hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - heste miljøer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 heste miljøer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*snoopy*

Skrevet - 23/09/2004 :  05:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
Har drevet aktivt med hest i snart 16 år,men aldri har jeg opplevd et godt stallmiljø fritt for baktaling og rykter... Sitter i skrivende stund våken fordi jeg har søvnproblemer pga stygge rykter og mye baktaling av meg og mitt hestehold...
Jeg har to dressurhester som jeg trener og konkurerer aktivt med samt to hbl ridehester og en ponni som jeg bruker i rideundervisning. jobben min er med hestene og jeg gjør alt stallarbeidet selv rett og slett fordi jeg liker det mitt motto er selvgjordt er velgjordt.(gir dressurtimer og terapitimer). Har egen stall og opplyst ridebane hestene har lyse store bokser(4*4m) med vinduer og rikelig fyllt med flis ,alle hestene har leketøy i boksene sine kanskje litt for mange:) stallen ser fin ut og det er god luft og godt med plass på stallgang vaskespilt o.l. luftegården er gigantisk 150*100m med et skikkelig gjerde rundt .Hestene går sammen ute fra kl 7 om morgenen til 8-9 tiden på kvelden, og de har fri tillgang på grovfor hele døgnet rundballe på dag og rundballe blandet med høy til natten. (grovforet er analysert og av første klasse). hestene har fri tillgang på vann både inne og ute (bruker varmekolbe i "baljen" om vinteren)
Har også svært detaljerte kraftforplaner tillpasset hver og en av hestene. utdannet hovslager kommer hver 7 uke og skor.
hestene er friske,harmoniske og velstelte og har riktig tilpasset utstyr som til enhver tid er pusset/vasket ("har litt støv på hjernen").
hestene som blir brukt til ridetimer blir brukt til timer 4 ganger pr uke da tre timer hver dag,de resterende dagene har de forryttere som rir de på tur også har de fri hver lørdag og da får alle hestene grøt som belønning for uken som har vært...
det ble mye om meg og mitt men måtte jo nesten fortelle litt om hesteholdet mitt.
synes selv jeg har et meget godt hestehold...
Problemet er at jeg flyttet til denne plassen for 3 år siden og har siden da sett så mye rart uten at jeg har tatt meg bryet med å komentere noe av det/ikke gått rundt og virket belærende .kan nevne litt av det jeg har sett dårlig hovstell,5*5m luftegårder ,hester som ikke får gå ute mer enn 1 time om dagen, eller bare noen har glemt å slippe hestene ut på en uke ,muggent for, bokser som ikke var møkket på flere dager osv osv dette er ting som ingen her på plassen bryr seg om eller er redd for å si noe.men når det kom en ny(jeg) til miljøet var det fritt frem med svertekampanjene dette er svært irriterende da de som snakker er de jeg har sett mye rart hos bare noen få av dem har vært på stallen hos meg resten har jeg invitert på besøk... har kuttet kontakten med disse menneskene. mine hester er mitt vitne på at de har det bra og det holder for meg...

Jeg lurer svært på om noen har noen ideer til hva som får noen til å oppføre seg slik,og hvorfor?

Er det noen her som har opplevd et hestemiljø( ikke bare en stallmiljø men et miljø på hele plassen) uten baktaling og rykter?

Et miljø hvor ikke noen leter etter små og ubetydelige feil ved deg?
jeg f eks forsov meg engang for 6 år siden og hestene kom seg ikke ut før kl10.30 på morgenen, eneste gangen jeg hadde forsovet meg på 10 år hadde alltid vært punktlig med morgenstellene dette ble det full krise av ennå jeg fortalte det selv (ingen ville merket det om jeg hadde tiet) men at stalleier ofte forsov seg ble aldri tatt opp

Et siste spørsmål et til dere hva synes dere er godt hestehold?

hilsen et trist og skuffet hestemenneske

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  08:51:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Folk som sprer slike stygge rykter er vanligvis misunnelige, det er ingenting i veien med ditt hestehold slik du skriver her, snarere tvert i mot, det virker som du vet hva du driver med. Slik baksnakking finnes vel overalt, det er en del av jantelov kulturen vår, ikke noe å bry seg om (jeg gidder ihvertfall ikke bry meg når jeg hører slikt, eller evt jeg spør vedkommende direkte hvorfor de oppfører seg slik (de får som regel bakoversveis ved slik direkte tilsnakk):)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 23/09/2004 :  09:19:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Det høres ut som du har blitt et offer for misunnelse.. Ut fra din beskrivelse høres det ut som om hestene dine har det tipp topp sett fra et menneskelig ståsted (det er vi mennesker som har lagt føringer for hva som er bra for hester - kan hende de ofte hadde nøyd seg med noe mere primitivt, men nå er det nå engang vi som bestemmer..)

