hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nerveskade etter ridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Nerveskade etter ridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/09/2004 :  23:02:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
OK, jeg vet at dette ikke har veldig mye på et hesteforum å gjøre, men jeg spør likevel, da det -kan- være relevant.

Jeg har i ca. 2 år slitt med at høyrefoten min er "ødlagt".
Jeg har til tider intense smerter, foten finner på å svikte helt plutselig, jeg vrikker foten enormt mye, jeg mister følelse og rørlighet i foten og div. deler som kne og ankel svulmer opp til det dobbelte (og mer) av vanlig størrelse. (Høyre fot er også veldig synbart svakere enn venstre).

Har vært hos flere forskjellige leger, men alt de gjør er å fastslå at noe slikt har de ikke sett, og sender meg vidre. De har mer eller mindre gitt meg opp, og ser rett og slett ikke ut til å gidde å prøve mer. Forsøker nå med en lege her i Oslo, men det så ikke ut til at han trodde meg stort, selv om han fikk journalen min som har 5 tettpakkede A4-sider om denne saken. Skal tilbake i morgen, dog.

Nå har jeg begynt å jobbe, og etter en dags arbeid (6 timer), er foten helt forferdelig.

Det hele startet for 2 år siden, når jeg var på rideleir hos Lefdals rideskole. Vi red mye sprang da, opptil 2-3 timer pr. dag - noe jeg absolutt ikke var vant til iht. støt mot føtter osv., i tillegg red jeg i helt nye ridesko. Falt ikke av, og skadet meg heller ikke utenom ridningen. Men det er klart at det startet da. (Nå merkes det "bare" ved at foten ved lang tids ridning blir vond, og at den finner på å svikte når jeg står i stigbøylene - bl.a. under sprang.). (Må også legge til at jeg ikke hadde ridd på en stund når jeg var på denne leiren).

Har undersøkt om nerveskader, og symptomene stemmer - samt at lærere, trenere osv. sier det samme. Men legene ser ut til å mene at det ikke er verdt å sjekke det.

Er det noen her som sliter med lignende "skader", evt. slitasje eller nerveskader etter ridning, eller noen som vet noe om dette som kan dele litt erfaringer med meg?

"Håper" at noen har svar til meg, og at ingen lynsjer meg fordi dette eeegentlig ikke har noe på hestemarked.no å gjøre. Jeg trenger desperat hjelp nå, for å bli hørt av legene :-s

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  14:22:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Var hos doktoren i dag, og han kunne ikke si 100% hva det var, men han bestilte sykehustime til meg. Men, det er et stoort men her.

Det doktoren trodde det kunne være, er en nerveskade eller seneskade som følger av tidligere isjiaslignende tilstander i ryggen, og at denne skaden ved ridning har fått slitasje. (Nerveskade/slitasje eller seneskade/slitasje). -OM- dette er så.. Kan det være slutten for min ridekarriere :,-(
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 23/09/2004 :  15:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huffda!
Men isjas er jo i utgangspunktet opererbart, eller?
La oss nå håpe at dette ikke er slutten på ridekarrieren! Leger
er jo stort sett flinke. Du var hos ekspert i dag eller bare allmen lege? Kan være en tanke å komme seg på privatklinikk evt... Ting tar tid i det offentlige helsevesen

Anne
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  15:01:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Heisann, har en skade legene ikke finner ut av. blir bare sendt i mellom... sliter veldig, har brukt krykker en stund nå. Frykter jeg kommer til å slite med denne skaden i lengre tid. Mulig jeg har slitt en leddsende i kne'et:S sliter også når jeg rir!!!
Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  15:06:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Opal: Jeg plages ikke med ryggen nå, dette skjedde mens jeg gikk i 8. klasse, og nå studerer jeg ved UIO (rett fra VGS). Ryggen hadde vært helt fin over ett år før jeg begynte å få problemer med foten, så jeg tviler på at det hjelper å fikse på ryggen nå :-s

I dag var jeg hos allmenlege, har tidligere vært hos kirurg og nevrolog, uten at de kunne si noe. Fikk rekvidert time hos fysikalsk institutt nå i dag, får time der om en mnds. tid.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  15:08:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kaldblodds_rytter; Huff, leit å høre. Jeg håper at ikke du også har slitt i over 2 år med å bli hørt?
Jeg kjenner det også når jeg rir, men kun når jeg har ridd lenge. En gang ble det så ille at jeg ble liggende over halsen til hesten, ute av stand til hverken å sitte eller stå, og gå kunne jeg heller ikke, siden det var en mil hjem :-s
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  17:39:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ææh.. Du skremmer meg Silje!

"når jeg var på rideleir hos Lefdals rideskole." <-- Skal dit om *telle* fire dager!
"Vi red mye sprang da, opptil 2-3 timer pr. dag - noe jeg absolutt ikke var vant til" <-- Heller ikke vant til!
"i tillegg red jeg i helt nye ridesko." <-- Det har jeg heldigvis ikke. De er brukt intensivt i.. en uke.. :P
"Må også legge til at jeg ikke hadde ridd på en stund når jeg var på denne leiren." <-- *har ikke ridd på to åår!*

Hjelpes.. Om jeg kommer hjem som krøpling.. Daa..

Hehe.. Måtte bare le litt når jeg leste det, akkurat det avsnittet var som å lese om meg selv, minus skadene =P

Håper det ordner seg for deg etterhvert. Gi opp ridning er uaktuelt! *trampe i bakken!*
Klem (=
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  23:59:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Gi opp ridning er helt uaktuelt, så da får jeg evt. begynne å ri barbak eller uten stigbøyler, slik at jeg ikke sliter på ting. Men det får vi jo se på :-)

Lykke til på Lefdals! (Er ikke så fan av stedet selv)
*Pleie fot som er død etter 7 timer på jobb*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/09/2004 :  22:56:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er det virkelig ingen som har erfaring med slitasjeskader/nerveskader i forbindelse med ridning?
Noen som lider av dette, og som har blitt "satt på bakken" - bokstavelig talt, eller noen som lider av det og har funnet veier rundt det?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.