hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sesong på vinteren?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Sesong på vinteren?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  19:38:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en stund lurt på hvorfor så mange hesteeiere/ ryttere etter en lang vinter med klager over kulde, isete baner, lang pels osv osv, setter hestene sine på beite hele sommeren? Jeg tenker da spesielt på de som har hester de ønsker å konkurrere med. Burde ikke sommeren/ våren være en naturlig tid å trene og starte da værforholdene på denne tiden er mer gunstig, og heller gi hestene litt mer "fri" i vinterhalvåret da mange har nok med å holde varmen i dette forfrosne landet?
Bare spør jeg

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  19:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hestene bare 1-2 uker på beite om sommeren jeg, så da taper de seg ikke så mye. Dessuten er det få stevner her i Trondhiem midt på sommeren, og det er heller ikke mye som skjer på vinteren, tross at de aller fleste sentrene her har store ridehus. Dette året ble også nesten halvert grunnet kverkemistanker på ulike sentre gang på gang...
Uansett synes jeg klubbene burde planlagt sesongen bedre!

Hege Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  20:11:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har hestane mine på beite 4-6 mnd i året eg. Betre for hesten å gå ute mest muleg. Går greit så lenge hestene er unghester, men har dei gjerne ikkje så lenge på beite når eg starter konkurranser. Lenge siden det nå da, men. Eg bruker no å ri og trene hesten sjølv om den går på beite, men gir den nå helst minst 1 mnd heilt fri. Det bruker faktisk å gjøre godt.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  20:26:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Konkurrerer ikke jeg, ikke eieren til ponnien heller, så han står på beite og har helt fri i 3 måneder hver sommer. Gjør ikke med for meg å ri i ruskevær så lenge hesten har sko og "klær" til været ;) Men jo, skule også gjerne hatt hesten hjemme litt i sommeren også, så jeg kunne kose meg med man når jeg har fri og god tid.

Det er jo bakvendt egentlig å gi hesten fri om sommeren og bli ridd om vinteren, som du sier. Men det har vel med at man vil at hesten skal kunne ha det gøy og stå ute hele dagen og natten uten dekken og sko og bare kose seg i det fine været med andre hester, og slippe å jobbe. Blir mer problematisk dette om vintereren, mange steder. I tillegg er det jo praktisk hvis du skal reise på sommerferie, at hesten også har ferie samtidig.

Vet om noen islandshesteier som gjør det motsatt av det som er vanlig, pga av sommereksem. I sommerhalvåret står hesten ute med fluedekken om dagen, inne natten og blir ridd hver dag. Også får hesten fri og går bare ute i et par vintermåneder.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  20:32:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om jeg en gang i tiden får kjøpt meg en hest, kommer jeg også til å gjøre det "bakvendt".
Hesten kommer til å ha fri i Desember/Januar, pga. jeg anser dette som den mest travle tiden på året i forhold til familie/høytider/skole o.l. (i tilfeldig rekkefølge). Selvfølgelig skal ikke hesten bortprioriteres, den kan rett og slett bare få fri disse månedene, så får den heller igjen en rytter senere som virkelig er opplagt til det. Siden jeg er for utegang, vil det være store muligheter for at denne eventuelle hesten skal stå ute dag/natt i denne perioden. Med eller uten dekken.
Om sommeren har man gjerne mer fri, og da mer tid til hesten - samt at det er "da det skjer" iht. konkurranser o.l., men noe fri kunne det blitt lagt inn her også.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  21:01:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har heller aldri skjønt dette med å gi hesten fri hele sommeren, og deretter klage over dårlige treningsforhold om vinteren. Hesten min har ingen faste friperioder, men får noen tur-uker innimellom om vinteren, og ca to uker helt fri om sommeren, men står ute på sommerbeite fra begynnelsen av juni til midten av august (kan jo trenes selv om de som står på beitet):)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  23:55:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hestene mine har fri i hele Juli, dette pga at det nesten ikke er noen stevner da alikevel, og på de stevnene som er da er det jo nesten ingen startene, og med 4 startene i klassen er det ikke så gøy å være på stevner, greit for treningsskyld, men etterhvert når man er på stevne nesten hver helg blir sånt litt kjedelig.
I Juli måned er det jo som regel varmt, og da er jo hestene så daffe alikevel og det er jeg oxo, så da er det godt med litt fri, fri selv også.

Gir jeg ikke hestene mine fri om sommeren blir de dritt lei og da går det dritt på stevner og da er jo i mine øyne hele vitsen borte, jeg gidder ikke sitte på stevne å krangle med hesten min for den er lei. Da for den heller en måneds tid fri også har jeg plutselig fått en hyggelig og samarbeidsvillig hest igjen.

Hvis vinteren blir veldig kald og lang hender det at hestene mine får litt fri da også. Men min mening er at det er mye mer ålreit for hestene å ha fri om sommeren da de flyr å gresser hele dagen, enn å ha fri midt på vinteren da de bare står på beite å "glor".
Man bør iallefall tenke litt på hestens beite å sette den på ridende beite om sommeren!! Iallefall de som har unge hester. La de stå ute nattt og dag på beite og heller ri de hver dag!

Husk at hest skal være hest!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.