hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sally Swift og bruken av pisk.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sally Swift og bruken av pisk.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/09/2004 :  00:12:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hadde egentlig lagt meg nå, tidlig opp for skole i morgen, men ble liggende og gruble på en ting. Jeg leser for tiden Sally Swifts bok om sentrert ridning, som i tillegg med Karin Blignaults bok "Successful schooling" har gitt meg en god del a-haopplevelser.
Men, det er en ting som slår meg med Sally Swift; hun virker å være utrolig raskt fremme med pisken!? Lystrer ikke hesten med en gang, og du vet det ikke er din feil (hvordan vet du forresten dette 100%? Selv om du følger alle prinsippene, kan det fortsatt være deg) - så frem med pisken, og rapp til hesten, om nødvendig "hardt og brutalt" - men aldri med vold.

Dette kræsjer "litt" med mitt syn på bruk av pisk, og det kræsjer også med det inntrykket jeg får av bl.a. sentrert ridning, hvor det virkelig er viktig å være ett med hesten.

Jeg bruker -aldri- pisken ved første vegring. Og dette er noe -jeg- mener at man aldri bør gjøre heller, i allefall ikke i bakkearbeid/dressur.
Hvorfor er da dette så greit i en teori hvor alt går ut på å være synkronisert med hesten? Jeg synes i allefall ikke å dra frem pisken ved første miss er å være veldig synkronisert med noe som helst.

Hva synes dere? Overreagerer jeg?
/Silje off to bed. Opp 06:30 :-s

Destrier

Norway

Skrevet - 20/09/2004 :  08:29:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er fint om du gjengir teksten nøyaktig slik det står, for da er det lettere å forholde seg til. Jeg tviler på at hun sier 'hardt og brutalt', men det vil jo vise seg når du gjengir den opprinnelige teksten. En annen ting er at om dette er en oversettelse (noen som har den opprinnelige teksten, på Engelsk?), så kan det være oversettelsen som er misvisende. Kan være - som sagt - det er umulig å vite uten å ha den eksakte teksten.

Når det gjelder pisk, så er denne et hjelpemiddel, d.v.s. den hører til de kunstige hjelperne våre. Korrekt brukt, er den et uunnværlig hjelpemiddel - ved feil bruk et torturredskap (i likhet med bitt og sporer).

Det er bruken det kommer an på, og når man skal bruke et hjelpemiddel som en pisk er, er timingen mellom hjelpen og forsterkningen viktig for at hesten skal forstå. Jeg regner med at det er dette hun forsøker å forklare, ikke at man skal være brutal og slå hesten.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/09/2004 :  10:26:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg skal sitere fra boken med en gang jeg kommer tilbake.
En av de tingene jeg reagerte på er at hun skriver at om hesten ikke lyder sjenkelvikning med en gang, skal man bruke pisk for sjenkel. Jeg vet jo at pisken er et kunstig hjelpemiddel, og skal brukes som en annen hjelper - men varsomt. Reagerte bare på dette.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2004 :  12:43:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg er faktisk på en måte enig i at man bør bruke pisken hvis hesten ikke gidder eller ikke hører etter... DA kan man ta litt i... Om problemet er at hesten ikke forstår, da må man være litt mer "varsom".

Ta hesten min for eksempel.

Ved galoppfatning... Fatter hun ikke ved første galoppsjenkel, får hun seg en smekk i samme øyeblikk som jeg legger til sjenkelen for andre gang... Da fatter hun pent og pyntelig resten av den uken:) Men dette gjør hun fordi hun ikke gidder:)

Men er det noe hun ikke forstår, hjelper det å bare pirke litt på rompa hennes...

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 20/09/2004 :  14:14:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at man skal være rask ute med å korrigere med pisken hvis hesten ikke gidder.Man kan selvfølgelig ikke være sikker på at hesten forsto eksakt hva du mente,så hvis man får en reaksjon,er det ikke så nøye om den gjør det galt,den har gjort noe.Men hvis det er null reaksjon på hjelperene synes jeg det er riktig å korrigere med en gang enten med pisk eller sporer. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/09/2004 :  17:22:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pisken kan, som alle andre hjelpere (naturlige og unaturlige) brukes som alt på en skala fra forsiktig hjelp til hard korreksjon. Å bruke pisken ved innlæring av sideførende øvelser, ser jeg ikke noe galt i, dersom hesten skjønner at den skal vike for pisken. Det er da tilstrekkelig å kile hesten litt bak sjenkel, eller på flanken, for at hesten viker unna. I dette tilfellet er pisken kun en varsom hjelp. For å kunne bruke pisken konstruktivt på denne måten, er det naturligvis en forutsetning at hesten ikke er redd for pisken, men forstår at den skal vike for den. Det at hesten skal vike uten å løpe, kan for eksempel trenes fra bakken.

I det motsatte, ekstreme tilfellet hvor man er 100% sikker på at hesten nekter å gjøre som vi sier, kan pisken brukes som korreksjon, som bla. Oslojente sier. Problemet er naturligvis å vite når hesten protesterer og er ulydig, og når den faktisk er redd for ett eller annet, eller har vondt.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/09/2004 :  21:31:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Okei, stiller meg litt i skammekroken nå. ;-)
Det er nok ikke Sally Swifts mening, men heller en veldig dårlig oversettelse, som til tider får ting til å høres verre ut enn de er.
(Jeg reagerte bl.a. på "(...) bør du minne den om at hvis den ikke beveger seg sidelengs og frem for sjenkelen din, vil du bruke pisken rett bak sjenkelen. I min "verden" er ikke denne setningen veldig god.)

