hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Med brodder på bar asfalt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Med brodder på bar asfalt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  18:49:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg var ute og red sist vinter, med brodder, på bar asfalt. (Det snør jo ikke her, er bare is ).
Fikk kommentaren: "RIR du med BRODDER på ASFALTEN?" Vedkommende fikk det til å høres ut som om hesten kom til å falle om hvert øyeblikk.

Jeg ble usikker jeg; Er det skadelig å skritte på bar asfalt med vinterbrodder?

Raving madness suits me fine

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  19:02:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
På hardt underlag er det ikke særlig bra, hesten balanserer jo hele seg over asfalten på sånn 12 brodder, det blir nok ubehagelig og helt sikkert belastende. Men hvis er det et lag is oppå synker broddene ned, og det er jo det som er hele poenget med brodder.

Rir selv med brodder om vinteren også der det er asfalt, så unngå jeg heller å gå der det er hardt. Har jeg ikke brodder på, kommer jeg ingen vei, livsfarlig med all den isen (vestlandet, vettu.. bare regn og is).

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  19:23:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kjenner til problemet. Er vestlending sjølv.

Veien her er bar om vinteren (så og si). Jeg rir mye på asfalt (dårlige turmuligheter, fysjameg). Turene går omtrent 60-40 (50-50/70-30) på asfalt og gras/egnet underlag.
Jeg burde kanskje vurdere og skru i brodder når det er glatt? Men dæven må mye ekstra arbeide det blir!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  21:12:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, nettopp, samme her. Er noen få her som bare skrur i brodder når det er glatt (dvs hver gang hesten skal utenfor stalldøra i vinterstiå), men som du sier blir det mye stress med å huske å skru de på og av hele tiden og holde broddehullene åpne, spesielt hvis du har andre som slipper ut for deg, ol.. Men blir nok "gullsko" med fastskrudde brodder i år også. Det har funka fint hittil, vil ikke risikere at hesten sklir heller, har desverre hvert en del nødslakting av ellers helt friske hester pga brukket ben på isen :(
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  22:04:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Da blir det "gullsko" på meg også i vinter.

I fjor sveiset jeg fast broddene. Det funket fint det også.

Takk for råd!

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2004 :  12:13:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det å ri på asfalt med brodder er noe vi ikke kan komme unna.. Hestene står jo ute i luftegård, og da må de ha brodder. Til og med til og fra ridehuset kan det plutselig være glatt. Og om det blir bart en dag, kan det være is den neste! Så lenge alle broddene er der, går hesten iallefall rimelig stødig, og så kan man jo prøve å unngå asfalten så mye som mulig på de "verste" dagene!
Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/10/2004 :  14:09:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brodder på hardere underlag er seff ikke bra for bevegelsene til hesten. Alle hester har en viss naturlig skli-effekt i steget, (særlig i nedslaget i trav) og denne hemmes da pga. broddene, og nedslaget blir mer hardt og stutt jo hardere underlag man rir på.
Dette er da en påkjenning for kode og seneapparatet som tar i mot støtene først.

Uansett må vi jo ha brodder som mange har nevnt her, men det kan jo være lurt å sette på de minste/laveste og med skru. Slik kan man evt. ta de vekk ved mulighet for det.I tilegg ville jeg ventet så lenge som mulig før jeg satt de på, og tatt de vekk så fort det lir mot vår igjen.

Hvorvidt det er skadelig å kun skritte med brodder på asfalt, (som Ullsokken spør om) tror nok ikke det, da skritt ikke er en tempo-gangart med svev og kraftig nedslag som i trav og galopp.
Da tror jeg du skal skritte mye og med høye pigger om hesten blir skadet..
Uansett prøver man så langt det er mulig å finne de mykeste stedene å ri. Grøfta/veikanten går som regel greit og da sparer man fort mye på slitasjen både på brodder og hestebein..

Også må man ta et "valg"; ri uten brodder på is å risikere at hesten garantert tryner, brekker beina, muskelskader,tråkker over,forstrekker seg, rytter faller kanskje av,osv.osv. Eller bruke brodder og være kvitt det problemet.

Redigert av - xxxx den 18/10/2004 14:23:32 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.