hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye høy?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hvor mye høy?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

991856
» VIP

Skrevet - 27/11/2004 :  13:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har to shettiser på fòr, og er litt usikker på hvor mye høy de skal ha. De jeg hentet dem hos sa at de kunne få ubegrenset tilgang nå på vinteren, men de var utrolig "feite" så jeg tror ikke det kan være riktig?? Kan dere hjelpe meg?

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  18:16:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Shettisen vår får 3 - 4 kg høy fordelt på 3 måltider. Det kommer egentlig veldig ann på hvor mye hesten blir brukt. Ponnien vår går jevnlig, men går i veldig lett trening.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 27/11/2004 :  19:59:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm....det kommer helt ann på hvor mye de orker å spise...men har de lett for å legge på seg så ville jeg ikke gitt mere enn 6 kg fordelt på en hel dag!! Gå til toppen av siden

Pitchie-Pelene

» VIP

Skrevet - 28/11/2004 :  00:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia!
Man tar utgangspunkt i næringsinnholdet i foret, med en høyanalyse, og vurderer mengden fòrenheter pr 100 kg hest, og hvor stor grad hesten blir brukt (i hvilken grad trening hesten får) Om du hører med den lokale veterinæren, skal han/hun kunne hjelpe deg litt på vei ,tenker jeg. En shettis er forholdsvis liten, men dette er også litt individuelt hvor mye en forbrenner og hvilke virkninger fòringen har på hesten. Men 6 kg er for mye, vil jeg påstå. Masse av dette stoffet får du tak i Ridehesten og ved evt å søke på nettet etter konkrete svar.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  11:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du skal beregne mengde høy så ikke bruk tabeller fra kraftforleverandører. De vil antagelig anbefale mindre høy og mer kraftfor.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  12:19:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Fri tilgang på grovfor er det som er mest naturleg for hesten. Man skal sjelden slanke hesten ved å gi den mindre grovfor. Men det finst sjølvsagt unntakstilfeller.

Dei fire snart fem siste år har eg foret mine hester (fjordinger) på fri tilgang på grovfor, men eg bruker mest rundballefor som grovfor. Noko høy.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  17:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er veldig stor, så er det ikke å anbefale å gi fri tilgang. Jeg har aldri gitt fri tigang på høy, og det er jeg veldig glad for, for da hadde hestene mine sett ut som baller! Har hesten lett for å legge på seg, og man vil skåne helse og bein osv (overvekt er aldri bra uansett), så gi heller en viss mengde fordelt på 3-4 måltider. En voksen hest på ca 500 kg får ca 7-9 kg høy om dagen, så da sier det seg selv at en shettis på ca halvparten av vekten ikke trenger mer enn 3-4 kg.
Hege Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 10/12/2004 :  21:14:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hester spiser og spiser når de får fri tillgang, MEN KUNN til de får metthetsfølsen!!!! i sommer sto hesten min på beite og der fikk de fri tillgang på både høy og gress!!! JA, han la på seg første uka. men det var kunn til han følte seg mett!!! han gikk fort ned igjenn av seg selv og når han kom hjem igjenn hadde han ikke lakt på seg et eneste gram. de spiser ofte mye fordi at de er redd for at de ikke skal få nok men når de står på fri tillgang, skjønner de ettervært at de får nok å da begynner de å redusere av seg selv!!! Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 16/12/2004 :  16:53:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hestene jeg har hatt (utenom en ardenner) har fått fri tilgang på grovfor. Foret med både høy og rundball. Hesten har veldig liten magesekk, og bør spise jevnt hele dagen.
Hester som er vant til dette regulerer som oftest inntaket selv. Gjør de ikke det må man jo såklart begrense det! Vi ønsker jo ikke smell feite hester. Det er absolutt ikke sunt. Og forfangenhet er jo ikke akkurat noe å trakte etter.
Tror nok faktisk en hest har det bedere med noen kilo for lite, enn for mye.
Merkelig at hvis man ser en rund person blir det ofte kommentert som negativt, men en litt vel rund hest blir betegnet som fin... Det samme gjelder den andre veien Tynne mennesker er flotte, men er en hest litt tynn er det fryktelig...
NÅ SNAKKER JEG IKKE OM MAGRE HESTER SOM TYDELIG MANGLER MAT
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  16:06:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Nå veit ikke jeg hvor mye du rir/kjører med dem.
Men jeg ville eventuelt gitt dem 2 kg høy hver morgen og kveld også latt dem fått halm midt på dagen.
Halm er mettende men ikke feitende,så det er bra å gi hvis du sliter med litt "feite" hester/ponnier!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  22:14:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Enig med Julie! Og havrehalm er best pga fiberet i det. Lettere fordøyelig enn annen halm.
Fri tilgang på halm samt høy etter behovet er vettug fóring! Og glem ikke vitaminer og mineraler og saltstein...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 17/12/2004 22:15:02 Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  01:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Siden vår shettis går sammen med unghingsten vår hele dagen ute, får han da fri tilgang.
Inne på stallen begrenser vi han litt.
Dette fungerer fint, selv nå med lett bruk er han ikke feit.
Da vi fikk han var han mere opptatt av å spise i full fart, men etter en tid på fri tilgang kan han godt ha grovfor i boksen og ute uten å kaste seg over det.
Tror det er bedre for fordøyelsen hans å spise utover hele dagen i rolig tempo, gå litt imellom, leke litt og så spise litt mere, enn å kaste i seg maten i full fart 3 ganger daglig!