Jeg er ingen antipiskfanatiker. Jeg bruker pisken, men jeg bruker den konstruktivt, og aldri som avstraffelse. Var som sagt bare en dårlig oversettelse :-)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/09/2004 :  08:43:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ok, hva mener du man skal gjøre da, om hesten ikke flytter seg for sjenkelen? Bruke mer sjenkel?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/09/2004 :  10:17:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå mener jeg om man rir en hest man ikke er -sikker- på om kan. Som jeg ser det, tar denne boken også for seg rideskoleryttere, og på rideskoler finnes det jo som kjent mye rart av hest. Om man ikke er sikker på om hesten kan, så prøver man en gang til, men med økt press.

Vet man at hesten kan, så prøver jeg også en gang til - hvis ikke, bruker jeg pisken.

Men dette er sånn jeg rir, og absolutt ingen universalkode - og jeg mener -ikke- at det er feil å bruke pisken ved andre gang. Jeg synes bare boken er noe "brutalt" oversatt. :-)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 21/09/2004 :  13:52:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis jeg vet med sikkerhet at hesten kan det så bruker jeg pisken hvis den ikke adlyder første gang. Den får bare èn "sjanse" til å utføre det jeg ber om.
Hvis ikke spør jeg noen som kjenner hesten istedenfor å straffe/forsterke med pisk.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/09/2004 :  17:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men atte det er ikke noe verre for hesten å få en berøring av pisken enn å få en berøring av sjenkel. Igjen må man anta at heste ikke er redd for noen av delene. Det er styrken av hjelpen det kommer an på, samt følsomheten til hesten. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/09/2004 :  18:07:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vet jo det. Sukk. Det kom litt feil ut hele greia, fra min side :-s Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 21/09/2004 :  18:15:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner hva du mener dog. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/09/2004 :  21:57:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er faktisk lettere for den å forstå piskehjelpen enn sjenkelhjelpen (forutsatt at man bruker pisken korrekt). Dette er grunnen til at man bruker pisk i innridningen, fordi det er lettere for hesten å forstå. Sjenkel er noe den må lære, pisk er videreføring fra det den har lært på bakken. Jeg går ut fra at man lærer hesten å gå i longe samt vike for press (fra en pisk) før man setter seg på den. På den måten, kjenner den allerede piskehjelpen, det er sjenkelhjelpen den må lære - og det gjør man ved hjelp av pisken. For at hesten skal klare å kombinere sjenkelhjelpen med piskehjelpen (slik at pisken blir overflødig), er det nødvendig at timingen mellom sjenkel og pisk er veldig kort. Det er sikkert dette Sally Swift har forsøkt å forklare i boken sin.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

LokiPoki

» VIP

Skrevet - 05/10/2004 :  16:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir litt feil. Jeg rir slik at dersom hesten ikke lystrer sjenkel, så legger jeg pisken intil hestens bakpart, som en advarsell lissom. Da sier jeg at, nå hører du her, ellers får du et rapp... Det funker bra for meg, det skal somregel ikke mer til en en liten advarsell. Men det beste er selvsagt og ri uten og måtte bruke pisk, men hesten må jo gjøre som den blir bedt om!
Hester er som mennesker, de vet ikke mer en det andre forteller dem!
Øvelse, kjærlighet og en god latter, sånt blir det ekte hestefolk av!
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2004 :  12:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det beste er å ri uten pisk!
Hvis hesten f.eks ikke forstår hva du mener når du skal ta en sjenkelvikning og du smekker en gang med pisken,da vil jo hesten bare bli enda mer forvirret..hvis den bare ikke gidder eller "nekter",så kan det jo være noe annet som plager den,har den vondt? er den lei? osv. Mange sier at en hest som er "sjenkeldød" burde man bruke pisk på..men hva når den blir "død" for pisken også? (har sett på en rytter som bestandig brukte pisken når hun ei,og tilslutt enset ikke hesten pisken heller lenger.) Og hva skal man gjøre da? gå over til sporer,når hesten ikke bryr seg om dem lenger heller da? da er vel hesten sjenkeldød og kan ikke brukes mer..? Jeg er ikke sånn kjempemot bruken av sporer og pisk,det e rjo en såkalt "kunstig hjelper", og bruker man det på en fornuftig måte så er jo det greit.Men har sett altfor mange ryttere som blir frustrerte og da begynner å piske hesten sin og kjøre sporene inn i siden på den..Og det er det jeg ikke liker!
En rytter kom til meg en gang og var så oppgitt, fordi hesten hennes var blitt såkalt sjenkeldød.Hun lurte på om jeg ville se på og gi noen tips.Ok sa jeg og blei med og så på.Men det var jaggu me gikke rart hesten hennes var "død" for sjenkelen,for hu satt jo og klemte med sjenklene i ett sett! Det finnes ikke sjenkeldøde hester,de har bare lært seg og "overse" ubehaget. Når hesten skal gå fram i skritt klemmer vi med sjenklene,når den skal i trav klemmer vi med sjenklene og da ser jeg ryttere som fortsetter å klemme med sjenklene og da vil jo hesten tenke "uansett hva jeg gjør sitter de å klemmer,nei da gidder jeg ikke mer.." og da vil man tilslutt få en hest som bare subber avgårde,og det er da mange tar fram pisken,og det er det som blir feil!
Så vær flinke til å slappe av med sjenklene,og ikke sitt og klemm i ett sett!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.