hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket dekken til hvilken temperatur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilket dekken til hvilken temperatur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 19/11/2004 :  11:23:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Plutselig ble det vinter!
Her på østlandet har det de siste dagene vært rundt null grader og min fullblodshoppe har hatt på seg stalldekkenet (relativt tykt bobledekken) med et Bucas Smartex regndekken utenpå når hun går ute. I dag var det brått minus 12 og jeg sitter på jobb med litt dårlig samvittighet for at det nye vinterdekkenet ligger i boden hjemme og ikke på hesten min... (sikkert helt unødvendig, men dog...) Vinterdekkenet har 400 gr fyll og med høy hals. Bør jeg vente med det til det blir -20 eller er det ok å begynne med det nå?

Har bestilt et med 220 gr fyll og høy hals men det kommer ikke før til uka...(hvem hadde venta denne kulda da..?) Innbiller meg at det er bedre for hesten (bevegelsesmessig) med et dekken enn flere oppå hverandre...Er også inneforstått med at hester tåler mere kulde enn jeg tror...

Hvilke dekken bruker dere ved de ulike temperaturer?

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2004 :  13:36:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har tre vanntette TYKKE dekken jeg tar fram ved temperaturer rundt -17 og kaldere. Ellers står 2 uten dekken og en med bobledekken+fleeceteppe under (venter på ulldekken i posten), eller mellomtykt/tynt vinterdekken pga stive/vonde muskler nå. Jeg har -4 og sol. Mine hester står inne på natta med god lufting. Tempen ligger på rundt 0-8 grader inne da, og "gamla" står med enten fleecedekken eller bobledekken for første gang siden jeg fikk henne. Men halvgamle damer med au i musklene liker å ha det litt varmt... ;-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  09:58:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Ikaros har vinterpels, så jeg bruker ikke dekken så ofte. Men når det er kald vind kombinert med regn/våt snø tar jeg på han et Alpha Horse Rainy. Tror det heter det... Hvertfall er det et regndekken som går litt lenger opp foran manken enn vanlig, fôret med ull/fleece(?) og puster bra. Er det oppholds eller tørr snø er han uten dekken - er jo sååå deilig å rulle seg "naken" i snøen Faller temperaturen til ca.15 minusgrader kommer jeg drassende med det tykke vinterdekkenet. Forestiller meg at et tynnere dekken bare hindrer pelsen i å reise seg og isolere som den skal, så derfor har jeg enten ikke dekken eller et skikkelig tykt et når det er beinkaldt.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  10:41:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis det ofte er veldig kaldt, -15 og mindre, kan du jo heller vente litt med vinterdekkenet til det begynner å bli så kaldt, det er jo et ganske tykt dekken. Her på vestlandet er det bare -2 nå, men pga av regn/snø og vind virker det mye kaldere. De hestene her som ikke er klipt står ute med en tynt foret innedekken og et tynt regndekken. Fabian står med tykke dekken både inne og ute nå, men han er klipt.

Når hesten står ute kan den jo løpe rundt og leke for å holde varmen, men er det litt is her og der og ikke helt lekeforhold, kan det kansje være greit å legge på litt ekstra for at den han holde seg varm også når den står stille.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  12:26:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nå har jeg mest tro på vinterpels og fri tilgang til bevegelse, ly og grovfôr jeg da... Men ser at på en fullblods kan det være lurt å legge på et dekken på de verste dagene. Kuldegrader er ikke så farlig. En hest med vinterpels kan klare ganske mange minus dersom det er tørt og den har godt med mat. Det verste er vind og regn/sludd. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.