hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dårlig vær
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Dårlig vær
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  10:50:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær, men nå kom vinteren så brått, og bilen har sommerdekk og hesten har sommersko. :P

Smeen kommer ikke å tar på gullsko med brodder før i begynnelsen av desember, så 7 av 8 hestene er på stallen kan ikke gå ute pga av isete veier. De må stå ute på omgang i den ene paddocken (dvs ridebanen) som vi kan komme til uten å risikere liv og lemmer :P Fabian har fått fri de siste 4 dagene, så dette blir en fin liten vinterferie for han.

Hva gjør dere når været gjør det vanskelig å komme seg ut av stallen? Treningsmessig og utegangsmessig?

Jeg er ganske på det at hesten SKAL stå ute vær dag, helst en time eller mer, men noen dager er jo også paddockene for isete og frosne til at det er forsvarlig.

Fröya

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  12:11:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er mindre glatt uten sko enn med jernsko uten brodder. Du kan jo prøve å ta av skoene, så er det lettere å få satt ut hestene. Hvis du i tillegg strør går det enda bedre Gå til toppen av siden

lena babylon

Skrevet - 20/11/2004 :  12:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville tatt av skoene blir mye mindre glatt enn med jernsko (kan være lurt å file litt på tåen for at hoven ikke skal flise) blir jo glatt å ri uansett hvis du rir etter oppkjørte/brøyta veier så det kan være lurt å la hesten få fri,se på d som en tidlig vinterferie skulle det være glattholke som det ofte blir rundt feks stalldøren kan man legge høy der når man skal inn og ut med hesten. kan være lurt å få hesten skodd med vintersko lenge før snøen kommer så kan man bare skru på brodder ved behov. mine hester fikk jeg skodd med vintersko i midten av september fordi jeg ofte har havnet i samme situasjon som deg..
Lena
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  13:28:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Enig med dei andre her om att det er bedre uten sko enn med sko uten brodder. Lurt å lære seg å kunne ta av sko. NB dersom du skal gå på Fjordane Folkehøgskule (såg tidlegare du hadde tenkt det, MissEva) så kjem du nok til å lære å ta av sko + få prøvd deg på å sko. Det gjorde i allefall vi da eg gjekk der.

Sjølv lærte eg meg også å sko hesten sjølv, har gjort det i 9 år no. Har tatt tre skokurs + blitt fulgt opp av hovslager når eg har hatt behov for det. Det er faktisk veldig deilig å kunne det sjølv så slipper man å heile tida vente på hovslager. Har tidlegare også skodd litt for andre for å betale for til hestane mine. Fin ordning det.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  15:00:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Takk for svar :) Ser ut som det begynner å smelte litt her, så klarer kanskje å karre meg ned til ridehuset på senteret imorgen, med mindre det fryser til igjen, da. Er så vanskelig å forholde seg til snø som smelter og fryser til igjen hele tiden :P Gleder meg til broddesko, kanskje vi kan få hovslageren til å komme før.

Strø ja, det hadde jeg glemt :P Er helt ute av vintertrutinene, hehe.

Lucinda, ja, jeg leste det i brosjyren til skolen, høres ut som veldig greit å kunne. Når jeg stelte skolehester hadde omtrent en hest i uka løs sko, tenker det hadde vært så greit å bare kunne feste skoen eller ta den av selv i stedet for å vente i dagevis til hovslageren fikk somla seg til det. Så det ser jeg frem til å lære!

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  15:12:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
måtte flire litt jeg =)
ikke stygt ment men....
her hvor jeg bor er vi alltid foreberedt på kaldt vær og snø, snødde tillog med i sommer.....
nevnte ikke dette for være jævlig mot dere andre altså =)

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  15:18:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
hehe, nei her er vi ennå i sjokk over snø?!?! i NOVEMBER?! :D Som regel er i heldige hvis det snør sikkelig en gang iløpet av vinteren. Da hovslagen var her tidligere i uka for å sko den ene hesten som har på broddesko, ristet han på hodet og lo av oss som ville ha på brodder så tidlig på året. Der var hun heldig, et par dager etterpå kom snøen ;)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  16:33:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
vi har snø fra november til april-mai.....så vinteren er lang her =)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 20/11/2004 :  17:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bare å strø litt sand (eller singel, men sand er helt klart best og særlig om den er litt fuktig) i luftegårdene så får hesta kommet ut.
Dette har vi gjort i mange år om vinteren kommer litt brått på.

