hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppvarming
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Oppvarming
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  13:05:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Hvor lenge varmer dere opp hestene deres når dere rir på banen, og hvordan?

Jeg ser folk varme opp allt for lite, og hesten MÅ på bittet og sette bakbeina innunder seg etter 5 min... Synes det er litt lite jeg...

Hva mener dere?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  14:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skritter opp rundt parken, det tar vel min 5 min så skritter jeg mer inne i hallen om det er der jeg skal ri. Til sammen så skritter jeg vel i 15 min. Så traver jeg på lange tøyler i et rolig tempo på sporet. Så skritter jeg litt og galopperer på halv lange tøyler. dette er nå velig grovt sett da, men det er nå omrent slik det går for seg...
Etter dette jobber jeg med økende intensitet. Alltid løsgjørende arbeid først. Når jeg er ferdig, traver jeg ned og får hesten til å strekke nesen ned og fram. Så skritter jeg godt av.

Oppvarming er veldig viktig før arbeid. Det forbereder kroppen på hardt fysisk arbeid og øker lysten til å trene og prestere. Når man varmer opp strømmer blodet raskere rundt i kroppen og tilfører oksygen.
Er ikke helt sikker på hvordan det er for hester men hos menneskene øker i alle fall nerveimpulsene og temperaturen stiger med en til to grader.

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  14:59:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Pleier å ri trening i ridehuset som ligger 10 minutters ridetur vekke, så blir naturlig oppvarmet på veien pluss at jeg gjerne skritter noen runder til før jeg begynner å trave. Ser det er mange som bare varmer opp i skritt, altså går veldig fort opp i gallopp etter skritt og gallopperer nesten helt til de skritter av. Jeg pleier heller og trave masse i begynnelsen og jobbe på overganger til galopp og lignende etterhvert, i stedet for å bare galloppere rundt og rundt som det virker mange tror er trening.. :P

Tid på oppvarming varierer jo etter hvor lenge du skal ri... En lang og hard treningsøkt krever lengre oppvarming en en kort og moderat en.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  15:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøver å få skrittet i minst ti minutter på lange tøyler og godt frem. Hovedsaken er vel at hesten skal bli varm i musklene for å unngå skader og søke ned for å unngå "ridning på ryggraden"?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  16:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at dette er individuelt fra hest til hest. Noen er opprinnelig stresset, og må ris rolig, andre trenger et puff for å komme igang. Noen hester er lette å få i form, andre må godgjøres litt.

Skritter i 10-15 min - først på vei til hallen og så inni.

Etterhvert begynner jeg å trave, tar såvidt kontakt i tøylene og rir fram for SJENKEL. hovedformålet blir her å få hesten til å reagere på sjenkelen og setet. Rir litt skiftning av steglengde og tempo uten å bruke tøylene. Øker tøylekontakt etterhvert som hesten tilbyr kontakt.

Bytter litt gangarter og rideveier, og når hesten begynner å kjennes varm øg løs, rir jeg mer og mer volte osv hvor jeg hovedsakelig er opptatt av at hesten bøyer seg rundt sjenkelen (og ikke for tøylen). Passer på utvendig støtte, og til slutt får jeg hesten i form og til ettergift. Da anser jeg oppvarmingen som ferdig.

Under oppvarmingen bryr jeg mer absolutt ikke hvordan hesten bærer nakken før den selv tilbyr kontakt. Men jobber mye med å få igang bakbeina, at reaksjonen kommer fra sjenkel og å få hesten til å bruke ryggen riktig.

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/12/2004 :  18:18:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skritter vanligvis ca 10 minutter øket skritt, deretter traver jeg minst 20 minutter hvor jeg myker opp og varierer tempo og rideveier ofte....derette får jeg hesten på en volte der den bøyer seg for sjenkel, først etter det begynner det virkelige arbeidet...jeg rir ikke intensivt mer enn ca 10-15 minutter....galopperer bare noen runder i selve oppvarmingen for å få hestene til å strekke på seg, men selve treningen foregår for det meste i trav...lar hesten trave på lange tøyler før jeg skritter av på en tur... Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  22:46:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skritter på lange tøyler i ca 5-10 min. Kommer an på hvilken hest jeg rir på hvordan jeg fortsetter oppvarmingen, men jeg har en viss samling når jeg begynner å trave. Kan gjerne galoppere tidlig, gjør mye volter og vendinger, og gjør endel overganger og tempovekslinger for å sjekke lydighet osv. Oppvarmingen avhenger mye av hva jeg skal gjøre i selve økten.
Hege Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  14:54:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skritter ca 10 minutter før jeg begynner med noe mer. Om jeg begynner med trav eller galopp kommer litt ann på. Min hest har slitt en stund med låsning i krysset og for han har det da vært best og begynne i galopp. Galopp er en mer naturlig gangart for hesten og jeg merker i hvertfall at min blir fortere varm og klar for jobb av det. Etter å ha galoppert dyp og lang en stund begge veier gjør jeg det samme i trav, før jeg etterhvert plukker han opp. Sikkert en del som reagerer på det med galopp med en gang, men jeg har snakket med både dyrlege og kiropraktor om det og det er de som har anbefalt meg en slik for for oppvarming. Prøv en gang og se, jeg synes det fungerer veldig bra.

