hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Om å sette opp forplaner for andre...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Om å sette opp forplaner for andre...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

xxxx

Skrevet - 20/10/2004 :  01:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å fore en hest riktig er noe av det mest kompliserte innen hesteholdet, og av stor betydning for de som skal ha hesten til å prestere noe.I tilegg er jo næring utgangspunket for selve livet..

Jeg skjønner derfor ikke helt at så veldig mange her inne på forumet spør oss her om å sette opp fullstendige forplaner og ikke fagfolk eller evt. stallansvarlige som sitter på mer informasjon både på foret og hesten, kompetanse i form av tilgang på programmer, osv.osv.
Foreslå for-slag, referere til innhold, hva slags erfaring ved bruk av det foret osv. er en ting, (og som er vanlig på et forum), men sette opp hele forplaner....?????

Lang erfaring hjelper seff til en bedre forståelse ved foring av hest og forskjellige hester.....
Man prøver og feiler, og har forskjellige typer hester opp igjenom, og finner ut over tid hva man synes funker.
Jeg føler meg derfor sikrere nå enn for 15-20 år siden for å si det sån...., men det er stor forskjell på dette, og ha tilgang på fakta og info.som fagfolk i dag har...
Når jeg selv begynte med hest å sette opp egne forplaner,fantes det ikke på langt nær så mye kunnskap/informasjon om for som nå.
Det fantes vel ikke halvparten av alt foret som er på markedet i dag heller..!

I dag , over 20 år senere hvor det da er tilgang på så mye mer kunnskapsrik/faglig informasjon, skjønner jeg derfor ikke at så få vil benytte seg av det?
I stedet legger man sin egen hest,s kosthold i hendene på totalt ukjente og kanskje uerfarne "eksperter" her inne, som ikke har verken sett eller er kjent med de mange forslagene-innhold/bruksområde, hestens daglige virke og typiske temperament, (bare for å ta noen eksempler...) Scary...

Det er sikkert mange oppegående her på forumet som også er i stand til å "sortere" ut fornuftige innlegg kontra det motsatte.
Men det som "skremmer" meg er de helt uerfarne og gjerne yngste som ikke har "snøring" what so ever på foring, og som jeg vet "sluker alt dette rått" .

Jeg synes ikke man skal bruke hesten som en slags "forsøks-kanin" på bakgrunn av svar fra "gud og enhver mann" når det gjelder akkurat foring.
Hvor mange ganger står det ikke her på forumet;" Ja, da skal jeg prøve det" osv.....Ikke alltid at det er like lurt når det gjelder tema foring.
I mange tilfeller har det gått virkelig galt, og det kunne vært unngått om man hadde søkt hjelp på riktig sted...
(Seff er det alltid positive unntak, men det er ikke de jeg setter fokus på nå.)

Må si jeg blir både litt skremt, oppgitt og forundret, fordi det er så kolossalt mye av det her..

Det er ikke meningen å "skremme" slik at ingen tør diskutere/spørre om for og erfaringer.Men vær mer tilbakeholdne med å be om fullstendige forplaner..

Hva er "sperren" for å ta kontakt med for-spesialister,stallansvarlig som kjenner hesten din og bruken, leverandører og andre fagfolk?
Det koster ikke alltid penger, hvis det er der problemet ligger..?

Er det flere her som har noen meninger om dette?

Redigert av - xxxx den 20/10/2004 02:06:14

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2004 :  02:59:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig! Å diskutere ulike forslag osv er harmløst i forhold til å sette opp en fullstendig forplan over nettet! Som Gr8 ride poengterer: det er alltid noen i nærmiljøet eller noen man i det miste kan kontakte, som er mer kompetente enn vi her på forumet, siden det er lettere blant annet når man ser hesten:)
Hege Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2004 :  08:35:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm...jeg har spurt om noen kan sette opp forplan. Dette er for å få et forslag, det betyr ikke at jeg tør blindt å følge det forslaget. Jeg vil vite ulike meninger, fordi der jeg har spurt en som jeg trodde hadde skikkelig peiling, viser det seg at mange her er uenige... Er enig med dere! Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 20/10/2004 :  13:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding

Nok en gang veldig enig med Nancy! ;-)

Det er skremmende lesning i mye av det folk både spør og gir råd om på et slikt forum, og man har faktisk ingen garanti på at de som besvarer spørsmålene har mer peiling enn en selv... (kanskje tvert i mot?)

