hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sjenkelvikning eller sjenkelvirking?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 sjenkelvikning eller sjenkelvirking?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/10/2004 :  12:13:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
hadde dressur time i går...
jobbet versader , moro =)
men så spurte vi om sjenkvikninger, ogda tilførte ridelæreren at sjenkelvikning var noe som ble utført i la, mens sjenkelvirking var sideførende...
trodde det var det samme ...
sikkert jeg som ikek henger med som vanlig =)

Opal

» VIP

Skrevet - 19/10/2004 :  12:32:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Trodde det bare eksisterte sjenkelvikninger... Vet at man i farta kan si "virkning" eller at det kan oppfattes som virkning, men at det skal være en egen øvelse er ikke meg bekjent... Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2004 :  13:23:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Opal, finnes ikke noe som heter sjenkelvirknig, selv om mange sier det, de mener da sjenkelvikning:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2004 :  14:06:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, det der må du be ridelæren din forklare litt nærmere! Jeg har heller aldri hørt om sjenkelvirkning, det er bare som nevnt noe folk sier, mens de mener vikning. Man kan jo utføre vikningen på forkjellige steder, og med ulik tverring, kanskje er det det hun tenker på.
Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/10/2004 :  18:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes kun en sjenkelvikning.., i følge "Hakkespett-boka" mi.

Det er ingen øvelse som heter sjenkelvirkning...

Redigert av - xxxx den 19/10/2004 18:21:36 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2004 :  18:16:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som flere har sagt.. Sjenkelvirkning er vel mer en misoppfattelse av ordet sjenkelvikning, hvor de begge er sjenkelvikning.

Angående hvilke programmer sjenkelvikninger inngår i, er LB:2 første program hvor du finner sjenkelvikning. Sjenkelvikningen rides her i skritt, og er vel eneste LB-program med sjenkelvikning.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 20/10/2004 :  11:51:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei igjen...spurte henne om det var noen forskjell, og hva det var...begge er sideførende, men sjenkelvikning var en øvelse, men sjenkelvirkning var øvelser som var sideførende men ikke en direkte sjenkelvikning, for hesten skal jo være helt rett i sjenkelvikning fortalte hun...altså en sjenkelvirkning var da øvelser7treninger som var basert på og lære hesten sideveis og sånt...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2004 :  14:47:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
En vikning er og blir en vikning - uansett tverringen!! Men da virker det som hun enten har misforstått noe selv, eller at hun har satt egne begreper på det!

xxxx

Skrevet - 20/10/2004 :  15:01:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første er ikke alltid hesten rett i sjenkelvikninger, man kan still/bøye hode og hals med/fra bevegelsesretningen selv om øvelsen ellers er sideveisførende.(Her ligger det forskjellige vansklighetsgrader utfra det jeg har lært ihvertfall...?)

For det andre: De andre øvelsene man rir og flytter hesten for sjenkel på en eller annen måte og sted, har ikke noe annet fellesbegrep enn nettopp ;"å flytte/vike hesten unna for sjenkel".

Hun har nok enten lært/oppfattet feil av andre eller "tilført" et nytt uttrykk som hun synes funker bra selv.

"Oslojente", dette vet vel du også litt om...

Redigert av - xxxx den 20/10/2004 15:10:14 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2004 :  15:23:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var et poeng jeg glemte helt- hesten SKAL være litt stilt i en sjenkelvikning! Det skal den også i andre vikninger (hvis jeg ikke husker helt feil nå da!) som traver og versade.
Hvis man "bare" har som mål å flytte rumpa litt (altså ikke en "vikningøvelse" i seg selv), trenger ikke stillingen å være så viktig, men skal du ri øvelsen korrekt, skal det være en stilling der. Da høres det jo nesten ut som ridelæreren din har misforstått det litt:) For som sagt- en vikning er en vikning uansett hvordan man vrir og vender på det! Som Gr8 ride poengterer; hesten skal flyttes/VIKE for sjenkel!

