hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mange sp.mål håper på svar!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 mange sp.mål håper på svar!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

charmen*
» VIP

Skrevet - 12/09/2004 :  14:04:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
1. Når begyne med overgangs dekken, når slutte?? + når sommeren kommer...når begyne, når slutte?
2. hvordan/hvor mye fôr burde en turhest ha i høy og kraftfôr? han blir trent og sånnt, er ikke bare tur, men konkurerer ikke. 155 høy og er blanding mellom araber og welsh. blir ridd omtrent hver dag. burde han ha noe tilegsfôr??
3. hva med dekken og sånnt?
4. han har bare en dressursal, burde jeg kjøpe en allroundsal?? til å bruke på tur tenkte jeg :)
5. kan noen fortelle meg hva de forskjellige bedømmingene er i konkuranser? har glemt de. f.eks Bed. a:1...eller noe!!!! husker dem ik :P
6. jeg har rytterlisens og grønnt kort, som jeg tok i 2003, men har fortsatt ik fått tilsendt noen ny rytterlisens eller noe? .....d burde jg vel snakke md klubben om!!!!hehe:)
7. lurer veldig på det med dekken...kan noen fortelle meg litt om bruk osv....er ik helt fjern vet jo at hesten går md vinterdekken om vinteren og regndekken når det regner osv osv...hehe!! men det mer kompliserte lixm!!!!!

veldig stupide sp.mål, men håper noen kan svare?!
klmz

Fengur

Skrevet - 12/09/2004 :  14:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har islandshest, men bruker dekken på disse hele året. Jeg har allerede begynt med dekken om natten. Når det er fint vær står de ute med bucas regnedekken, og når de står inne har de bucas shamrock på seg. Jeg begynner alltid med dekken om høsten når pelsfellingen begynner. Går over til vinterdekken når det blir skikkelig ruskete i været.
2. Du burde gi vitaminer og mineraler i tillegg. Om hesten er i godt hold, trenger han ikke noe annet enn godt grovfor og tilskudd av vit/min
3. Ang dekken er det jo litt opp til deg hvor mye pels du vil ha på hesten din. Men et minimum syns jeg er at man legger på et dekken etter at hesten er blitt ridd, gjerne fleece eller ull, for å trekke ut fuktighet slik at hesten blir tørr raskest mulig. Ute ville jeg legge på han et regndekken når været tilsier det. Vel og merke om han ikke har et skikkelig sted å søke ly.
4. Om salen passer bra til hesten og du syns den er ok å ri i, så trenger du ikke noen annen sal.
5. Vet ikke:)
6.
7. Som sagt er det veldig ok med et dekken som trekker ut fuktighet etter at du har ridd slik at hesten blir kjapt tørr. Ellers er det ikke så komplisert:) Gå etter magefølelsen, og du ser om hesten fryser eller ikke. Men om du begynner nå med dekken, så må du fortsette iom at hesten setter ikke full vinterpels.

Håper dette hjalp litt:))
Gå til toppen av siden

charmen*
» VIP

Skrevet - 12/09/2004 :  15:08:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusentakk :) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  17:17:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ang. utedekken: Ikke alle hester trenger utedekken i det hele tatt. Hvis det ikke er kaldt, trenger ikke hesten dekken ute. Hester har jo tross alt pels, trenger ikke å pakke de inn heller. Kjenn på krysset etter den har stått ute; er den kald bør du ha på dekken neste gang, er den varm tar du det heller av; trenger ikke å stå ute å svette heller ;) Og litt forfriskende regn kan bare være herlig for hesten om sommeren. Du kan jo se litt på deg selv, går du ute å fryser og må på med jakken, hiv på et dekken.
Etterhvert ut på vinteren må du nok ha dekken inne og ute på hesten din uansett om du lar pelsen gro, siden Welsh og Araber er ganske varmblodige raser med tynnere pels.
Inne kan ikke hesten bevege seg for å holde varmen, så når det blir kaldt må den ha på et dekken, vanlig termo stalldekken er best. Når du skal begynne kjenner du bare etter selv; er den kaldt når du kommer om morgenen er det best å kle på den.

Vanlige dekken å ha:
et eller to termo stalldekken (til innebruk når det er kaldt, greit å ha to å bytte på),
utedekken (hvis hesten trenger det. gjerne to, et regndekken til vår/høst, et tykkere vinterndekken til vinteren)
fleece/ulldekken (til å ha på hesten etter du har ridd/når du skritter om vinteren og litt sånn ellers hvis den er kald (etter en dusj/ute i rengvær f.eks))

Om bedømmninger og stevneregler, se www.rytter.no, trykk på reglementer på menyen til venstre

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  17:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger absolutt ikke kjøpe masse tilleggsfor og vitaminer til en hest på normalt hobbybruk. Sålenge du har variert kraftfor, får den det den trenger gjennom det. Er hesten "daff", har dårlig perlskvalitet el.l., få dyrlegen til å ta en blodprøve, så ser du om den mangler noe!

Hege Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 12/09/2004 :  20:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev i mitt svar nr 2 mente jeg at du burde gi tillegg av vitaminer/mineraler om du ikke gir annet enn godt grovfor. Det er noe annet om du gir kraftfor, som du som sagt ikke trenger om hesten er i godt hold og ellers ser frisk og rask ut. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  00:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste visst ikke skikkelige jeg! Men det kommer vel også litt ann på om hva som er beste/billigste alternativ mellom kraftfor og vitaminer/tilleggsfor.
Hege Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  14:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er absolutt ikke sikkert at hesten trenger dekken i det hele tatt. De fleste hester gjør faktisk ikke det. Det at du fryser er ikke det samme som at hesten fryser. Du gjør den faktisk en bjørnetjeneste ved å pakke den inn. Dersom du ikke rir i oppvarmet ridehus til en hver tid, gjør det ingen ting at hesten har vinterpels. Uten dekken får muskelene som styrer hårene trim. De reiser og snur pelsen alt etter hva som er nødvendig. Bruker du dekken, virker ikke denne funksjonen den dagen den trengs. Jeg ville ventet å se. Står hesten ute i liten padock uten muligheter for ly i striregn og kuling, ville jeg lagt på et regndekken. Så lenge det er tørt, tåler de aller fleste hester mange minusgrader. Gå til toppen av siden

charmen*
» VIP

Skrevet - 13/09/2004 :  18:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusentakk allesammen Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.