hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vintersko-ridesko eller travsko til ride/hobbyhest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Vintersko-ridesko eller travsko til ride/hobbyhest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jalla

Skrevet - 31/10/2004 :  12:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

Vimteren kommer oppi dalen her, og alle er i full gang med å få på vintersko med brodder. Det vanligste er jo selvfølgelig ridesko til ridehester, da mener jeg hobbyhester generelt.

Men denne vinteren har jeg tenkt å prøve med travsko på hesten min. Grunnen til det er at de er mye lettere enn de vanlige rideskoene. De er også smalere, slik at snøen ikke klabber så veldig i forhold til de vanlige. Da slipper man sålene! I tillegg er det 6- og ikke 4 brodder per sko på disse travskoene. Og jeg velger å tro at hesten henger bedre på glattisen med 6 brodder enn med 4.

Men hvorfor er det så stor forskjell på trav- og ridehestsko?? De er jo selvfølgelig beregnet på travhester, men hvorfor er det ikke flere som bruker dem på ridehester?

Jeg fikk denne anbefalingen av 2 forskjellige hovslagere.

eligj

Skrevet - 31/10/2004 :  13:59:14  Vis profil  Svar med kopi av melding

Når det gjelder klabbing, så skjønner jeg ikke helt hvordan det kan hjelpe at skoene er smalere. Klabbing kommer i første omgang pga varm hov mot kaldt metall, slik at snøen smelter, og deretter fryser fast. Men jeg har jo ingen erfaring med dette selv, så det kan jo hende at der er en forkjell allikevel.

Ut over det, har jeg ikke noe svar på spørsmålet ditt, men det kunne være interessant hvis du fortalte litt om dine erfaringer med disse travskoene i løpet av vinteren.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 31/10/2004 :  14:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding

Klabbinga: Det er nettopp det at skoene er smalere; det blir ikke den samme kanten som det blir på rideskoene, og dermed har ikke snøen samme mulighet til å fryse fast

Skal holde deg orientert.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2004 :  14:29:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg pleide å sko Ikaros med ridesko om sommeren, for han slet ut skoene veldig fort, og da varer jo rideskoene en del lenger enn de tynne travskoene. Om vinteren brukte han delvis travsko, siden disse har 6 brodder, og dermed ble slitasjen fordelt på flere brodder, og de varte derfor lenger hvis det var mye ridning på bare veier. Desverre stemmer nok i det med klabbing helt. Hesten blir noen cm høyere i klabbeføre selv om man har travsko på.
Travere skal jo ha lette sko for å trave fortest mulig, og i løp brukes til og med sko av aliminium. Enkelte må ha tyngre sko foran eller bak for å få rette balansen til å kunne yte maks fart. Hvorfor ikke flere bruker lettvektssko på ridehester vet jeg ikke helt. Er vel enten pga av slitesterkhet, eller at "travsko er for travere og ridesko for ridehester, så da gjør vi det slik"
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2004 :  16:03:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri hatt noen store problemer med "ridesko", verken når det gjelder sliing eller klabbing, men nå bruker jeg hoofgrip på alle bein, og det hjelper bra på klabbinga. Kommer jo mye ann på hvilken type snø det er å da, og når det gjelder skiing, bør man jo ta det med ro uansett om man har 4 eller 6 pigger!
Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/10/2004 :  16:13:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har jo ikke direkte erfaring med skoing av egen hest, men med de bakkene og den isen som er rundt stallen hos dere Jalla, så ville jeg vurdert det som høres mest sikkert ut - 6 brodder.
Husker at Gøran skled med 4 brodder i -myk- is.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 31/10/2004 :  17:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding

Om sommeren må jeg selvfølgelig bruke ridesko, eller er skoene borte på et par uker, så der er ikke travsko noe særlig! Men jeg finner i grunn ikke noe negativt med travsko om vinteren...

Hege.jo: jeg har heller ikke hatt noe problem egentlig med rideskoene, men det må da være mye bedre for hestene å slippe disse "blylodda" under beina....

Her oppi er det minst -10`C så og si hele vinteren, så sjelden det klabber i grunn.

Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 01/11/2004 :  08:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at ridesko er mye brukt på ridehester er at de er rundere i formen og hestene får generelt bredere höver og dette skal ha positiv innvirkning på ballansen.
Hos travhestene er ikke balansen så viktig og derfor har de valgt å gjöre skoen smalere,tynnere og dermed lettere, men travhester blir også ofte skodd trangere.
jeg bruker mye travsko om sommeren og syns de er greie,men de holder jo ikke like lenge som ridesko, om vinteren bruker jeg kun travsko eller gullsko.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 01/11/2004 :  09:27:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridehesten min skal få på travsko i vinter.
Smeden "min" sa at det IKKE skulle settes brodder i på de to fremste hullene på forbeina da hestene kunne skade seg/tråkke seg på bakbeina hvis det var brodder der. Da blir det fortsatt fire brodder foran.
Er ingen ekspert på skoing men velger å stole på at han vet hva han snakker om....
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 01/11/2004 :  12:29:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri hatt problemer med at hesten tråkker seg med 6 brodder jeg men det kan jo väre at enkelte hester gjör det. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 01/11/2004 :  15:18:41  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det er jo ikke større sjanser for at hesten tråkker på seg når den har 6 brodder, i stedet for 4! ??
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.