hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tynn hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tynn hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

jeanette
» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  22:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejeanette  Svar med kopi av melding
Hesten jeg trener er ganske tynn. det er en fullblods på 12 år. har gått som galopphest tidligere.

hesten blir trent nå tre-fire dager i uka, lett trening ettersom han ikke er blitt trent på fire mnd. han ble hentet fra beite for tre uker og var veldig tynn da.

nå står han på pr.dag:
4l havre
2l oppdrett
ca.8kg høy
vitaminer
salt
2dl soyaolje

han har begynt og legge på seg....men jeg synes det går tregt...

noen tips
eller må jeg bare smøre meg med tålmodighet

hilsen jeanette

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  22:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor bruker du oppdrett på en 12 år gammel hest?

tror nok bare du må smøre deg med tålmodighet ja, en hest klarer ikke legge på seg 100kg på en uke... hvis du ikke har noen spesiell grunn for oppdretten så kunne du kanskje byttet ut den med betfôr...

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  23:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hvorfor bruker du oppdrett? Hva med betfor isteden for som kristy sier?
Ellers kan det nok ta litt tid ja, er som regel slik med fullblodser! Dessuten ser de ekstra ille ut hvis de mangler muskler. Fortsett og tren hesten opp, og se til at den ikke "stresser" seg tynnere!

Hege Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2004 :  11:19:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg ble anbefalt oppdrett da hesten min var veldig tynn, det inneholder mye proteiner, og skal virke fetende, det hjalp imidlertid ikke på min hest, men bygg hjelper virkelig.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 01/10/2004 :  12:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også oppdrett på voksen hest p.g.a innholdet.Dette er en hest som trenes relativt hardt 6 dager pr uke og tur 1 dag pr uke. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 01/10/2004 :  14:00:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Jeanette.

Jeg ble anbefalt Spillers Conditioning Cubes for å fete opp min hest. Dette skal virke "fetende" uten at hesten blir for heit hvilket kan være en tanke spes på fullblods. Har gitt henne det i en mnd snart. Koster ca 220 for en sekk (20 kg?). Forhandles i Skien av Ove Hansen tlf 908 28 140. Hun har iallefall blitt rundere siden jeg fikk henne for drøyt to mnd siden selv om hun brukes 4-6 ganger i uka... Uansett er nok høy den viktigste faktoren for at de skal legge på seg. Madammen min har relativt fri tilgang og dytter nok i seg minst 10 kg pr dag.

klemz Anne
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2004 :  19:55:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vi bruker chaff i foret til Fabian, han blir også fort tynn. Han får ca 1 1/2 liter green power og 2liter Happy Chaff fra Spillers til dagen. Da holder han seg i normalt hold, uten å måtte pøse på med kraftfor eller fylle boksen med høy. Chaff gjør også at han spiser maten seinere og "nyter" den mer.
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2004 :  21:23:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
<blir aldri klok på det med betfor! Noen sier det er oppfetende, andre sier det kun er energigivende!!! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/10/2004 :  23:47:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kreset: Jada, dette har vi vært innom før så jeg vil anbefale deg å lese de andre debattene som omhandler bruk av betfor.

På grunn av sukker-innholdet (25%) i betfor er det energigivende, men ikke alle hester reagerer på det å blir mer spreke, men hvorfor "gamble" når det finnes andre for som ikke gir energi....
Uansett er det fint lite proteiner/fett i det, og derfor ser ikke jeg personlig ihvertfall noen god grunn til å bruke det til dette formål.
(Det er vel også en grunn til at hesteeiere her blir anbefalt Oppdrett på voksne hester da Oppdrett er stappfullt med proteiner.)

Jeanette: En mager og umuskulert hest trenger derfor proteiner.Det er grunnlaget for å få mer på kroppen, og også utgangspunktet for muskelsettsetting.
Du kan feks. bruke soya, green power, lucerne,Spillers condition and showing mix osv. osv.Det finnes mye på markedet!
Dette er typiske oppbyggningsfor for å få en hest rundere i "fisken".

Ang. forplanen din: Om dette hadde vært min hest ville jeg fjernet havren og oppdretten og heller kanskje gitt et for ment for voksne hester med ekstra protein så lenge det finnes også (feks. condition and showing mix, soya, greenpower olign.)
Havren inneholder mye energi/stivelse og du rir ikke så hardt, derfor ville jeg kuttet den, eller redusert kraftig.

Alternativt kunne du fore med feks. halve havremengden og gi soya + greenpower.
Eller kutte alt det og kun gi feks. Spillers Condition and Showing Mix og litt soya-olje + mye høy.

Og så ville jeg kanskje prøve å få i hesten mer høy, gjerne 2-3 kg ekstra. Fiber er kjempeviktig for rett nyttegjørelse av for generelt, ellers kan du fore til "krampa tar deg" og det skjer fint lite..

Det tar tid å bygge opp en hest og særlig enkelte fullblods, du må nok smøre deg med en god porsjon tålmodighet ja, og ikke trene hardt før den er kommet opp i hold og har litt "å gå på".

