hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Cultura / biola - godt for hestemager!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Cultura / biola - godt for hestemager!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  09:45:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Heisann!

En av hestene mine har noe løs mage, har hørt at Biola eller cultura er bra å gi hestene, da det balanserer magen! Er det noen som har erfaring med dette? Hvilken type er best og i hvilken mengder gir dere hestene? Noe annet som fungerer på hest med løs mage?

Takker for alle svar

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  11:35:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min hest har ofte løs mage (hvis hun blir stresset, er x-traver), jeg gir ofte cultura, og det fungerer veldig bra (og hesten elsker det, blir helt vill bare hun ser kartongen, er vanligvis veldig høflig og venter med å spise til jeg har lagt maten i krybba, men ikke hvis det er cultura (med bringebærsmak), den kan rett og slett ikke drikkes fort nok). Jeg gir da vanligvis 1/2 - 1l, men gir man oftere enn jeg gjør kan man nok gi i mindre mengder.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  12:06:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Takk for svar
...men hvor ofte gir du hesten dette? Er det vanlig å gi hesten cultura / Biola hver dag, feks i kraftforet? Hvor mye da?

Gå til toppen av siden

[Camilla]

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  12:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
:) jeg pleier å gi hesten det omtrent en gang i måneden. Jeg bruker yoghurt naturell med gulrøtter og rosiner (m.m) .. :)
Sånn for å hjelpe hestene å holde magen og tarmflora'n i sjakk.. :)

Camilla & Kvass Best Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 02/12/2004 :  14:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går ann å prøve noe som heter Vitabiosa det kan kjøpes på
helsekosten eller sjekk info på
www.biosanorge.no
Jeg prøvde dette på en hest som altid har slitt med store magesmerter og løs mage.
Det hjalp meget bra og problemene forsvant helt.
Jeg kjøpte en kanne på 5 Liter.
De har en som kan gi svar om hvordan det brukes til hest.
Tror det er bare å ringe dem.

Munti
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  14:46:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg gir cultura et par ganger i mnd, mer hvis hun har løs mage over lengre tid.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 02/12/2004 :  18:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen erfaring med cultura,men det virker som hesten din har problemer med bakteriefloraen sin.
Du kan gi hesten en kur med Zoolac,det er bakterieflora på tube :) kjempefint og enkelt,det står hvor mye du skal gi pr 100 kg hest.
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  08:22:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode tips
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 03/12/2004 :  11:19:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Ponnisen min har "kronisk" (jeg tror ikke på at noe er kronisk) tarmbetennelse. Hun blir dårlig i magen dersom hun får i seg ting hun ikke tåler. Gir henne da en halv liter Biola pr dag frem til hun blir bedre (tar et par dager). Vi har også fått anbefalt å gi Biola dersom hestene går på antibiotika, men da faktisk Biola youghurt - da dette visst inneholder enda mer snille bakterier... Biola er ihvertfall bedre å gi enn Cultura, da det er mer bakterier i Biola enn Cultura.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 03/12/2004 :  11:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av mine hester er veldig ømfintlig i magen, får veldig fort stressmage og har ofte litt bløt avføring - ikke direkte diare men ikke
slik som den skal være heller
Jeg bruker da å gi den cultura. Gir 5dl pr dag, blander det i kraftforet sammen med litt snacks for smakens skyld. Da jeg begynte med det blanda jeg det i litt melasse slik at det skulle lukte "riktig".

Fikk anbefalt av dyrlegen å gi cultura dersom det skulle dukke opp hudproblem som mugg eller eksem da dette faktisk kan komme fra magen også. Mot sommereksem kan en begynne noen uker før beitesesong for å forebygge - og det beste?; det virker!!

Jeg vurderer derimot å begynne med equilibra til min hest da den ser ut til å ha stadig tilbakevendende magetrøbbel og siden jeg reiser en del med den og det ofte kan bli litt lange og stressende dager med litt "napping" av en type høy her og en type høy der (matvrak - støvsuger stallgangen på vei ut/inn) så er det vel best å få orden på problemet en gang for alle.

Har ikke prøvd biola - men den med bringebærsmak høres jo god ut...
Gå til toppen av siden

Micki

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  12:46:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMicki  Svar med kopi av melding
hei!
Ja melkesyrebakterier er bra å gi hest med løs mage, jeg gir det til min hest, han får ofte løs mage.
Men til de som blander melasse i for å få riktig lukt, husk at melasse faktisk virker avførende og kan gi løs mage hvis det gis for store mengder av det! Så bare bruk veldig fortynnet melasse hvis du skal bruke det sammen med kulturmelk! Ellers risikerer du at virkningene opphever hverandre, og det blir bortkastet å gi kulturmelk til hesten!

Smil til verden, og verden smiler til deg! Lev livet, for livet er hester! Gå til toppen av siden

Pitchie-Pelene

» VIP

Skrevet - 06/12/2004 :  00:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jeg ga min hoppe kulturmelk i en uke, 1l hver dag. Det som ofte også hjelper mot diare er mer grovfor, men det kommer mye an på tilstanden om den har magesår el. Hvis hesten ofte får diare kunne du kanskje endre foringen, for å se om det er noe den er ømfintlig på. Kulturmelk skal kunne gi en balanserende virkning over bakteriene en lengre periode, om ikke så kan det være andre årsaker til diare. En veterinær skal kunne finne en diagnose om hesten din har magesår, hvis ikke den skulle ha det vil jeg anbefale å kutte ned på evt korn i foret, og øke mengden høy. Noen ganger kan det være lett å glemme hva som er naturlig for hesten å fordøye, bare som et lite tips. Håper det kan hjelpe...

Hilsen Hestesmurfen
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  17:17:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Kulturmelk inneholder melkesyre bakterier(finnes naturlig i melken) mens cultura og Biola innehodler a... og b.. (orker ikke å skrive de lange latinske navnene) som finnes naturlig i tarmen og derfor er disse to drikkene gunstige å gi til tarmer med svekket/forstyrret bakterieflora. De har mye samme effekten som equilibra, ble derfor glad når jeg så at noen nevnte det foret og her.
Har selv ikke testet cultura på egen hest, men en hest som jeg trente før (hobbytraver og dressurhest) var spinnvill etter culturapære og hadde ikke noen mage/tarmproblemer(ikke åpenlyst iallefall) de 2 årene jeg hadde no med henne å gjøre. Kjenner også til flere som anbefaler cultura/biola som supplement. Equilibra er det mange hester som har fått utrolig bra resultater av:)
lykke til ialefall.... og cultura biola produkter er uansett effekten en god smakstilsettning for hesten :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  11:18:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Fikk et litt annerledes tisps her om dagen...nemlig det å gi hester med mageproblemer heste bæsj (høres ikke så delikat ut) med det skal vist funke! Bæsjen må være fersk og helst fra et føll (som selv ikke har noen mageproblemer). Dette inneholder naturlige bakterier som hester har i magen, og vil dermed føre til at hesten får de riktige bakteriene i magen! Hesten skal få et par hesteperer om dagen i noen dager (blandet i f.eks kraftfor/betfor) - dette skal føre til at hesten får fin avføring igjen!
Har ikke prøvd dette ennå, men kan jo absolutt være verdt et forsøk!

Takker ellers for mange gode svar og tips

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  15:11:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
HVA? Er du sikker på at dette var ment seriøst? Hellere biola enn føllmøkk altså Som de fleste her sier, Biola er gode greier
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  15:18:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kan man helt uten vidre gi hesten Biola/Cultura? Eller trenger den tilvenning over lengre tid? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.