I hestemiljøet er jenter/kvinner i overtall og alle har vel hørt ordtaket om at "kvinne er kvinne verst"... Vi jenter har slike finurlige måter å takle (eller ikke takle alt etter som..) ting på. Der gutta er åpne og direkte hvisker og tisker vi jenter og skaper intriger over en lav sko.
Jeg har for min egen del bestemt meg for å være veldig ærlig med folk. Noen ganger kan det svi litt både den ene eller andre veien men jeg tror man har mest igjen for det på sikt. Er det noen spesielle du føler har vært urettferdige mot deg burde du som Natalie sier konfrontere dem med det. Tror mange har hatt gått av å bli vekket på en slik måte. Enkelte mennesker tenker fint lite på konsekvensene av baksnakking og ryktene de setter i gang og hvis ingen gjør dem oppmerksomme på det vil de bare fortsette.

På ditt spørsmål om hva bra hestehold er så finnes det neppe noe entydig svar på det. Mye utegang, fri tilgang til grovfór, variert trening og generelt godt stell. Hester har nok ikke de samme krav til ryddighet og orden som vi mennesker, men det er selvsagt veldig hyggelig å komme i en stall hvor det er ryddig og ordentlig (selv om jeg har ridd mange steder hvor stallen var preget av kaos og lett anarki uten at det var noe dårlig miljø der av den grunn..). vet ikke noe om alderen på de som vanker i din stall. Jeg som "voksen" kan se fordelen med ryddighet og orden og at du krever det på din stall. En tenåring vil se på dine ordenskrav som "mas-á-la-mamma".

Kanskje du på et eller annet vis virker "belærende" på dine medmennesker selv om du som du skriver ikke har kommentert ting du har sett som du har reagert på. Ofte kan taushet eller kroppsholdning/ansiktsuttrykk si mere enn tusen ord.

Det virker som du har mye kunnskap om hest og hestehold. Del denne kunnskapen!

Håper du midt oppe i dette har en eller flere gode venner/venninner som støtter deg og som du kan lette ditt hjerte til....

Mvh Anne

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  10:38:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at i de aller, aller fleste staller finner man baksnakking (fordi det alltid vil være noen som er misunnelige) Og mitt inntrykk er at på steder hvor det finnes mange jenter vil det veldig lett danne seg "klikker"...
I stallen der veninna mi skal ha og har hatt hest (og hvor jeg egentlig skulle ha hest) er det kjempefint miljø, men til tross for det er det litt "halveis seriøs" snånebbing fra noen av de yngre jentene. Men slik må man vel bare regne med så lenge det finnes fjortisser der....
Selv trives jeg bedre på steder hvor det er flest voksne folk (og da mener jeg folk som er mye eldre enn meg..ser ikke på meg selv som helt voksen ennå :P ) Der er miljøet ofte roligere og mer tolerant.

Godt hestehold? I mine øyne er det masse utegang med mange hestekompiser, stor nok boks til å bevege seg på, at man behandler hesten på dens premisser og skaper et respekt og tillits forhold med èn gang så man slipper konflikter som kan skade hest og rytter, riktig for og hovpleie og tja... Liker det mest mulig naturlig jeg da :) Ikke at jeg har noe imot dekken osv... (bare så ingen skulle tro det :P )

Snoopy, høres ut som hestene dine har det toppers... og de ryktene er nok som de andre sier her pga misunnelse. Spesielt hvis det er som du sier; at det finnes mange dårlig behandla hester og kanskje eiere som ikke vet nok.. Så kommer de og ser hvor godt hestene dine har det - da er det lett å bli misunnelig og fordømmende.. Kanskje de tror du er "sossete" eller noe fordi du har/tilsynelatende har god nok råd til å la hestene få det så fint.. Er mange rare meninger ute å går...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/09/2004 :  10:41:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snoopy og andre likesinnede...

Dette høres nokså velkjent ut når det gjelder hestemiljøet generellt, og særlig i ridehest-miljøet av en eller annen grunn...