Forumet om fôring er likevel i mine øyne et fint sted å dele erfaringer, diskutere ulike produkter og få svar på generelle spørsmål. -Men svarene må ofte tas med "en klype salt"... ;-)

I tillegg vil jeg påpeke at selv med såkalt "eksperthjelp" til å sette opp fôrplaner må man fortsatt se an hesten selv. Til syvende og sist er det DU som kjenner din hest best! "Eksperten" kan hjelpe deg med råd og veiledning, og forsikre deg om at hesten får de næringsstoffene den behøver, men du må altså "lese" hesten din selv... Hvis du feks har en fôrplan satt opp av en ekspert og hesten din ikke presterer eller ser ut som den skal, kan det altså likevel tenkes at noe er "galt" i fôringen av din hest. Jeg ville da anbefale å igjen ta kontakt med din "ekspert" igjen og forklart så detaljert som mulig hva som er problemet!

Ser at mange her forteller om tynne hester og lurer på hva de kan gjøre for å fete dem opp, og samtidig sier at hesten er frisk og fôrplanen er satt opp av en ekspert så den kan det ikke være noe galt med.... (????)

Som et svært generelt råd vil jeg påpeke viktigheten av regelmessig ormebehandling, god tannpleie, rikelig med fiber og tilskudd av salt!

Med vennlig hilsen
Tonje
Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 20/10/2004 :  19:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må vel og si meg enig i det som blir sagt her, en skal være litt forsiktig.
Foring er et stort område og hver hest krever sin egen forplan.
Selv synest jeg det er intr. å lese hva folk foreslår og hvorfor.
Jeg har mine egne forplaner som er nøye sammensatt da matmor(dvs jeg..) er "hysterisk" for at gullklumpene mine skal mangle noe
Men det er likevel intr. å lese hva andre forer med og hvilken mengd i forhold til hest og trening.
Men naturligvis; en ser jo at ikke alle har helt "snøring" på hva de snakker om. Det er jo alltid noe å lære...
Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 23/10/2004 :  16:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig i hva jeg leser her....MEN når uerfarne / nye hesteeiere ber om råd og veiledning på en side som denne, er det fordi de trenger det Å kunne bidra med sin egen erfaring slik at "nykomlingene" ikke gjør store brølere føler jeg vel imidlertid er relativt viktig... MEN DET ER OM MAN ER KAPABEL TIL Å GI RÅD!!!!! Jeg tror også det er ekstremt viktig for alle som har med dyr å gjøre at de husker på at de er alle forskjellige - på de fleste områder, og at man har en eventuell fôrplan som et utgangspungt Jeg selv har et relativt dyrt dataprogram som jeg har valgt å "dele " med andre, dette fordi det er begrenset hvor mye du får bruk for det selv (om du ikke har stor stall med mange utskiftninger av hester).
_ ingen høster erfaring om ikke erfaring deles-
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 25/10/2004 :  01:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fôrprogrammer fungerer stortsett som en "stor kalkulator"!

Dette er altså KUN dataprogrammer, og krever at man har en viss innsikt i det man driver med. Disse er fine til å kontrollere at en er på "rett spor" uten at man må sitte å regne ut alle verdiene for hånd, men man kan altså ikke stole blindt på disse programmene...

Videre må man også ha en viss innsikt for å lese disse tallene.

Dette er ikke ment som kritikk til folk som bruker "relativt dyre fôrprogrammer" (som anipe sier), men for å understreke at selv om man kjøper et fôrprogram kjøper man ikke automatisk kunnskap om ernæring av hest...

Mvh.
Tonje

Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 25/10/2004 :  21:32:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kalkulator var et godt ord...... det var også det jeg prøvde å formidle, selv om det kanskje ikke kom så tydelig frem! Hjertens enig med det du skriver Tonje - selv om jeg står på mitt om at det bør være positivt å dele kunnskap med de som søker dette ( fra erfaring, eget hode eller kalkulatorer) . Den største fordelen med slike "kalkulatorer" slik jeg ser det, er at du kan legge et utgangspunkt ut i fra den enkelte fôr typen ( det er som alle vet et bredt utvalg). De store programmene har de fleste valgmulighetene innen fôr merker, og det kan være nyttig, ettersom næringsinnholdet på ulike sekker ikke alltid er like utfyllende. Jeg for min del synes det er greit å følge utvikling ol, og bruker data som verktøy da dette er relativt oversiktlig....
Man må jo uansett ikke ta alt for god fisk og svelge alt rått på en debattside
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 25/10/2004 :  23:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig i at det er greit å følge med i utviklingen og at data er et meget godt verktøy! -Bruker selv et meget godt fôrprogram, så det er ikke fôrprogrammene jeg "slakter".... -ville som sagt bare understreke at de ikke erstatter kunnskap... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/10/2004 :  23:30:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anipe: Å dele kunnskap er en ting, men å sette ned konkrete for-program , er noe ganske annet...

