hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Problematferd hos rytter!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Problematferd hos rytter!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/11/2004 :  09:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir skrevet så voldsomt mye om problematferd hos hesten, og det er greit nok, kjekt å få noen gode råd når man er rådløs
Men gud hjelpe meg hvor mange ryttere/ hesteeiere er det ikke som har problematferd selv!!! Eksempler på ryttere som står i stigbøylene og skriker hesten inn i øret, vifter med hendene foran hodet på hesten, og røsking i leietau/ tøyler fordi hesten leer på ett ben. Denne listen over problematferd hos mennesker som har med hest å gjøre kunne vært milelang Klart at mye av denne atferden faktisk bunner i uvitenhet, men synes liksom ikke det er en god nok unnskyldning, man blir ikke ekspert på hest over dagen bare fordi man blir hestepasser eller hesteeier! Ja, jeg er irritert ,og ja, jeg synes mange setter seg for dårlig inn i generell kunnskap om hest før de skaffer seg en! Etter min mening skulle f.eks grønt kort vært en forutsetning for å få lov til å eie hest, da hadde det antagelig vært en del færre hesteeiere her i landet men flere glade hester

Hilsen Renegate som vet at hun provoserer utrolig mange med dette innlegget

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 09/11/2004 :  09:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig i dette. Jeg blir selv stresset av slik oppførsel, hva må ikke hestene bli?
Håndtering av hester skal foregå rolig men fast.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/11/2004 :  09:54:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror dessverre ikke grønt kort ville hjulpet noe særlig, iallfall ikke det grønne kortet vi har i dag. Det er vel i grunnen bare rideknappen som er relevant i forhold til det å holde hest. KR i diverse grener gir nok ikke flere glade hester.
Ellers er jeg til en viss grad enig med deg. Det er mange ryttere som mister tålmodigheten bare hesten ser ut som den kan finne på noe tull, og da gir de gjerne tilbakemeldinger hesten ikke forstår.
Det mange kunne lært seg sånn i første omgang er jo at for at hesten skal skjønne hva den gjorde feil er det veldig greit om avstraffelsen kommer på rett sted (ikke ti min etterpå når begeret har flytt over for eier/hestepasser).

En annen ting som nok vil spart oss alle for noen problemer er det å være konsekvent. Det som ikke er lov i dag er heller ikke lov i morra. Det som var lov i går er lov i dag. Det nytter ikke å drepe hesten for at den stikker "snuta" ut av boksen i dag hvis den fikk lov i går og får lov i morra.
For mange handler det nok også litt om stolthet, vi vil jo alle ha stallens reneste, peneste og flinkeste hest. Så derfor tror jeg mange hyler mer ut når det er andre folk der, enn når de er mutters mo alene, og det medfører jo at man ikke lenger er konsekvent!

Nå skal det nevnes at det finnes mange som er flinke også, mange som alltid har en plan og gjennomfører den så godt det går. Sånne som har snille og flinke hester, som er trygge å holde på med fordi de aner hva som er retningslinjene (nei, ut av boksen har jeg ikke lov til før de sier ifra, hadde ikke lov i går, forgårs osv)

Men jada, vi har vel alle vår andel av problemadferd

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2004 :  10:49:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Enig-enig-enig-enig!!!!!!!
Det er mye ren idioti som foregår der ute som rett og slett LAGER problemer!
Jeg skulle inderlig gjerne ønske at det ble vektlagt kunnskap om hestens naturlige adferd og instinkter, generell vettug håndtering, samt en viss basislæring om hestepsykologi rundt omkring på alle rideskoler og andre læreanstalter! Men... en kan vel ønske i den ene hånda, spytte i den andre, og se hvilken en får mest i...

Line *sukk*

Edit; skirveleif... ;-)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 09/11/2004 10:50:34 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2004 :  14:57:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig jeg å! Har sett mange hesteeiere som har kjeftet på hesten, og ikke skjønt hvorfor det "dumme" dyret har oppført seg dårlig..!!
Hege Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  17:17:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Må komentere her oxo jeg!! Vet det er mye overdreven "kjefting" på hest her i Norge (og ellers i verden).

Men kan dere som mener at hesten ikke skal straffes, si meg hva gjør dere når hesten steiler opp og slår med frambeina etter dere?? Sier med en snill stemme: Fy, nei må ikke gjøre sånn?
(Vet jeg overdriver litt, men er jo lov å lure på hvordan folk straffer hesten sin)

Og jeg reagerer faktisk like sterkt da jeg ser en hest som får lov til å sparke eieren sin, så går eieren bare pent ut av boksen og drar hjem!! Hmmm... Hvem vant?

Og andre som lar hesten rygge seg ut av boksen?
Og ikke snakke til hesten sin når den biter.....

Det provoserer meg like mye!! For hvis hesten ikke får vite hva sm er rett og galt blir det jo en dritt hest!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 06/12/2004 :  18:07:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
....Det er vel noe i at straffen skal stå i stil med "forbrytelsen"....?
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  18:16:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg gir Lolita en smekk hvis det er på sin plass. men, når det er sagt så er det sjeldent jeg kommer til det punktet fordi jeg bruker kroppsspråk. hvis Lolita skulle ha funnet på å prøvd å presse meg ut av boksen f.eks., så har jeg hevet armene og snakket hardt til henne. det hjelpet alltid! men så gjør hun det aldri heller da, hun har for mye respekt for meg til å gjøre slikt.