Det er lett å sitte å si at du bare "skal heve deg over det".
Lettere sagt enn gjort, for har du først blitt "satt i en bås", er det ikke så mange som gidder å prøve å "leie deg ut igjen"..

Hestemiljøet er sammenlignet med mange andre hobby-miljøer, kav råttent til tider!
Skylda for det er at det blir for mange jenter på ett sted som spekulerer og skvallrer mye mer enn det gutter for eksempel i samme miljø (eller andre) ville ha gjort.

Vi jenter er helt "enestående" når det gjelder å henge oss opp i bagateller og sette ting opp mot hverandre.
Her har vi utrolig mye å lære av gutta som har en helt annen holdning til hobbyen sin enn det vi ofte har.

MEN: Hestehold er litt spesielt fordi det er så mange forskjellige type hester, folk og dertil målsettninger og metoder for å nå det man vil, eller ikke vil....
I et bil-miljø for eksempel, (som samboeren min og meg også er innvolverte i) er bilen en "død" gjenstand som ikke kan sammenlignes helt med et individ som lever og som bærer preg av hvordan vi håndterer det både fysisk og psykisk.

I et bil-miljø blir det da en mer "laidback" atmosfære og holdning.
Er det noe galt med den eller man har dårlig tid, er lei osv., kan man bare trekke presseningen over den å dra hjem og bli der så lenge man føler for det. Bilen lider ingen nød, og det går heller ikke ut over andre.
Det er INGEN som begynner å spekulere, sette ut rykter, sjekker rutiner osv., eller kan si at du ikke følger opp av den grunn.
Her ligger mye av cluet tror jeg.

Og gi og med at hesten er et levende vesen og er avhengig av vår tilstedeværelse og at den påvirkes av oss både fysisk og psykisk, er "problemet" at det finnes faktisk flere måter å "utføre" et hestehold på, men dessverre er dette da meget vansklig å godta for de som synes sin måte avgjort er den beste!
Slike mennesker har 3 store problem; de er for selvgode, mener selv de kan alt, og respekterer ikke andre what so ever!!

Det er dette som er problemet, og i stedet for å snu ryggen til å la andre få ha det hesteholdet de selv ønsker og med sine målsettninger, så blander vi oss heller opp i det og utrykker våre meninger om det både høylydt og bak ryggen på de/den det gjelder!

Så lenge hesten/e ikke lider på noen måter og forholdet mellom hest og eier er bra, og at det ikke går negativt utover andre, er dette både repektløst, stygt og diskriminerende å gjøre.

For noen kan hele fremtiden/livet bli ødelagt og gleden for sin intresse bli fratatt for alltid...

Selv har jeg stått på mange forskjellige staller og opplevd mye rart.
Den "perfekte stall" finnes ikke om du ikke har den selv,det er ihvertfall HELT sikkert...
Så lenge dette dreier seg om levende vesener, forskjellige mennesker,målsettninger og lommebøker, må vi være mer "runde i kantene" og prøve å tilpasse oss de andre vi faktisk deler hobby med.

Skal man være så opptatt av hva slags hestehold andre har, og stadig henge seg opp i det og sammenligne alt med sitt eget, har man tydeligvis et altfor "anstrengt" forhold til hobbyen sin!

Man bør vel heller konsentrere seg om sitt eget, og la andre være i fred om man ikke har noe positivt å komme med....

Redigert av - xxxx den 23/09/2004 10:45:32 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  11:12:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Må bare si jeg syntes ditt hestehold høres helt ideelt ut og at folk har ingen grunn til å komme med negative kommentarer.

Her har vi nok litt baksnakking og meninger om andres hestehold, men da mest når det faktisk er uforsvarlig. Ellers ser de fleste jeg har snakket med at andres hestehold kan være like bra og at forskjellige ryttere og hester kan ha forskjellige behov og vaner uten at det trenger å være feil.

Lykke til, stå på!

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  19:18:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, kjempe synd at det må bli slik bare fordi du faktisk KAN å ta vare på hestene dine! Misunnelse er en uting, håper virkelig at de skjønner hvor lite voksne de er og tar seg sammen..
Lykke til!