LivogZara

Norway

Skrevet - 20/10/2004 :  16:21:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har jo samme funksjon...men sikkert bare et begrep hun har...
gidd ikke krangle med henne om det hvertfall =)
sikkert bare 2 forskjellige ord om en ting....

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/10/2004 :  17:06:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har jo samme funksjon...men sikkert bare et begrep hun har...
gidd ikke krangle med henne om det hvertfall =)
sikkert bare 2 forskjellige ord om en ting....

Opprinnelig postet av simra

Så lenge du nå har skjønt forskjellen i ridelærerens begrepshverdag så er det jo ingen problemer
Men det kan jo være greit for egen del å ikke legge dette ordet til i ditt vokabular, da de fleste kun vil tolke det som at du sier "sjenkelvikning" feil.

Guro
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 20/10/2004 :  19:30:05  Vis profil  Svar med kopi av melding

Oppdaga her om dagen av det hette SJENKELVIKNINGER, og ikke sjenkelviklinger som jeg har gått rundt og sagt i mange år....!

Måtte knise litt her; litt forskjelligt hvordan vi oppfatter ord her
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/10/2004 :  20:53:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten skal være stilt i nakken, fra bevegelsesretningen, i en sjenkelvikning. Det er i alle fall den absolutt vanligste måten å ri sjenkelvikning på, og det er slik det er beskrevet i litteraturen. Men jeg er sannelig ikke helt sikker på hvorfor. Jeg vil kanskje tippe at det er fordi det er lettest for hesten å være stilt litt i nakken. Kanskje det har med balanse å gjøre? Noen som har et godt argument?

Når man sier at hesten skal være rett når man rir sjenkelvikning, snakker man om resten av kroppen til hesten, dvs. halsen, manken, ryggen, hele veien bakover. Hesten skal altså ikke være bøyd i kroppen, kun stilt i nakken (mange kaller dette for bøyning i nakken).

I versade og traver derimot, er hesten jevnt bøyd gjennom hele kroppen, fra ører til halerot. Når hesten er bøyd når den går versade og traver, tråkker henholdsvis innvendig og utvendig bakben innunder tyngdepunktet til hesten. Denne effekten har man ikke av en sjenkelvikning, hvor bena kun flyttes litt sideveis. Hvis man tegner opp hesten ovenifra korrekt i sjenkelvikning, versade og traver, ser man dette. I den klassiske dressuren, regnes ikke sjenkelvikning som en spesielt viktig øvelse. Den ris hovedsakelig for å lære inn sideførende hjelpere, og noen mener også at den virker noe løsgjørende.

Husker forresten at jeg også surra med vikning og virkning, tror ikke det er helt uvanlig :)

Redigert av - eligj den 20/10/2004 21:00:25 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 21/10/2004 :  12:00:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg mener at sjenkelviknin/(sjenkelvirkning) er det samme. Det er nok ordet sjenkelvikning som beskriver øvelsen best. Altså: hesten viker fra sjenkelen (konsentrert da)

klem fra Hanne

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/10/2004 :  05:44:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eligj:
Det er mye enklere å ri en sjenkelvikning med nakke stillt/bøyd fra bevegelsesretningen enn feks. med bevegelsesretningen.Det er også vanskligere å ri hesten helt rett i nakken sideveis.

Dette er også noe av vansklighetsgraden (vi har i western) under øvelsen "Sidepass", som er full tverring med helt rett hest,(og seff uten tøylestøtte) men den ris kun i skritt.

Trolig har det vel noe med balanse/tyngdepunkt osv. å gjøre som du nevnte?
Ikke vet jeg, men jeg har også hørt "rykter" om at øvelsen sjenkelvikning med nakke stillt/bøyd i bevegelsesretningen, kun snart finnes i program som ris enkelte steder her i Nord-Europa...

Den er fjernet fra program ellers da den karakteriseres som en unaturlig rørelse.
Kan si meg enig med det ja men hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke,(sjelden jeg får studert dressurprogram utenlands).

Litt bortenfor det egentlige temaet, men det er nå det....

Redigert av - xxxx den 22/10/2004 07:04:08 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.