mvh
Hanne.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  15:51:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Skritter rundt 5 minutter først på lange tøyler, så bynner jeg å ta opp tøylere å få hesten til å strekke ned. Skritter i ca 10-15 minutta. Bynner å trave me en lang lav form. Manken høyeste ponkt! Galloperer på lange tøyler på store volter i samme lave form! Få en rundt fin galopp med løft i steget og bakbeina godt innunder felv om den går i lang form! Ofte lettest da!! Har en hest med myyye motor så æ kan ikke sitte å slappe av dær... halvparader brukes sikkert 10 gang i løpet av en stor volte!
Etter en stund bynner jeg å samle opp hesten ri dem i en kort form! Dette etter 20-30 minutter ca... Rir aldri på firkantsporet annet enn når vi trener sjenkelvikning og versader! Rir hele tia snirkelr, volter, serpentiner 8 tall, sakser, You Name it! Gir hesten ofte skrittepauser fårr så å samle opp! Er litt sløv med å ri overganger, prøver å skjerpe mæ!!! rir mye tempovekslinger!
Når vi e færdi me timen traver æ på helt lange tøyler, står i salen, og får hesten til å trave godt med mye løft i steget og nesa i bakken! Skritter så ti minutt på tur eller bana...

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden!
Redigert av - Rødkløver den 12/12/2004 15:55:30 Gå til toppen av siden

Ingvild88

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  22:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg varmer opp i ca 10 min,på ridebanen.Tar masse volter å bruker de forskjellige ridebaneveiene masse,slik at hesten får strekt seg skikkelig.
Tror det er lurt å varme opp i iallefall 10 minutter.

Ingvild Eidheim :) Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  08:32:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Oppvarming er utrolig individuelt. Jobbet på en stall de siste to årene, og red ulike hester der. Borren, som er fjordingen jeg brukte mest på treningssamlinger og stevner, måtte ha laaang oppvarming. Han blir 18 år i år og har ikke vært like "pent brukt" gjennom hele livet sitt. Han er derfor litt stiv i begynnelsen, spesielt i bakbeina. Pleide å skritte en tur på 15-20 min før vi begynte med trav lettridning på ridebanen. I begynnelsen bare store volter og åttetall, senere masse serpentiner som vi minsket gradvis. Hele tiden masse tempovekslinger i trav og masse halvparader. Dette ble han ikke bare varm og løsgjort av, men også mer lydhør.

En annen hest jeg har ridd en del for en tid tilbake, skrittet jeg i 15 minutter og så galopperte langs sporet, på store volter og gjennomvendinger i 10 minutter, hvor sykt det nå høres. Men det fungerte for henne.

Oppvarming er kjempeviktig. Tenk på når du selv skal spille håndball, fotball eller løpe; utrolig lett å få skader hvis man begynner rett på kald. I tillegg er det tungt, og melkesyren kommer ekstra fort da...
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 03/01/2005 :  10:33:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hvor mye man bør varme opp er jo også avhengig av hvor hesten sto før den skulle ris..... Står hesten på boks 20 timer i døgnet sier det seg selv at alt på den er stivt og med lite blodsirkulasjon, og den trenger lang og rolig oppvarming.
Står hesten derimot på utegang med andre hester hvor den beveger seg døgnet rundt er den ledig og varm i kroppen fra før, så da kan oppvarmingen være mer aktiv.

Jeg varmet ikke opp så nevneverdig da min hest sto på utegang, men jeg red jo stort sett på tur. Hun var aldri stiv eller støl alikevel. Men baneridning er jo noe helt annet, og da bør nok kroppen være myket opp og varm før man setter i gang.

Vet dette er OT, men jeg synes man skal legge vekt på hva man gjør etter treningen også. Min mening er at man skal bruke like lang tid på hesten etter endt trening som man brukte før treningen, og det er det få som gjør.... Gjør man det forebygger man stivhet, og får en fornøyd hest. Min hest satte hvertfall stor pris på stellet etter trening.

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 03/01/2005 :  20:44:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare skritter når jeg varmer opp jeg.. Skritter han på løse tøyler i 30 min, og etter treningsøkt blir han skrittet 30 min igjen. Når andre rir Svarten på tur er minstekravet 20 min opp skritting før de begynner å trave/galoppere han, og minst 20 min nedskritting før de setter han fra seg.. Når jeg trener han går det for det meste i trav, da det er både mitt og Svartens arbeidstempo. Svarten går på utegang, men synes likevel oppvarming og nedskritting er viktig.. Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  21:31:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ej he ei halv min kvar vei når ej skal på ridebana.., så ej fe ei god "oppskritting".., for der e 500 meter me grus heilt i begynnelsen så kjeme resten på asfalt.. å da fe ej oxo ei god nedskritting..

Ej e enig i at 5 min e litt for lite,ja..

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  21:35:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ditta blei kansje litt rotete?? hehe.. det ej meinte va at ej he ei halv min me nesten berre asfalt..., å det teke 30/45min å ride, av å te meir.. så viss ikje ho e godt skritta oppa da.. å dessuten så ride me alltid hestane godt fra..+ at me varme dei opp i hallen/på bana..

åsså e det den halve mila heimatt etterpå..

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  00:07:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Skritter hesten minst 10 min men gjerne lenger. Begynner så å jobbe hesten i lettridning på åttetallsvolter der hesten får gå lang og djup, med ein viss kontakt på tøylen.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.