hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Cushing-Syndrom ???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Cushing-Syndrom ???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  19:29:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ej las i det siste "Ridehesten"-bladet som komt ut denne månen.., der sto det to sider om ei hoppe ifra volda, Finnmøy hette ho., å om at ho hadde fått den sjukdommen, cushing-syndrom..

Det va fryktelig trist at det endte i forfangenheit, å at ho måtte avlivast. men det verste va at det va mora te Heidi., gammlehesten min..
Å ej he eit avkom a Heidi...
Så kjem spørsmålet Er dette arvelig??

Det sto ingen ting om det i Ridehesten.., å ej finn ingen fakta på internett.. Viss det e noken som veit, så skriv, for ej vil ikje leve i uvissheit!

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

xxxx

Skrevet - 07/10/2004 :  23:38:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener ikke det er arvelig nei, det er ihvertfall ikke det på mennesker.
Noen mener det skyldes tidligere og store dose-behandlinger med Kortison, da hormonet korti-sol utvikles da over tid i for store mengder i kroppen.

Akkurat denne diagnosen vet jeg ikke så mye om.
Burde kanskje det, da slikt alltid har intr. meg...
Vet at hos mennesker er dette en meget sjelden sykdom ihvertfall.
Den heter også nøyaktig det samme.
Sykdommen rammer 2 personer pr.million og år, og mest kvinner i alle aldre, så vanlig er det nok ikke på hest heller vil jeg tro.

Har ikke lest artikkelen i RH, men ring dyrlegen og spør og grav, det gjør jeg.

Redigert av - xxxx den 07/10/2004 23:53:27 Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  13:37:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ok., takk for svaret..

Der sto i Ridehesten at det var som regel hesta over 20.., og det kunne hende at det var unghesta som fekk det..
Der sto at det blei meir å meir vanelig i norge.., å dei lurte på om det skuldast at hesta i norge har det so godt at dei lever lenger, o blir sjuke..

Ann lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2004 :  20:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Cushing syndrome er faktisk veldig vanlig i England. Så let etter engelske nettsider med artikler om emnet. Syns ikke artiklene til Ridehesten er så gode, de er veldig lite utfyllende. begynn å les engelske.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.