hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoa-igjen! (bombe?)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Pessoa-igjen! (bombe?)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

PetsamoBarentsea

» VIP

Skrevet - 10/10/2004 :  22:49:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøpte hest forrige uke og fikk med et slikt bitt.Jeg skal ærlig innrømme å si at jeg ikke skjønner bæra av denne.Hva er der ringene god for,hvor skal tøylene sitte fast?Og sidestykket?Som jeg har lest i de andre innleggene om dette temaet er at jo lenger ned tøylene er festet,jo sterkere er det..Hesten min er veldig sterk i munnen,og vanskelig å holde igjen,særlig på turer og når vi vender hjem.Har ridd med rett gummibitt til nå,begge disse fulgte med..Kan noen fortelle meg litt om dette bittet,og hvor ting skal festes?Blir det et vanlig trinsebitt dersom en bruker de største ringene?Til jeg vet noe mer om dette,skal jeg la den ligge..

jalla

Skrevet - 10/10/2004 :  23:07:27  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei! Skal prøve å hjelpe og forklare deg så godt jeg kan.

Bittet består av en liten ring øverst (til å feste sidestykket til hodelaget i), deretter en stor ring der selve bittet er, og to "små", eller mindre ringer nedenfor den store. Det er som du sier, jo lenger ned du har tøylene, jo sterkere er det (da mener jeg hvilken av de to små nederste ringene du velger). Du kan jo bruke den store ringen til å feste tøylene der også, da fungerer det mer eller mindre som et vanlig trinsebitt, men da er jo liksom hensikten med pessoa-bittet borte... OBS: pass på så bittet er rett vei, at det ikke klyper når du tar tak i tøylene. Dette gjelder alle bitt.

Pessoa-bittet fungerer med en vektstangvirkning og bittet er relativt hardt, men det kommer jo an på hånden som fører tøylen.
Jeg vil råde deg til å prøve deg fram med det bittet du har brukt nå, og se hvordan det fungerer, så får du heller revurdere hvis det ikke fungerer noe særlig bra. Det kan jo hnde den forrige eieren har "overdrevet" litt med bittet, brukt et sterkere bitt enn det man var strengt tatt nødt til.

Men prøv deg fram og se hvordan det går du
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  00:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du er lur, så lar du være å bruke bittet. Trenger du et sterkere bitt, så bruk pelham. Pessoa er et idiotisk konsept av et bitt, som selges bare fordi det er mote på sprangbanen. Det har ingen funksjon som andre bitt med vektstangseffekt ikke har.
Pessoabittet er et veldig ustabilt 'vinglebitt', som ikke ligger rolig i hestens munn uansett hva du gjør. Ergo: Hesten får problemer med å gå fram til bittet/gå på tøylen.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.