hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I de lette klassene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 I de lette klassene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  02:21:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Lurer på en ting... I LD der er det jo ikke krav om at hesten skal gå på tøylen, men da lurer jeg på er det lurt å søke den ned alikevel, eller skal man la være?
Jeg har sett på en protokoll at der sto det: HUSK at det ikke er krav om at hesten går på bittet i LD.
Mens på andre protokoller står det jo at hesten er for høy i formen. Og jeg var på stevne denne helga og da fikk jeg at jeg burde prøve å få hesten til å gå mer stabilt på tøylen. (hesten har nettopp lært å gå til tøylen, så jeg overså den litt jeg... hehe kan jo ikke forvente så mye på en gang )
Så jeg sitter å funderer litt på hva som er lurt.... Hva som skårer mest poeng...

Unghestene mine har nettopp (endelig ) lært å søke ned men galoppen er ikke helt inne enda, så derfor starter jeg LD, for de trenger jo stevne trening/erfaring.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2004 :  23:38:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hmmmm.... Ingen som vil svare meg på dette da?? Eller er det flere som ikke vet kanskje?
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 18/11/2004 23:39:02 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2004 :  06:37:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Egentlig mener jeg at du ikke har noe i LD å gjøre, dersom du har begynt å ri hesten til tøylen da.. Som jeg har sagt før. Hensikten med LD (klippet fra et LD-program) er:

I LD er hensikten å vurdere den uerfarne rytterens grunnleggende ferdigheter i skritt og trav:
  • Evne til å holde hesten i riktig gangart og vise kontrollerte overganger mellom skritt og trav
  • Evne til å bruke banens veier riktig, inkludert hjørnepasseringer
  • Evne til å sitte i en korrekt og balansert loddrett sits
  • Evne til å holde en myk og rolig kontakt med hestens munn og ellers bruke hjelperne uten å forstyrre hesten
Det kreves ikke at hesten går til ettergift. Det skal ikke legges vekt på hestens kvalitet, ut over det som er uttrykk for rytterens ferdigheter (som regelmessighet og tempo, aksept av tøylekontakten stilling og bøyning).

Men uannsett. Det finnes varianter av alt. Ikke krav betyr forøvrig at du kan få øvelsen godkjent til karakteren 5 ved å ikke ri hesten til tøylen. For å få bedre kreves det gjerne mer. Men dersom du får beskjed om at dommeren ønsker en mer stabil form trenger ikke det bety at dommeren ønsker hesten til tøylen, men rett og slett mer stabil og balansert. Det er forskjell på høy og ustabil form, og en stabil form hvor hesten ikke går til tøylen..

Dessuten er det veldig varierende fra dommer til dommer også. Kanskje spesielt i LC og LD hvor det som dømmes er så mangt. Hva som scorer mest poengmessig kan derfor variere, men det som sannsynligvis scorer mest for deg, er å ri hesten på det nivået den er, og kreve det av den som du ellers jobber med. Om du av og til krever at hesten skal gå i form, og andre ganger ikke, kan du ikke vente deg å få en stabil hest med tiden. En gang i blant gjør neppe forskjell, men jeg synes kanskje du mister litt av meninga med treninga om du skal slippe opp alt du har på et lite LD-program.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  12:29:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Det viktigste er at hesten slapper av tenker jeg. Og ikke spenner seg, for da mister man poeng.

Jeg vant et LC-stevne, og Absira gikk ikke helt på tøylen. Hun spente seg da jeg prøvde, så da lot jeg henne derfor gå på litt slakke tøyler, så hun kunne slappe mer av og senke hodet uten mas. Det er en av grunnene til at vi vant.

Men alt varierer fra hest til hest, fra dommer til dommer.. I LD behøver jo ikke hesten å gå på tøylen, men om den slapper mest mulig av og ikke går med hodet oppe i skyene, tror jeg du kan skaffe fine poeng :)

Men om hesten går på tøylen stabilt, og slapper av, ser jeg ingen grunn til å skjule det :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/11/2004 :  17:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det legges vekt på gode rideveier,rett sits/hjelpere og en avslappet hest med god ridbarhet.

Om en hest i tilegg til dette går ærlig og konstant på tøylen,vil den få en bedre plassering enn en hest som ikke søker ned og går på bittet.

Har du en hest som ikke går på bittet, men rytter rir gode rideveier, sitter pent/riktige hjelpere og programmet utføres uten "klikker" , vil denne få bedre poeng.

Går hesten bittet men er spent/går for hastig i store deler av programmet, trekkes man som oftest mer enn om hesten ikke går på bittet men går avslappet og villig gjenom hele programmet med god gjenomføring ellers.

Redigert av - xxxx den 21/11/2004 18:05:38 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.