hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjenkelvikninger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sjenkelvikninger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  22:14:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen.

Holder nå på med det store fenomenet sjenkelvikninger. Ibrahim hadde problemer med å flytte seg for sjenkel i begynnelsen, og det var mange jeg VIRKELIG måtte pirke med pisken for å få han til å skjønne hva som skulle flyttes. Da løp han som regel av gårde og skjønte heller mindre.

Jeg begynte med det å flytte rumpestumpen hans inn og ut av volter. Det fungerte greit og han tok det lett, men han har fortsatt problemer med at han øker farten. Har begynt å bremse og støtte med utvendig, stille med innvendig, flytte med innvendig sjenkel og jeg prøver å holde utvendig sjenkel mest mulig i ro. Det er denne sjenkelen han tenner på fordi han tror det er galopp om jeg klemmer litt for hardt. Han har blitt utrolig følsom. Han fungerer ihvertfall bra når jeg bremser samtidig som jeg gir han beskjed om å flytte seg.

De siste ukene har jeg begynt å øve på det å flytte seg på flere steder. Jeg har blant annet minsket en volte og flyttet han ut til sporet, for så å ri 3/4 av kortsiden, vende inn, flytte han ut til langsiden og på igjen med en volte. Dette fungerer STRÅLENDE! Han synes det er moro å flytte seg, og nå får jeg virkelig bakparten med. Øker litt gradvis, men å vende inn tidligere slik at det blir lengre å vike.

Spørsmålet mitt er om noen av dere (vet det er så utrolig mange flinke av dere) har andre øvelser jeg kan trene på? Og om dere har flere tips for å få han til å roe seg ned når jeg flytter han? Takknemlig for alle svar

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  23:17:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg leser fortiden en bok som heter "Dressyrskola" av Anders Lindgren (denne boka kan du kjøpe på Hööks). Dette er egentlig en bok som retter seg i stor grad mot instruktøren, men den er også veldig nyttig å lese for deg som bare er rytter (jeg er jo også bare sistnevnte). Her er det mange gode tips til ulike varianter av sidebevegelser, og forberedelser til ulike sidebevegelser. Hjelper deg kanskje lite her og nå siden du helt sikkert ikke har boka. Men foreløpig ser jeg på denne boka som veldig nyttig, og ikke minst inspirerende til egen ridning.

Remont har forøvrig anmeldt boka, ta en titt her.

Og apropo Remont. De har noen fine rideøvelser du kan ta en titt på. Du finner muligens også noen ideer der.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 15/10/2004 23:24:48 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  00:32:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den første hesten min var også slik. Først skjønte hun nesten ikke hva å flytte seg for sjenkel var (!), og når det var innlært, brukte hun alle triks i boka for å lure seg unna arbeid- som å løpe! Dette går litt på styrke generelt, rutine og en god oppvarming der det er fokus på å lyde alle hjelpere. Noen er flinke til å "skulke" unna, mens andre rett og slett gjør det fordi de ikke er sterke nok.
Har du eliminert det siste, bør du (ettersom de sideførende og framadbydende hjelperne fungerer) fokusere litt på at halvparadene sitter SKIKKELIG. Halvparader er alfa omega uansett arbeid! Du må få hesten til å lystre deg, og være bestemt nok. Du kan feks legge stor vekt på dette i oppvarmingen, og vær bevist på at den ytre tøyle er bremsende/halvparerende. Og husk ettergift og ros så han skjønner poenget!
Hadde blant annet en lydighetstrening nå nettopp, og med slike "fokuserte" treninger, legger man et meget godt grunnlag for videre arbeid og øvelser!

Nå er jeg litt trøtt, så jeg får heller kommer tilbake senere:) Eller levere "stafettpinnen" videre! hehe

Hege Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  08:49:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Overtredning, og spesielt det å fortsette sidebevegelsen er noe alle hester må lære. De som har arbeidet med lange tøyler dressur, 'vet alt' om akkurat dette her...

Hester er ikke slik at de skulker unna og sjenkelvikning krever ingen spesiell styrke hos hesten - kun at den har lært dette med hvordan bena skal plasseres. Hesten er rett i en sjenkelvikning, derfor krever det heller ikke så mye elastisitet for å gjøre øvelsen.

Sjenkelvikning og fordelsvendinger er satt inn i lette dressurprogrammer for å teste lydighet, samt hvor flink rytteren er til å bruke hjelperne sine. Har man problemer med sjenkelvikning, ligger feilen nesten alltid hos rytter. Det finnes noen unghester (rundt 3-års alder) som ikke forstår at de kan krysse beina, men det er unntak. Som sagt - har man problemer her - ligger feilen i 99% hos rytter.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  11:56:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Ja, er fullt klar over at problemet ligger hos meg. Ihvertfall store deler av det. Det er derfor jeg prøver å få tak i noen øvelser som kanskje bedrer oss begge. Har har blitt ridd (skal begynne igjen til vinteren) av Silje Bakken (Gull i NM for unge ryttere). Hun står 800 m unna her, og iløpet av vinteren skal jeg få henne til å ordne på sånne ting. I tillegg begynner jeg å ri for instruktør igjen når barnet hennes har blitt litt større. Er veldig opptatt av at han får lært ting riktig, og det er derfor jeg vil at erfarne skal ri han. Silje begynte med å lære han det, og jeg fikk i oppgave å fortsette med det å flytte han. Så tar hun over igjen etterhvert fordi hun ikke har tid til å få lært han alt på egenhånd.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/10/2004 :  22:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, hva var spørsmålet igjen? Synes det høres ut som du har bra fremgang jeg :).

Som destrier sier, det er ikke veldig tungt å gjøre sjenkelvikning, men det er en koordinasjons-ting som hesten må få inn i beina. Når hesten er litt fersk på å gå sidelengs, synes jeg det fungerer bra å ri sjenkelvikning ved å ri inn på langsiden et par meter innenfor sporet, for så å vike ut til sporet. Dette fungerer ofte fordi hesten dras inn mot sporet, man får litt "gratis".

Vanlige feil hos ryttere, er å kollapse i hoften, slik at vekten havner for mye den ene eller den andre veien, eller å ta for mye i tøylen på den siden man viker fra (hesten skal være stilt mot sjenkelen man viker fra, men bare såvidt). En annen tabbe er at hesten skyter ut skulderen, eller er bøyd i kroppen. Hesten skal være rett i kroppen, kun litt stilt i nakken fra bevegelsesretningen, men ikke bøyd.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.