hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulovlig avl - er det akseptert?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Ulovlig avl - er det akseptert?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

eligj

Skrevet - 15/09/2004 :  19:21:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både her på hestemarked.no og på hest.no har man en avls-ekspert som svarer på spørsmål fra brukerne. En stor del av spørsmålene går på om det er lov å avle på tvers av raser, og med hester som ikke er godkjent for avl. Gang på gang, i begge disse spørsmålsforua, svarer ekspertene at nei, man kan kun avle på hester som er godkjent for avl innenfor den rasen hesten er kåret. Hvor vanskelig er det å forstå dette egentlig? (For de som ikke har fått det med seg: Dette er altså ulovlig i følge norsk lov, og kan i teorien straffes.)

En annen ting er at noen folk ser ut til å avle bevisst og systematisk på hester som ikke er godkjente for avl. Er det av uvitenhet, eller er dette akseptert av en del folk her i Norge?

Hva synes dere? Er det greit å avle på ikke-godkjente hester? Det skader jo ingen, og hestene kan jo bli helt fine hobby-hester? Eller?

Guro
» VIP

Skrevet - 15/09/2004 :  19:33:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg håper på et vis at det er av uvitenhet, og på et annet vis at det ikke er det. Håper jo at folk setter seg litt inn i det de skal holde på med før de får den brilliante ide om at "det hadde jo vøri korsli mæ et føll ætter a Brona da!", og ikke bare lar første og beste hest bedekke.
Sant og si tror jeg mer det er en ignorant holdning blant folk, og rett og slett det at de ikke helt skjønner _hvorfor_ det er sånn.

Det som forundrer meg mer er når folk bedekker med ukårede hingster. Det er jo jamt over en grunn for at disse ikke er kåret, samme hvor snille og gode de måtte være. De har ofte enten en ekstriørmessig feil (som kan nedarves), og de kan også ha andre feil som labilt temperament osv. Hva er vitsen med å skaffe til veie et føll om man ikke "gjør sitt" for at det skal bli et bra føll (som gjør det lettere å omsette, og sjansen for at det blir friskt, helt osv. større)

Og nei jeg syns egentlig ikke at det er helt greit å avle på ikke-godkjente dyr.. Nå vet jo ikke jeg hvor vanskelig det er for enkelte raser å finne en godkjent hingst, men det forekommer meg at der det er flest ulovelige bedkninger muligens ikke er hos feks Morganhesten i Norge osv.
Stortsett skulle det vel være mulig å finne en hingst som oppfyller de krav man ønsker seg innenfor den hesterasen man ønsker seg.
For å se det fra den andre vinkelen: ønsker man å bedekke med "feil" rase, altså en hingst fra en ikke-godkjent rase for ens egen stambok vil jeg anta at alle seriøse avlere vil skygge banen, jeg ville iallfall ikke latt min hingst bedekke en "hvilken som helst hoppe", av fare for eget rykte osv. Dermed står man kanskje igjen med mindre egnede individer fra en eventuell ønskerase, enn man ville gjort fra en rase man har lov å bedekke med.

Guro

Ps: om man holder seg innenfor de rammer som er gitt kan man nok helt sikkert klare å få fram en "helt fin hobby-hest" da også
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  19:35:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes man skal avle rent, men det er viktig å huske på et par ting;
- Kryssavling skader ingen rase.
Det er mange som argumenterer for at å avle mellom to raser skader en rase. Men ved denne typen avling skaper man ikke et individ som er "litt" den rasen - man skaper en blanding, som aldri kan bli godkjent for avl hos denne ene rasen. Så ingen i denne rasen lider nød av at det finnes blandinger.

- Uten kryssavling hadde vi ikke hatt noen av de varmblodige ridehestene våre,
dette gjelder spesielt dansk, svensk og norsk varmblods, samt en rekke sportsponnier osv.
Her er det "lovelig" kryssavl som foregår, og jeg har også sett mye merkelig kryssing her også. (Har jobbet på stutteri). Hvorfor er denne kryssingen mer godkjent enn annen - begge to gir fra seg en blanding, men den ene er "godkjent".

Men, som sagt, jeg synes man skal avle rent - og i allefall godkjent. Jeg er også fult for hoppe-bedømning. Det hjelper ikke at bare hingsten er godkjent.

Men når det er sagt, så kan blandinger på lik linje med andre bli gode hobbyhester. Bl.a. har jo en del av flyinges eldre hingster varmblodstraver i seg. (Langt bak, riktig nok)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/09/2004 :  19:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
En kommentar for å forhindre misforståelser: Når det gjelder "lovlig" kryssningsavl, så foregår dette innenfor raseforbundene. For eksempel når det gjelder Norsk varmblod, er det et sett av raser som benyttes, og hestene må kåres spesielt for bruk innenfor Norsk ridehestavl. Såvidt jeg skjønner holder det for eksempel ikke at en hest er kåret Trakhener, den må være kåret for Norsk varmblod.

Den ulovlige avlen jeg snakker om, er altså avl med hester som ikke er godkjent for avl, eller som ikke er godkjent for avl på den rasen det er snakk om. Om det er krysningsavl eller ikke, gjør det kanskje egentlig ikke mer eller mindre feil i forhold til lovverket.

Redigert av - eligj den 15/09/2004 19:48:43 Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 18/09/2004 :  12:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til ulovlig avl på ikke godkjente hester,kryssning av rase eller ikke,sier jeg nei,nei NEI!
Men kryssning innenfor rasene f.eks få mere letthet o.l er jeg for,se bare på f.eks dansk varmblod,svensk varmblod o.l
Og går man til f.eks hannoveraneren er dette også et resultat av planlagt kryssning med tyske hopper og innslag av fullblods hingster.
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 30/09/2004 :  14:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Danmark krysser de inn ganske mye varmblods traver i varmblodsridehestene for å unngå innavl hvorfor er det lovlig når ikke annen kryssing er det ?

Jeg syns det burde värt et annet lovverk som feks. at det kunne sökes eller godkjennes enkelte par eller hester eller en lignende ordning.

Jeg tror nok at de fleste ulovlig avla hestene er uvitenhet eller at folk vil spare penger og syns godkjente hester er for dyre
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.