Hege Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2004 :  00:24:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
heija!!!!
høres ikke ut som om de har noen grunn til å holde på slik, ikke ta deg ner av det.. kan godt være misunnelse eller noe annet!!:)
men ville bare si en ting til: det er baksnakking over alt egentlig, spesilet blant jenter! gutter er mye bedre en jenter de er mer åpne og sier ikke ting bak ryggen til folk(mener jeg;) menn siden hestemiljøet er nesten bare jenter er det en del baksnakking:(dette tror vertfall jeg.. men bare drit i det!! det er ikke deg det er noe galt med vet du!!syns du er flink jeg:) har evrt utsatt for dette selv mange ganger og vet hvordan det er(men dette var heldigvis misforstårelser;) men alikevell det ødelegger for deg:( men det eneste å gjøre er å ikke bry deg å vise at du ikke gjør det:) lykke til!!!!
KooOz!

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 25/09/2004 :  15:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette hørtes jo svært kjent ut....
Miljøet rundt hester er ofte preget av misunnelse og dritsnakking.
Har selv vært "offer" for baksnakking, opplevde det sist da jeg kjøpte meg ny hest. Hadde vært på utkikk lenge, spart myyye og fikk sponsa resten av samboeren. Fikk dermed kjøpt den hesten jeg hadde lyst på, og dermed var det i gang. Først tok jeg det veldig personlig og ble lei meg. Men så ble jeg forbanna, det får da være grenser!!
En liten slengkommentar førte til at jeg gav klar beskjed om at jeg kjøpte den hesten fordi JEG ville ha den, dersom andre kjøper hester som de er misfornøyde med så er ikke det mitt problem! Jeg kjøper ikke hester for å tilfredstille andre. Bare så det er sagt, så gikk ikke hesten noe høye klasser, men den er svært lovende og kan nå langt.
Så nå gir jeg en god f.. i hva andre sier om ditt og datt, så lenge jeg hvet sannheten selv så er jeg fornøyd. Hvis de ikke har mot nok til å si det ansikt til ansikt så sier det mer om de enn om meg!

Jeg hvet hvor lett det er å "la seg rive med" av baksnakking, så jeg har bestemt meg for at en slik negativ miljøfaktor vil ikke jeg være.
Har gitt grei beskjed om at ondsinnet sladder ikke er velkommen hos meg.
Så hev hodet, dette klarer du! Vis at du er bedre og ikke svar med samme mynt
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2004 :  21:35:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Hei
Vet godt hvordan du har det, og det er virkelig ikke lett å stå i mot dette. Jenter kan være veldig onde til tider! Jeg red i en stall (stutteri/rideskole) Hvor vi hadde kjempe fint miljø, litt krangling var det jo nå og da fordi "jeg vil stelle den hesten, nei jeg vil, nei jeg vil" osv men alt i alt hadde vi det kjempe fint sammen rei på tur sov over i stallen og hadde masse morro (vi var ikke så veldig gamle da) Så en dag flytta det ei jente inn på gården hos de som eide den og alt ble ødelagt. Hele miljøet bristet. Så og si samtlige av de gamle stalljentene sluttet i forbindelse med at hun flyttet inn. Ho var sjefete, støtte ut de ho ikke likte iom. at ho bodde der og var ste datteren til de som eide stallen så turte ikke folk å stå i mot henne og støtte også ut de som hun støtte ut. Hun var falsk og kunne få folk til å føle seg minst velkommene i verden. Dette er bare en historie for å vise hvor slemme og onde jenter faktisk kan være. (ho gjorde mange slemme/stygge ting som jeg ikke gidder å gå inn på her.
Poenget mitt er vel (nå som jeg er en del eldre og kan se dette i perspektiv) ikke la deg pelle på nesen fordi noen er misunnelig! Ikke la noen få ødelegge noe som du har det bra med bare fordi de er drittsekker. Jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke stod i mot henne, hadde uansett ikke tapt noe på å prøve. Endte jo opp med at jeg sluttet uansett.
Vel uansett hold motet oppe! Virker som om du er kjempe flink med hestene dine :) Ikke la noen ta fra deg gleden ved å holde på med disse skjønne dyrene!

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 01/10/2004 :  09:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg, det er mye baksnakking i hestemiljøet.
Det er litt dumt, det kan komme av at dt er så mange forkjellige syn på hvordan man skal ri og stelle hestene, jeg selv er heller ikke bedere enn de andre og "baksnakker" de som rir og bahandler hestene på en måte jeg er uenig i.
Noen ganger er det helt sant det jeg sier, men noen ganger legger jeg litt på, helt normal oppførsel hos et menneske.
Jeg tror ikke det finnes et helt fritt miljø!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.