Lolita har faktisk steilet et par ganger, men ikke slått etter meg. da har jeg latt henne stått der, for å ikke hisse henne opp slik at hun reiser seg enda mer, og ventet til hun kom ned igjen, for å drive henne rundt medet par ganger. eller, i teorien da. i virkeligheten har jeg vært så forfjamset at jeg bare har stått der og gjort ingenting. men, alle tre gangene hun har steilet har det vært en grunn for det også! hun gjorde for å si noe til meg, ikke for å 'være slem'.

hun har faktisk sparket meg et par ganger også, når hun har ment at jeg maste unødvendig. da har jeg drevet henne bestemt rundt meg til jeg sa det var nok. begge gangene har hun tygget med senket hode når jeg har stanset henne. bite får hun heller ikke lov til, uansett hvor sur hun er. boksen er riktignok hennes friplass (jeg børster eller saler henne aldri på der inne), og der 'får hun lov' til å være sur, men å sparke eller bite er forbudt, uansett! men, å slå: det gjør trenger jeg aldri å gjøre. rart det der...

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  20:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må komentere her oxo jeg!! Vet det er mye overdreven "kjefting" på hest her i Norge (og ellers i verden).

Men kan dere som mener at hesten ikke skal straffes, si meg hva gjør dere når hesten steiler opp og slår med frambeina etter dere?? Sier med en snill stemme: Fy, nei må ikke gjøre sånn?
(Vet jeg overdriver litt, men er jo lov å lure på hvordan folk straffer hesten sin)

Og jeg reagerer faktisk like sterkt da jeg ser en hest som får lov til å sparke eieren sin, så går eieren bare pent ut av boksen og drar hjem!! Hmmm... Hvem vant?

Og andre som lar hesten rygge seg ut av boksen?
Og ikke snakke til hesten sin når den biter.....

Det provoserer meg like mye!! For hvis hesten ikke får vite hva sm er rett og galt blir det jo en dritt hest!

Opprinnelig postet av Roxira

Den eventuelle "dritthesten" du prater om hadde antagelig ikke vært slik om den hadde blitt håndtert riktig fra begynnelsen.
Begynner du å "slåss" med hesten så tror jeg vi begge vet hvem som vinner om du da ikke klarer å knekke hesten. Knekte hester blir tomme og du får som regel ikke etablert en god kontakt med de senere hvis det går for langt.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  22:19:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding

[/quote]

Den eventuelle "dritthesten" du prater om hadde antagelig ikke vært slik om den hadde blitt håndtert riktig fra begynnelsen.
Begynner du å "slåss" med hesten så tror jeg vi begge vet hvem som vinner om du da ikke klarer å knekke hesten. Knekte hester blir tomme og du får som regel ikke etablert en god kontakt med de senere hvis det går for langt.

Opprinnelig postet av Renegate

[/quote]

Jeg har slåss med mine hester en del, i trass alderen og slikt!! Og Norlandshesten min, han har jeg hatt en skikkelig oppvask med flere ganger.

Rart hestene mine ikke er de dritt hestene og helt tomme inni!!

Tror du skal lete lenge etter hester med mer personlighet enn mine!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  22:39:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Påstår du at du har "knekt" hestene dine eller forteller du meg at den oppvasken du prater om gjentar seg?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  22:49:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Påstår du at du har "knekt" hestene dine eller forteller du meg at den oppvasken du prater om gjentar seg?

Opprinnelig postet av Renegate

Har nok da sansynligvis ikke "knekt" hestene mine, siden de ikke er tomme inni! Men jeg har "slåss" med hestene mine til de har funnet ut hvem som er sjefen.
Og den "oppvasken" den gjentar seg en gang i blant ja...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  22:50:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Enig med mange her. Vi kommer ingen vei med hyling og skriking, slåing osv. Man må vere bestemt og konsekvent og veldig tålmodig.

Men det er ikkje alltid like lett da. Man må jobbe masse med seg sjølv. Og spesielt om man har ein dårlig dag.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei er enig med deg i det Lucinda, selvfølgelig er det ikke alltid like lett å være hverken konsekvent eller tålmodig dessverre
Men i utgangspunktet burde man innse at hverken slag, skriking eller liknende oppførsel fører noe godt med seg. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg føler at JEG har tapt om hesten min hører på meg fordi jeg feks har røsket i leietauet e.l.
Det er så lett å tro at man har en hest som har respekt for en når det i virkeligheten er redsel...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Da spør jeg: Hva er forskjellen på å røske i et leietau og som en del horsemanship folk gjør: "vifte i tauet" (litt dårlig forklart, men, men)...
Når de "vifter i tauet" (noen vet om det og er derfor de gjør det), har de da tenkt på at knutene på tau grima slår hesten i annsiktet?? Og siden hesten synes dette er ubehagelig viker den unna...

Jeg ville hatt meg en liten knips en en knute på hver side av ansiktet som slå meg!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:28:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke noen ekspert på NHS så dette får noen andre svare på, er bare tilhenger av sunn fornuft

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.