hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - urent trav
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 urent trav
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  08:24:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!!
ridde hoppa i går, og vi travet litt....hun går i noe av det mest rarest trav jeg har vært bort, det er lissom ikke noe 2 takts trav...meget vanskelig å lettri da...hun passer, tølter og inni denne traven...
hva kan jeg gjøre for at skal få en ren travtakt?

Destrier

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  08:47:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Sjekke om hesten er frisk. Urent trav betyr at hesten er halt.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  10:05:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
så det kan ikke ha noe med at hun faktisk har islandhest blod i seg?tenkte på tølten....
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/09/2004 :  10:54:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan nok tyde på det ja, om ikke hesten halter og prøver å avlaste.

Om en hest "takter" skyldes det ofte rytters tøyletak, (enkelte hester går i utakt pga. rytters innvirkning på tøylen) og/eller at hesten ikke ris godt nok i form og balanse.

Men vansklig å si da jeg ikke har sett hesten og deg i aksjon.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  14:13:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hvordan traver hesten uten rytter? Som sagt over, rytters tøyletak kan ha innvirkning på travet, la hesten løpe fritt og se om den da traver rent. Hvis ikke, så ville jeg kontaktet dyrlege, for å være på den sikre siden.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  15:24:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hun har som regel godt på løs tøyle i det siste, vi skritter opp....
hun har ikke vist noen tegn til halting foreløpig...men skal sjekke henne etterpå...
skal la henne trave uten rytter for å sjekke det...
jeg har jevn kontakt med munnen hennes,så jeg niholder ikke el noe sånt....
eieren vil heller ikke sko henne.....gått uten sko siden april....
skal mase på eieren mer jeg, og få henne skodd.hun var nemlig ikke slik i vinter....
først i går jeg merket det...men så har ikke vi travet noe heller i det siste da....
jeg ridde i trav for noen dager siden og da var det et rent trav...hun gikk og stresset en del oxo.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  19:21:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun kan jo være sårbeint el.l! Få en hovslager til å sjekke høver (og kanskje sko henne!) og en dyrlege til å sjekke føtter og kropp generelt, alltid det beste i slike situasjoner!
Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/09/2004 :  19:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg skriver at "rytters innvirkning på tøylen" kan ha noe å si,mener jeg ikke "niholding"som du skriver, men rett og slett det vi kaller for "tøyle-halt".

Med ordet "tøyle-halt"menes at hesten går og takter i samme rytme som rytter gir og tar med feks. utvendig tøyle...
Mange hester legger seg da til denne nikkingen med hodet, og det virker som hesten går urent.

Men jeg vil velge å tro at dette har noe med rasen/gangartene å gjøre, uten at jeg skal si det for sikkert uten å ha sett dere.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  21:12:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
så på henne i stad, og fikk en til trave litt...og begynte og halte med en gang...
kneet som hun haltet ved hadde merkelig fasong, litt hovent og klumpete med masse "rynker", og mulig hun er ganske sårbeint på høyre ben....der hun halter, men stråla er ikke nedi bakken enda....
skal få sjekket henne skikkelig....
skal se an litt over helga, går kanskje en liten tur i morgen(leier henne litt omkring)....
hun halter kun i trav, ikke skritt...da går hun helt fint på benet...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/09/2004 :  08:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er lettere å se om en hest halter i trav enn skritt.
Halter den tydelig i trav, så halter den egentlig i skritt også.
Det er bare lettere å se pga. at trav er 2 taktig og skritt 4 taktig.
(Det er ikke alltid lett å se i galopp heller).

Uansett er det bare å få sjekket opp av veterinær, er den utgangshalt trenger han antageligvis ikke bøye opp for å lokalisere det.
Da ser han/hun det med en gang hesten settes i bevegelse.
Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 25/09/2004 :  21:40:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
vis den er urein så er den jo halt!!! det kan jo hende den løper for å komme bort fra smerter, det er jo instinkten dems wettu!!! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  08:19:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei igjen ....
sjekket henne i hele helga, og hun har en overbelastnings skade, ette rå ha vært på rømmen i 3 dager og er sårbeit...men eieren nekter plent å sko henne...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/09/2004 :  08:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når eieren er så korttenkt får du ta saken i egne hender imens med tanke på hesten..

Surr godt på med "rally-tape" rundt hoven og ikke tren på noen dager.
(Den har kanskje fått hovknusninger også)
Sett støttebandasjer på begge forbeina så får den litt avlastning.
Ikke la de sitte på 24 timer i døgnet, men ha det på når hesten beveger seg som mest, altså om dagen.Hesten kan trolig gå ute i vanlig stor luftegård, om den er rolig.

Se det så an ett par dager å kontakt evt. dyrlege om overbelastningen må behandles medisinsk.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  10:12:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg har vanlig arbeids bandasje,og underlag, kan jeg bruke det?
eneeste "trening" som er gjort, er at jeg lot henne trave noen runder i paddock for sjekke halthet...
hun går på et digert beite...
men løper bare litt når hun blir slipt...har ikke så mye peil hvor mye aktivitet hun er i midt på dagen.....

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  16:34:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
forloveden min var og så henne i stad, og han sier henne er mye bedre alt...
så jeg tar bare tiden til hjelp....skal få skodd henne , og la hovslager se på henne....hvis den fysaken av en eier ikke vil sko, må jeg jo betale selv...

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/10/2004 :  08:25:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei igjen...nå har jeg endelig funnet ut hva det er...
hovslageren var innom i går og han trodde hu hadde strukket en leddbånd sene i koden...
og det ville ta ca 1mnd...
har dere vært borti leddbånd skade? hva gjorde dere da eventullet?

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.