Anbefaler deg helst å kontakte fagfolk for en mer professionell veiledning og riktig sammensatt forplan.
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2004 :  11:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk!
Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 26/10/2004 :  22:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en kaldblods som på kort tid har blitt tynn! Han er blitt mye mer brukt enn tidligere og jeg har ikke klart å oppjustere formengden riktig.
Har gitt ormekur og hesten har fått dekken på ute på dagen, fri tilgang på grovfor,+green power, betfòr, soyaolje og vitamintilskudd(Calm fra Spillers). Har hatt god nytte av denne og andre diskusjoner her!!
Har ikke sett resultatene ennå, men det kan man vel ikke vente seg etter kun 3 dager(utålmodig?-ja..)
Men er skremt over hvor fort det gikk nedover med vekta på hesten, dette skal jeg ikke la skje igjen...(må jo sies at jeg kun har hatt hesten i 10 mnd)

Så d jeg egentlig skulle si er ;Takk for råd og vink i disse diskusjonene!
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2004 :  22:40:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
heyhey!!
du må nok ha en del tålmodighet jah!
vet hvertfall at bygg er fetende, og høy hjelper også. vet ikke så masse om spillers og sånne "spesial for" sidn alle på sajæ får det samme foret. men vet at spillers er bra, men det kommer vell litt ann på hesten også..

men så har fullblodser lett for å se tynne ut da, men det er sikkert riktig som du sier at han er tynn, det er du som kjenner han:) og han trenger jo fett for å legge til seg muskler også, så når han lagt på seg litt så kommer sikkert mere muskler og han ser enda "større" ut:)

koOz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 28/10/2004 :  10:41:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Har erfaring med at havre er meget bra og fete opp hester på.

Dette er min forplan.
Denne hesten har fått på seg tre hundre kg på litt over ett år
(Altså en helt utmagret hest)

Jeg bruker fiskebollebokser som mål. Enkelt syntes jeg da.

6 bokser havre
3 oppdrett
10 kg høy
salt
5dl olje (ok det er mye)
1 kg gullerøtter (pga fordøyelsen og trivsel)
Fri tilgang på høy/50kg rundball ute i paddok (annbefales)

Skal hesten få så mye mat må den også trenes og det er jo gøy

Dette var min måte og fore hesten på
og det har gått fint
Forplanen er satt opp av en meget flink kar som kan foring.
Ikke noe vanskelig å få tak i disse tingene og det er jo fint.

Hilsen Munti
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/10/2004 :  12:08:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Munti:

Havre inneholder energi og store mengder stivelse.
Er derfor ikke best egnet til oppfeting/oppbygging.
Proteiner er grunnlaget.

(Oppdretten, grovforet og soyaoljen du gir er nok det som har økt vekta på hesten din, ikke havren)

Hesten din får for den saks skyld alt for mye kraftfor, den nyttegjør seg ikke halvparten.
Du må være forsiktig med å anbefale den forplanen til andre for den er heller ikke i balanse, hesten får for mye fosfor også og balansen mellom Kalsiumet er helt "vill".
Du gir også farefullt mye olje....

Du kunne fjernet halvparten av kraftforet og hesten din ville fortsatt vært i godt hold, (den får i tilegg mye høy med proteiner og det utgjør ihvertfall 60% av forplanen din) så det er ikke rart den har lagt på seg over 300 kg. på et drøyt år...

Denne "karen" som du skriver at har satt opp forplanen bør sette seg ned å bruke litt sunn fornuft og se på sammensetningen og hva en hest faktisk er i stand til å fordøye og nyttegjøre i forhold til størrelse på maven dens...
Tror ikke han kan ha regnet ut Fe og balansen heller, har han gjort det lurer jeg fælt på hvordan han kan se at dette er forsvarlig å gi en hest.

Man trenger ikke være for-ekspert for å se at dette ikke "henger helt på greip"...

Redigert av - xxxx den 28/10/2004 12:14:45 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/10/2004 :  12:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en venninne som forsøkte solsikkeolje fremfor soyaolje, resultatet ble en blank og fet hest.
Om dette er noe "vidundermiddel" vet jeg ikke men det er kanskje verdt et forsøk?Må si meg enig i at du burde kutte ut havren og få en bedre sammensatt forplan men du skriver ikke noe om hvor mange måltider du deler foret på? Alt skal jo fordøyes og jo flere måltider du deler det opp i jo bedre

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 28/10/2004 13:07:43 Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 28/10/2004 :  16:31:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Hei

Jeg har ikke anbefalt noen og fore hesten jeg bare oplyste om hvordan jeg hadde foret.

Jeg skrev at det er snakk om fiskebolleboksrer
Det blir 9 forenheter
Jeg har ikke skrevet hvor stor hesten er, men den er stor
Hvorfor mener du at jeg gir for mye olje og hvorfor skulle jeg ikke det Det må du forklare meg nøye. Vet du noe mer om dette en han som har annbefalt det ?
Foret blir fordelt på fire foringer
Hesten spiser høy når han har lyst på
Denne hesten blir brukt sånn passe mye
Kalk og vitaminer er selvfølgelig med i foringen.(glemte det første gang)
Henger ikke på greip du liksom. Dette må du forklare.

Hilsen Munti
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.