Det samme kan man gjøre på banen og da får man trent hesten litt ihvertfall.

Ikke vits å ta av skoa, de skal jo på igjen om få uker når smeden kommer og mange blir så sårbeinte og fliser opp høvene og da får smeden et helv....

Mye enklere å strø litt ja..
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  18:04:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Det er bedre å ha snø hele vinteren enn det være vi har her nede da. Vind og regn. Snø, varmegrader -> sludd, kuldegrader -> IS :( sånn går det hele vinteren igjennom usj.
Og den som kunne fått snø på julaften! Så koselig. De siste årene har vi hatt regn eller ikke no. Men har vært heldige på nyttårsaften noen ganger med snø :)

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 20/11/2004 :  22:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med de andre som sier ta av skoene! Det at hestene fliser opp hovene er det bare å raspe litt hver dag(rasp får man kjøpt på felleskjøpet eller de fleste hestebutikkene har rasp! Den ene hesten jeg steller har gått uten sko bra mange uker nå og hovene er fine nå i formen etter at vi har raspet ved behov! Vi har også fått full vinter uten is men ikke noe problem uten sko! Jeg kan ikke sko, men kan ta av sko og raspe hovene, dette lærte jeg i tidlig alder på hestecenteret jeg begynte å ri på, og det har kommet veldig godt med i løpet av årene jeg har holdt på med hest Og hesten får sterker hover av å gå uten sko, men dette avhenger jo selvsagt av bruken og føret! Den andre hesten jeg steller sto uten sko fra juni til oktober men han hadde "ferie" pga skade og de hovene var harde da han fikk sko
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  22:04:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Eep, tror ikke jeg tør å ta av skoene. Generelt fordi hesten alltid har gåttt med sko og fordi været varierer så fort fra snø til hard is. Dessuten må jeg uansett ha hovslager til å gjøre det siden jeg ikke kan noe om beslaglære :P
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/11/2004 :  13:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg jeg MissEva..

Og poenget er ikke at hesten din skal bli barfot i fremtiden, men du må finne en kortsiktig god løsning akkurat nå for å få trent og hatt hesten din ute til hovslageren kommer.

Det var dette du lurte på, ikke om hesten skulle bli barfot!
Synd disse barfot-entusiastene ikke kan klare å svare på et enkelt spørsmål uten å måtte alltid råde til å rive av hesten skoa...sukk...

Det er din hest og ditt valg.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  14:23:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synd disse barfot-entusiastene ikke kan klare å svare på et enkelt spørsmål uten å måtte alltid råde til å rive av hesten skoa...sukk...

Her har folk svart hva de mener er best å gjøre som et midliertidig tiltak i en slik situasjon, og det må jo være lov. Det ER mindre glatt uten sko enn med sommersko, det kan man ikke nekte for. Og det at hovene fliser seg opp med en gang når skoene tas av er feil hvis man har en normal frisk hov, om man tar seg noen minutter med raspa og runder av kantene
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 21/11/2004 :  16:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk er ikke barfotetusiaster selv om man tar av skoene en gang i blandt...(!) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  16:40:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Henger meg på her. Eg er ikkje noko barfotentusiast. Bruker sjølv sko når hesten er i trening, men tar dem av innimellom og når hesten går på sommerbeite.

Kom bare med eit råd. Synest det er betre att hesten i det minste kan komme seg ut og bevege seg litt enn å bli ståande inne.

Som sagt over. Dersom hovane fliser seg opp slik att du får problemer med å sette på skona igjen så har du allerede problemer med hovane. Det er godt for hoven å få gå uten sko i ein dag eller to før man setter på nye sko.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.