Men kanskje dette ikke passer for alle hester da...
Mvh Anette

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 31/12/2004 :  10:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en liten shettisfrøken på fòr i tillegg til fjordingshoppa mi. Her hvor jeg har hestene er det fri tilgng på silo/tørrhøy ute, og de får en dott tørrhøy når de kommer inn i stallen igjen om kvelden.

Men det viser seg fort at det er ikke alle hester som kan få fri tilgang når de står ute.... Går ganske bra med shettisen, hun løper litt her og der, og rømmer mer enn gjerne en liten tur. Fjordingen derimot når med hode oppi rundballen dagen lang, og spiser og spiser! Blir løs i magen og feit, tung å ri.

Løsningen min måte bli å flytte unna fjordingen til en annen innhegning hvor hun får morgen høy og middagshøy, og kveldshøyet når hun kommer inn igjen om kvelden.

Poenget mitt med dette var at ikke alle hester kan ha fri tilgang på grovfor, selv om det selvsagt er det beste for hesten. Noen trenger å venne seg til det, men fjordingen min har stått med hode i rundballen siden i tidlig høst, så nå gidder jeg ikke mere.

Men mitt råd til deg er å først prøve å ha dem på fri tilgang. Muligens at de var feite, men med litt trening og mosjon kan dette raskt endre seg. Og hvis ikke ville jeg gi høyet 3 ganger om dagen. Eller helst 4 ganger om dagen dersom du har mulighet til det. De trenger ganske sikkert ikke noe særlig med kraftfòr, men du burde gi dem mulittilskudd for å dekke alle behvo for vitaminer og mineraler, som de kanskje ikke får nok av gjennom høyet. Kommer an på høyet selvfølgelig.

Lykkke til! Shettiser er tøffe hester
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/01/2005 :  15:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fri tilgang på grovfor, ikke nødvendigvis fri tilgang på høy.

Du bør finne ut hvor mye høy hesten skal ha hver dag, og om den spiser det opp i løpet av dagen kan du fore med halm resten av tiden. Hesten bør få ha noe å spise på hele tiden. Spesielt når det er vinter og om hesten går mye ute. Hvor mye høy du må gi, evt. kraftfor, finner du best utav ved å få en veterinær e.l. til å hjelpe deg, sende inn høyet til analyse. Det varierer også mye etter hvor hardt ponnien trenes. Vitaminer kan den trenge utenom dersom du ikke skal fore med mye kraftfor.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  18:33:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tror ikke jeg ville gitt en shetlandsponni fri tilgang til høy... Shettiser hører til den "gruppen" raser som legger på seg av ingenting, og det er jo ikke heldig med overvektige hester. Hadde en minishettis et par uker, og jeg ga hu 2-3 kg høy fordelt utover dagen.

Jeg er vant til (fra jeg var liten) å gi ubegrenset tilgang til høy, men når jeg fikk en nordlandshoppe på for skjønte jeg at jeg måtte kutte ut dette. Hu fikk kun høy og vitaminer (pluss litt gulrøtter og brød), og ble kulerund :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 04/01/2005 :  11:10:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg mener absolutt at alle hester bør få fri tilgang på grovfôr. Dette forebygger uvaner og stress, holder kroppen aktiv hele tiden og fremmer trivsel.

Grovfôr er så mye. Halm, frøhøy, høy, våtsilo, gressballer m.m er alt grovfôr.

Min hest sto på utegang med fri tilgang på grovfôr. Fra mai til oktober beitet hun. Vinterhalvåret hadde hun halmseng i stallen (som hun også tygget på i blandt), fri tilgang på frøhøy ute (fôring inne i vått vær) og måltider med tørt (60-70% tørrstoff) ferskfôr fra gressball. I tillegg fikk hun litt kraftfôr (1kg/dag). Hun var i ganske hard trening og i god form. Slik fôring øker grovfôrinntaket og minsker kraftfôrbehovet.

Mvh Cecilie
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.