hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er din hest tykk???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 er din hest tykk???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SaraKvivesen

» VIP

Skrevet - 04/12/2004 :  21:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hest(nita) er tykk!!! jeg gir henne lite for og trimmer henne svett nesten hvær dag !!! hun er blitt tynnere men jeg lure på om det er flere ting jeg kan gjøre???
på fårrhånd TAKK!!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2004 :  21:57:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Og lite for og ri henne svett høres ikke så bra ut.. Hesten må jo få nok mat, ihvertfall kraftfor hvis hun skal bli hardt ridd. Slanking, for hester liksom som for mennesker, er ikke alltid så enkelt som å spise lite og trimme hardt.

Hva mener du med tykk? Hva slags rase/type er hesten? Mange syntes hesten deres er tykk uten at den er det, så er du sikker på at den faktisk ER overvektig? Hvis du har et serøst problem med overvekt, ville jeg snakket med veterinær eller forekspert for å finne problemet og få gjort noe med det med eksperthjelp. Du må ihvertfall ikke gå igang med å sultefore hesten..

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2004 :  03:58:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Eva her. Ikke sultefor hesten!! Få heller hjelp fra dyktige rundt deg (som dyrlege osv) til å sette sammen en dekkende forplan og treningsprogram.

Når jeg har "slanket" hester etter feks at har vært på beite, har jeg gitt nesten normal mengde kraftfor (men uansett avhenger ting av hesten), og jeg har lagt opp en treningsplan i forhold til formengden. Jeg kan ikke drive å "overtrene" en hest på lite kraftfor- da bryter jeg den bare ned! Dessuten tar ting tid..!

Hege Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 05/12/2004 :  12:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg velger å tro det beste her; at du ikke underforer hesten din.
Tidligere tema ang. foring viser bare at foring er individuellt men det er retningslinjer å følge. Hester er forskjellige, noen blir fort tykke og andre blir aldri tykke. En av mine hester er bygd på en måte som gjør at den ser rund ut, den er rett og slett kompakt uten at den er tykk.
( Når den i tillegg er i konkurranseform med mye muskler så...)
Det som er irriterende er at mange sier; "du forer godt ja!"
Egentlig plager det meg ikke hva andre synest, jeg bare tenker for meg selv; " og du har ikke greie på kroppsbygnad".
Når hester får vinterpels kan spesiellt de kaldblodige rasene bli en str større, uten at de er tykkere.
Å slanke en hest tar litt tid, tenk heller at du skal gjøre fett om til muskler fremfor å stå igjen med en "jakthund."
Ikke hvet jeg hva du forer hesten din med, men den trenger kanskje ikke fetende typer kraftfor??
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/12/2004 :  14:24:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ting tar tid. Ikkje gi hesten for lite for. Og ikkje tren hesten for hardt. Dersom hesten er feit tyder det jo på att hesten kanskje ikkje har vore trent så mykje tidlegare. Da kan man ikkje plutseleg begynne å trene hesten "hardt". Da vil du berre ødelegge hesten.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 06/12/2004 :  22:24:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her! Å slanke en hest er ikker gjort på1-2-3. Prøv heller å gjøre fett om til muskler Holder på med en kaldblods og har i 10 år fått høre hvor tjukk han er, selv om ribbeina har vistes noen få ganger Grunnen til det er at han er kort i kroppen og ribbeina stikker ut!
Hvis du hard trener hesten på lite for, vil resultatet bli en hest som "parkerer" etter en kort stund fordi at hesten ikke har mer å gå på! Snakker litt av erfaring som ble gjort på en traver i løp, han gikk tom og parkerte fordi at han fikk for lit kraftfor
Kjenn over ribbeina til hesten for å finne ut om hesten er tjukk, du skal kunne kjenne de uten å grave, men de skal heller ikke synes

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  18:36:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her: Ikke sultefòr hesten!

For en hest som er feit er det viktig at den blir ridd hver dag.
Dersom hesten er feit, har den kanskje også dårlig kondis? Da er jo ikke det å ri hesten svett noe problem, for å si det sånn. Etter en galopp over et jorde vil hesten være svett, ikke sant? Men det har ikke hjulpet hesten verken med forbrenningen eller kondisen for det.

Det er vikitg å ikke overtrene en hest som er i dårlig form (som andre har påpekt). Du bør begynne med ri turer i skritt (ikke så lange turer til å begynne med), for så å øke lengde og tempo-etapper etterhvert som hesten får bedre kondis og hesten blir slankere.

Jeg tar utgangspunkt i at du har gode turmuligheter rundt deg - tur er en flott måte å forbrenne fett/få bedre kondis på.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.