hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridestier..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Ridestier..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  21:56:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding

I Stavanger har vi et turområde kalt Sørmarka, hvor det finnes både ridestier og turstier. Kjempekjekt dette, har hatt mange fine turer og bruker ridestiene nesten daglig. Dessverre er ridestiene i så elendig forfatning at de fleste som har hesten sin kjær tyr til ridning inne i skogen eller på turstiene. Ridestiene blir ikke vedlikeholdt og når det regner, som det gjør en del, vaskes alt av sand og grus vekk slik at alt som er igjen er store og små steiner, eller bare masse gjørme. Ettersom Rogaland Rideklubb ligger like ved disse ridestiene, blir de brukt av en del dyre spranghester som er glade for litt variasjon fra ridehuset. Men med de bratte og steinete stiene setter man liv og helse i fare. Ponnien jeg rir er sikker på foten den, men har flere ganger snublet og nesten falt over ende i skritt pga av de løse steinene, og dette på "spesiellt tilrettelagte ridestier". Syntes kommunen kan gjøre noe med dette så ble litt irritert over å høre dette på radioen når jeg sto og møkte:

"Politiet vil ta kontakt med heste-eiere som benytter seg av turområdet i Sørmarka i Stavanger. Politiet har fått flere klager fra turgåere om at mange hester blir ridd i høy fart på stiene de ikke har lov til å bruke. Politiet mener rytterne setter turgåerne i stor fare når de gjør dette."

Enig med at å galloppere i full fart forbi turgåere er uansvarlig, men syntes nå de burde se på årsakene til at folk rir på turstiene istedet for å komme å banke på døra og sjenne på folk! Både hester og ryttere, og de fleste som rir her er barn og unge med sunne fritidsinteresster som vil bare ha en koslig tur, blir satt i fare pga av dårlige ridestier.

Har selv ridd på disse turstiene mange mange ganger, det er ofte ikke til å unngå, men er alltid forsiktig med gå inn til siden og skritte rolig forbi/eventuelt stoppe for fotgjengere og syklister. Mange hundeeiere har hundene løse (den delen av Sørmarka hvor vi får ri er det også lov til å ha hunder løse halve året), men hesten jeg rir er ikke spesielt skeptisk til verken hunder, barnevogner eller syklister, så uansvarlig ridning bedriver jeg ikke. Siden Sørmarka er det eneste område i Stavanger med ridestier, syntes jeg de kunne vedlikeholde de litt bedre. Det er bare å regne med at det må regelmessig vedlikehold til på stier som blir brukt av så mange. Blir bare litt oppgitt jeg, over hvor vanskelig de skal gjøre det..

Hvordan er turmulighetene der dere bor? Blir eventuelle ridestier ol. vedlikeholdt av kommunen, eller blir det slurvet med dette? Hvor rir dere andre som har hest i byen, har dere lignende turområder hvor dere kan ri?Hvis det ikke finnes ridestier, hvor rir dere da? Hvordan løser dere konflikter mellom turgåere/hundeeiere og ryttere?

jalla

Skrevet - 01/11/2004 :  22:26:35  Vis profil  Svar med kopi av melding

Her hvor jeg bor giddr ikke kommunen engang og tenke på noe slik! Men vi har nå greid oss fint i alle år uten noe slikt spesielt tilbud. Men grunnen til det er at jeg bor på "bygda" og det er svært lite krangling med diverse turgåere, eiere av gårdsplass osv. Tror faktisk ikke at jeg har vært borti noen sak om det heller i grunn! Bra er nå det, men det hadde ikke skadet dersom kommunen hadde vært litt mere aktivt innen hestesporten oppi dalen her. Den er dog ganske liten, men den begynner å ta seg opp igjen. Problemet er vel heller at hestene og rytterene er veldig spredd over hele kommunen, og svært få plasser hvor vi kan samle hester og ryttere. Det finnes ikke ett eneste ridesenter eller hestesenter her, og den første privatstallen med utleie av bokser er akkurat bygd og holder på ennå.

Rundt denne lille privatstallen er det mange skogsveier rundt omkring, men dessverre må man oppi bratta hvor det er nesten rett opp eller rett ned for å komme seg videre til veier og stiger, og der er det også veldig bratt! Gøy å ri i bakker, og det er svært fin trening for hesten, men blir litt slitsomt i lengden...
Nå skal jeg bare stå på dene nye stallen fram til våren, men hvis jeg skulle holdt til lengere der, tror jeg at jeg hadde tatt kontakt med kommunen for å høre om de kunne bidra med noe til å tilrettelegge litt mere for hester, ikke bare for ryttere men også for kusker, da kjøreinteressen øker her i dalen. Travstrekker, liten mini feltrittsbane kanskje... Hindermatriell, turstier osv.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  22:39:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, det er det som er problemet med hestehold i tettstrøk, det blir så mye konflikter mellom ryttere og urbane turgåere med proffe gåstaver... Alternativet til ri i Sørmarka er ri på trafikerte veier eller sykkelstier, noe som det også selvfølgelig blir klaget på. Skulle gjerne flytta ut til bygdene å hatt hest, kanskje det blir det neste år. Blir bare så irritert når vi først har fått et flott ridetilbud, men så gidder ikke kommunen å holde det ved like. Men fotballbaner skal de absolutt ha... Elendig priotering spør du meg, når du tenker på hvor mange unge som er opptatt av hest.

Redigert av - Eva V den 01/11/2004 22:41:15 Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2004 :  13:51:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Hjemme der jeg bor har vi det også sånn at det er en ridesti. Det er ikke lov å ri i lysløypa. Sist jeg var å red der (noen år siden, men det er nok ikke bedre nå) var ridestiene våre også skumle å ri på. De er også veldig leirete. Det var rett og slett ikke noe greit å ri på de. Derfor red vi heller på stiene. På vinteren er det masse krangling mellom ryttere og skigåere. På sommer, høst og vår er det turgåerene som krangler..
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.