hesten er mellom hjelperne og er lydig og bøye og tøye...
Gå til toppen av siden

SølvBorka

» VIP

Skrevet - 20/08/2006 :  12:06:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skritter alltid minst 15 minutter, gjerne lengre. Først skritter jeg gjerne bare rett fram på sporet, men etter 5-10 minutter rir jeg mer og mer volter o.l. Etter det veksler jeg litt på å skritte og trave, traver volter og vendinger gjenom banen o.l. Holder på å trene henne opp igjen etter at hun har stått på sommerbeite, så her ikke begynt å galoppere på bana enda =) Da hun er litt vanskelig å få til å jobbe skikkelig og vi ikke har hatt henne i mer enn 4 mnd, blir det ikke mye dressur o.l., kan ikke så mye heller. Men vi håper på å få tatt noen timer ;)
Til avskritting rir jeg først rolig trav, skritt, og gjerne en tur rundt beitene (ca. 5 min).
Børster dere godt etter dere har ridd?
Gå til toppen av siden

-schnuppa-

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  19:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg prøver å skritte minst 10-15 minutter på lange tøyler. Dette da på en liten tur. Deretter traver jeg og galopperer på lange tøyler til hesten har blitt skikkelig varm, før jeg begynner å jobbe henne ned på tøylen... Gå til toppen av siden

aspøylisa

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  19:19:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaspøylisa  Svar med kopi av melding
Skritter minst 10 min for lang tøyle...Ofte 15, så travar eg litt og skrittar litt på bittet. Og jobbar med å få ho på bittet så travar me, så galoperar me...Oppvarming på ca 25 min...Så begynnar jobben!
ta en kikk på min vip...! Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  20:01:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg skritter først 5 minutter på lange tøyler og styrer bare med vekta. Deretter tar jeg opp tøylene og skritter minst fem minutter til med mye volter, vendinger og tempo vekslinger fortsatt i skritt og svak samling. Så begynner jeg og trave uten å samle hesten så veldig i ca. 5 min. lettridning før jeg begynner å kreve mer av hesten. Etter dette jobber jeg mye med volter, vendinger og tempo vekslinger i trav, samling og mye overganger. Først etter minst 20-25 minutter går jeg over til gallopp fatninger. Nedkjølingen er minst like viktig for at hesten ikke skal bli stiv og støl etter en trenings økt. Så etter en time på ridebanen pleier jeg ofte å ri en 10-15 minutters skogstur.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  20:03:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hesten jeg rir nå står på beite hele dagen og får beveget seg masse. Så jeg skritter gjerne 5-10 minutter først, gjerne en runde på galoppsporet rundt stallen. Deretter rir jeg litt på lange tøyler på banen, volter, vendinger osv. Traver så litt i lettridning, serpentiner, åttetall etc. Hesten jeg rir nå er relativt tungstartet, så jeg legger gjerne inn galopp tidlig, sånn får å få opp koken litt. Krever lite av henne i dette galopparbeidet, annet enn at hun skal strekke og bøye seg (lang og dyp). Starter så med løsgjørende, masse tempovekslinger i trav, halvparader, volter, sjekker at hun er "med". Så starter selve jobbedelen, som varierer avhengig av hva vi skal trene på. Traver av med lettridning og får henne til å søke ned med nesa. Skritter godt av.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  19:51:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
Jeg skritter ALLTID 20min før jeg begynner å trave. Da traver jeg på litt sånn halvlange tøyler og lar hesten gå i dyp form. Etterhvert begynner jeg å lage litt store volter. Så begynner jeg å kreve mer av den.

På stevner er det ikke lett å få varmet lenge opp, men skritter allikevell masse, og er jeg på reisestevner så rir jeg lett på bakken om morgenen før jeg skal ri.

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  23:15:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det tar 45 minutt før en hest er skikkelig varm, ironisk nok slutter mange å ri når det har gått 45 min! Så oppskrittingen kan man aldri overdrive, gjerne skitt i min 20 min før man begynner å trave, for så å ri i 45 min, og så skritte ned etterpå- om man vil ha en god treningsøkt:)
Hege Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.