hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Arbeidskjøring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Arbeidskjøring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 11/11/2004 :  15:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer på en ting. Hvor ofte dere andre kjører arbeidskjøring, og over hvor lange intervaller. Bare litt nyskjerrig:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

StallKKs

Skrevet - 15/11/2004 :  11:33:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann, jeg trener arbeidskjøring minst to ganger i uka, men det er bare i perioder, for du må huske på at når hesten din begynner å gå løp med jevne mellomrom må du passe på at du ikke overtrener den. Og så pleier jeg å ri dagen etter at jeg har kjørt arbeid med min hest for å løsgjøre han og jeg rir dressur for å holde han myk og fin i kroppen, og så hopper vi litt for at han skal få leke seg og få frihet til å strekke på kroppen sin, dette er noe som funker kjempebra på min hest ihvertfall. Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 16/11/2004 :  16:42:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..takk for svar. Det jeg mente var hvor ofte dere trener arbeidskjøring før hesten blir løpsklar? Noen sier hverdag, men jeg synes det blir i det meste laget. Slik utviklingen er vil man jo ha en hest som er sterk, samtidig som smidig. Ikke en "bodybilder"...
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 22/11/2004 :  15:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal hesten trekke dekk i løp? Neppe :) Ville kastet dekket og heller kjørt i kupert terreng, korte bakker. Ved trening med trykkvogn anbefales det i begynnelsen intervaller på trykket på ett minutt på og ett av. Men det er jo like mange måter å trene hest på som det er hester da. Vær også obs på at tung vogn/trykk/mye bakker kan føre til inflammasjon i muskel i krysset (gluteus maximus), som gjør at hesten traver dårlig. Det er en diagnose som er vanskelig å stille, fordi den ligger så dypt nedi krysset og er vanskelig å "kjenne", men jeg tror svært mange kblhester sliter med dette.

Som grunntrening, en dag eller to i uken, men jeg ville ikke kjørt mer enn 30 minutter. Jogget de andre dagene, riding, fartslek. Kutte ut arbeidskjøringen etter en stund og heller kjøre intervaller-lange og rolige. Av de hestene (nærmere 30 stk) som går løp der jeg har min oppstallet, er det de som ikke drar på dekk som tjener mest...

Eva
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/11/2004 :  16:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mja... Kommer ann på hesten også. Noen trenger mer styrke enn andre, og a da er arbeidskjøring bra. Andre igjen vil ikke få nok fart og bli tunge av samme treningen.

Min opptrening pleier å i litt perioder, dva at jeg en periode har fokus på styrke, en annen periode fokus på noe annet. Når jeg trener på styrke så kjører jeg gjerne arbeid 4 ggr i uka. Oppvarming 5-10 min med skritt uten trykk/dekk og jogging. Så kjører jeg med varierende trykk eller dekk i 30 min kanskje før jeg avslutter med ny økt der jeg skritteto g traver i 5-10 min. For å løse opp littegrann før vi kjører inn, jeg liker å alltid trave hesten litt etter en arbeidskjøring for å løse opp litt. Etter 2 måneder ca så roer jeg styrketreningen litt, og kjører 2-3 ganger i uka. For nå begynner jeg å trene på utholdenhet og fart. Hesten må lettes før den skal starte.

Jeg synes det er utrolig viktig å fortsette å kjøre arbeid. 1-2 ggr i uka, for en hest som skal gå løp må beholde endel styke. 1 gang i uka er nok til å holde dette ved like. Jeg vet om mange som slutter helt å kjøre arbeid etter en stud, og da mister jo hesten alt igjen!

Styrketrening kan være så mangt. Jeg kjører like gjerne i bakker som å kjøre arbeid. Ved å kjøre i bakker får jeg også trent lungekapasitet. Så det kommer ann på hva slags treningsforhold jeg har. Ikke alle steder har bakker å trene i, og da må jeg kjøre arbeid i stedet

Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 23/12/2004 :  11:17:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er viktig å huske er å bruke trykket riktig, ikke ut på tur i en time med trykk f.eks. derfor er trykkogn bedre enn dekk.
Trykket skal kun være på i noen sekunder av gangen. deretter hvile litt osv.
Jeg rir heller i ulendt terreng jeg for styrke og muskler.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 25/12/2004 :  21:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er litt i tvil om bruk av trykk pga at hvis trykket er skjevt så vil hesten også etterhvert bli skjev og DET er ikke bra
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 02/01/2005 :  16:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei...
Jeg mener i utgangspunktet at aktive travere ikke bør trekke tungt. Med tungt mener jeg tyngre enn vanlige roadcarter. Dette fordi under arbeid med tungt redskap bygger hesten statisk musklatur som den ikke har bruk for i løp. Hesten trenger dynamisk styrke, anaerob utholdenhet og eksplosiv styrke, som den får bruk for i startfasen og i oppløpsfasen. For å få anaerob utholdenhet trener man intervalltrening. Bakker/flatmark, etter som hestens form i forhold til planen og starter.
Hesten trenger også aerob utholdenhet, som den bruker under hele løpet. Man opparbeider slik utholdenhet ved å jobbe hesten i lange distanser på lavere intensitet enn 70 %. Fartslek er også fint, der man varierer mellom intensitetene. Hestene pleier å synse det er moro. Man merker de gir litt ekstra.

Uff, nå har jeg kanskje sporet litt av, men som du skjønner, har så mange andre løsninger på travtrening enn arbeidskjøring..
MEN, det skal sies at alle travere må bli trent som hvert enkelt individ, alle tåler og bør ha forskjellig treningsplan.
MVH
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.