Du må ha misforstått om du tror at vi ikke er villige til å dele erfaringer, mitt innlegg dreide seg ikke om det, og det har jeg skrevet.

I dette tilfelle som jeg har basert innlegget mitt på, er ikke begge parter erfarne, og da kan man heller ikke dele kunnskap.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 26/10/2004 :  08:41:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det man møter når det er snakk om foring av hest er veldig mye uvitenhet, samt en rekke gamle myter.

Jeg synes enhver hesteeier har plikt til å sette seg litt inn i hva en hest trenger, ikke bare når det gjelder foring, men også alle andre aspekter rundt hesten - så som generell håndtering, skoing, tilpassning av utstyr og hvordan hesten fungerer og er skapt sånn generelt sett.

Tar man dette med uvitenhet og (misforståtte) myter med seg i bagasjen, og selv sørger for å skaffe seg nødvendig kunnskap - ja, da klarer man å sortere mellom 'rett og galt'.

Når det er sagt, så er det endel enkle ting som gjør at det er mulig å sette opp en fornuftig forplan selv om man ikke har tilgang på PC-programmer og kan finregne på de ulike nærings-stoffene.

Dette er:

1) Fri tilgang på grovfor (er hesten feit, eller har lett for å legge på seg, bytt ut noe av høyet med halm).

2) Gi vitamintilskudd året rundt. Også når hesten går på beite.

3) Følg opp med ormekurer.

4) Se an hold.

5) Hester i trening trenger gjerne noe ekstra energi, eller om høykvaliteten er dårlig. Spør da om hjelp til å sette opp forplan. Veterinæren din hjelper deg gjerne om du spør, eller der du kjøper kraftfor. Husk da at de gjerne vil selge det det kraftforet de har, så spør gjerne et par forskjellige steder og sammenlign hva de mener hesten din har behov for og hva dette vil koste. Når det gjelder pris, så er det greit å regne pris per forenhet, for den totale rasjonen inkl grovfor.

Jeg tror at de som spør på slike forumer som dette, er klar over at man må tenke selv....

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/10/2004 :  09:23:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig at man bør ha noe kunnskap om dette selv når man går til anskaffelse av hest.
Desverre virker det som om enkelte ikke har det og ber derfor om slike "tjenester" som å sette opp forplaner her på forumet.

Er fullt inneforstått med at mange klarer å tenke selv også, men det er også tydelige eksempler her på det motsatte. Det er de vi snakker om og hvorfor de ikke heller henvender seg til fagfolk men velger et forum hvor erfaring og kanskje alder er generelt lavt.

Jeg selv har også i senere tid henvendt meg til fagfolk da jeg har skjønt at for/foring er noe helt annet enn for bare noen få år tilbake.
For å følge med i utviklingen å finne beste alternativ for meg og min hest , og få vite mer om de forskjellige nyere fortypene, hjelper det ikke at jeg har lang erfaring fra tidligere. Man må søke kunnskap hos fagfolk som representerer den nye utviklingen og kunnskapen innenfor dette.

Å bla. vite hvor mye høy hesten skal ha som er basisforet, bør forøvrig være et minimumskrav..
Er ellers enig med Destrier om mye uvitenhet og "gamle myter" osv.

Det finnes mye kunnskap om foring i dag, (sammenlignet med bare 6-7 år tilbake), om man velger rett sted å henv. seg når man er helt uerfaren

Redigert av - xxxx den 26/10/2004 09:49:22 Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 26/10/2004 :  19:04:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at vi egentlig er ganske enige om prinsippene når det gjelder fôring Og høyst sannsynlig har denne debatten allerede hjulpet en del av de "grønne" hestekjøperne / eierne Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/10/2004 :  19:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, håper det var en "tankevekker", slik at kanskje flere prøver å få mer kunnskap om dette før de har hesten i stallen... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.