hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er farligst?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva er farligst?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sadie

» VIP

Skrevet - 01/12/2004 :  03:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
MissEva: det jeg har hørt om det gateløpet i Italia (Sienna) er at de ikke kan bruke rene fullblodshester fordi de er så stressa og ikke takler de store folkemengdene, så de bruker litt roligere varmblodshester i stedet.. var et program på NRK om det for noen mnd'er siden =) Er alltid hester som sklir og ryttere som faller av visstnok (løpet foregår på sand lagt på asfalt/brostein!) Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 01/12/2004 :  10:25:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er litt drøyt å klassifisere Palio de Siena som den farligste ridegrenen. Først og fremst fordi det ikke er noen ridegren i det hele tatt, det er en feiring av lokal identitet (en konkurranse mellom Sienas 17 contradas ("bydeler")). Jeg kan ikke tenke meg at seriøse ryttere trener med Palio de Siena som mål. Løpet drives av folk som ikke har greie på hest, hvilket ikke nødvendigvis betyr at man ikke har hestens beste i tankene, man har nok bare ikke tenkt over at hesten sannsynligvis ville satt mer pris på litt strø å stå på i stallen sin enn helgenbilder på veggene... I 2001 fikk de noen lover som skulle gjøre forholdene bedre for hestene. Det er ikke lenger tillat å bruke fullblodshester og det er ikke tillatt å la skadede hester løpe. Det skjedde nok tidligere; hver contrada får tildelt en hest og hvis hesten blir skadet under prøveløpene er det ikke tillatt å bytte hest. Skadede hester blir nå behandlet på et eget sykehus. Og hester som blir skadet slik at de ikke kan brukes mer får nødvendig behandling og går på beite resten av livet på Palio de Sienas regning.

Man kan sikkert si mye om å la hester løpe på brostein og i det hele tatt å ta sjansen på å skade hester for at mennesker skal få oppfyllt sine behov. Problemet er nok at medieoppmerksomhet omkring "hestesaktiviteter" er viktig for hestesporten som helhet; for finansieringen av den, og at media vanligvis er mest interessert i de tingene hvor hesten bare er en rekvisitt i et helt annet spill...

Det som gjør meg rasende er terrengrittet i OL. De olympiske leker skal liksom være et forbilde for menneskeheten . Det sitter helt sikkert erfarne hestefolk i komitéene, men likevel legger de opp baner hvor hestene stiller med livet som innsats. Det er gjennomsnitlig en hest som må avlives hver gang (ikke noen pensjonisttilværelse på beite for IOCs regning nei!) og man kan jo tenke seg hvor mange hester som blir alvorlige skadet av sånne kjempehopp i oppoverbakker og nedoverbakker, landing på glatt underlag, etc. For min del skjønner jeg ikke hvem som synes dette er morsomt å se på i det hele tatt. Hvorfor kan de ikke lage en normal terrengrittbane, sånn som man har på lavere nivåer? Poenget med terrengrittet er jo å få raskest tid. Spenningen ligger liksom i hvem som samler mest poeng og vinner sammenlagt. Men det er klart når TV-stasjonene bare sender korte klipp nå og da får man jo ingen sammenheng, og dermed blir vel det eneste spenningsmomentet det er mulig å få til "overlever hesten eller ikke?"...

Så egentlig er det ikke ridning som er farlig, men TV og aviser

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  10:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig godt poeng ponnimamma
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  11:50:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Så en dokumentar på Discovery for noen år siden om et helt forferdelig "terrengritt" i Tsjekkia eller Slovakia (tror jeg). Her er det topp trente hester og ryttere som stiller til start. Det er gjerne en 12-13 stykker som starter samtidig, og ingen vet den eksakte løypen - som i tillegg til å ikke være kjent, er ekstremt vanskelig og krevende. Mange bryter, men hver gang det arrangeres er det også vanlig at 4-5 hester må bøte med livet, og en del ryttere har gått samme vei i løpet av historien.
Jeg er ikke helt sikker på hva "premien" er, men fysj.
Tror programmet handlet om en engelskmann som dro dit for å være med.
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  19:50:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Kan jeg våge å påstå at tyrefekting sikkert ikke er så veldig koselig for hesten??
Steepelchasing er nok ikke helt bra nei....
Hva feltritt anngår har jeg ingen formening om! Selv om enkelte bilder viser grusomme fall o.s.v. skjer d jo ulykker innenfor alle slags ridegrener.....
Uorganisert hobbyridning er FY FY!! Har sett og opplevd mye skummelt der, med ryttere som ikke har kontroll på hester, og ikke minst ingen erfaring! Sånt opprører meg......

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  21:06:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Er klar over at Palio ikke er enn konkurransegren men en tradisjon (hadde om det når jeg bodde i Italia), jeg bare kommenterer det som nevnes med litt galne hesteløpene som forgår rundt omkring i verden. ;)

Jeg syntes selv det ikke går å definere en gren som "den" farligste. Det spørs så mye på personen og forholdene.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.