hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan man gå over til barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Kan man gå over til barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 11/09/2004 :  11:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan gjør man det i praksis å gå over til barfot?
Kan alle hester bli barfothester?
Jeg har dressurhester med god hovkvalitet,men de har gått med sko siden de ble innridd.Vil det ha noen innvirkning for dressuren?Vil den få et bedre steg?

Fröya

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  14:33:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
De aller fleste hester kan bli barfothest. Noen vil helt sikkert si at absolutt alle kan bli det. De fleste får faktisk bedre steg.
Men dette er ikke noe man bør begynne på helt på egen hånd. Gå inn på www.barfothest.no Der står det masse nyttig info. Dessuten finnes det en liste over anbefalte barfottrimmere. Du bør også lese bøker om emnet og melde deg inn på "barfotlista" (du finner link på overnevnte side).
Sett deg inn i emnet og forbered hesten på overgangen før du tar av skoene. Det kan være lurt å be hovslageren ikke ta noe av sålen men å korte inn tåa forfra og senke hælene de siste gangene den blir skodd. Får sålen stå urørt vil overgangen bli lettere.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  09:01:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Vil råde deg til å sjekke ut nett-siden som Frøya anbefaler Der står det en god del om hvordan man skal lykkes med en barfothest. Melder du deg inn på barfotlista, får du tilgang til å lese mange spørsmål og svar om alt mulig av problemstillinger innen barfot. Du får helt sikkert god hjelp hvis du stiller spørsmål der inne, eller kontakter en av barfottrimmerne

Jag har ingen erfaringer med dressurhester uten sko (heller ikke med sko..), men det sies at de fleste hester får bedre bevegelser av å få en naturlig hov. Underlaget på dressurbanen er ikke særlig skarpt for hovene, så der vil du kanskje kunne ri skoløst uten at hesten ømmer med en gang. Noen hester takler grusveier rimelig bra også helt fra starten, men boots kan være en god investering hvis man vil ri overalt.

Jeg har selv akkurat startet med "disse barfotgreiene". Tok av skoene for 3 måneder siden, og trimma hovene selv etter å ha lest trimme anvisningene på barfotsidene og i bøkene grundig. Det finnes to gode bøker om emnet på norsk, og de selges bl.a. hos www.tofshesteutstyr.no. Selv synst jeg boka av Pete Ramey beskriver selve trimmingen best. Det er egentlig ikke så veldig komplisert å gjøre det selv, men nylig hadde jeg besøk av hovtrimmer for å sjekke om det jeg hadde gjort ikke var helt galt. Fikk en del nyttige tips av han

Jeg har ikke merka de store forskjellene på bevegelsene etter at skoene forsvant, men så har jeg heller ikke så mye peiling på om gangartene er gode eller ikke da! Vet bare om det humper mye eller ikke jeg Hesten min er av traverblod, og hurtigtravet er hvertfall blitt bedre ser det ut til. jippi... Så slipper jeg å bruke beskyttere lenger! Det virker også som han er sikrere på foten i terrenget, og han har slutta å snuble etter at tåa ble korta inn forfra, og ikke fra undersiden som mange skoere liker å gjøre. Støtdempinga er trolig mye bedre også, for nå lanader han med hælen istedet for tåa, pluss at støtdempinga i hoven virker som den skal.
Ikaros er ikke veldig sårbeint. På ridebanen(naturgrus med en del stein i) går det helt fint, men på harde grusveier med skarpe steiner blir det au au. Så vi bruker boots! På bakbeina trenger man vanligvis ikke boots, men vi bruker det på grunn av at han sliter skjevt og mye ennå. Det finnes mange typer boots, og vi valgte easyboots. Har hatt problemer med at de faller av, men det går bedre når jeg har fått det inn i hodet at de må strammes skikkelig hardt. Når de først sitter, ser det ikke ut som om hesten plages av dem. Hopper hinder og løper like fort som før...

Synst du skal å la hestene dine få prøve seg uten sko jeg Det er litt jobb å sette seg inn i trimmingen og gjøre det selv, men det er veldig interessant, og artig å få det til selv istedet for å være avhengig av hovslageren!

Redigert av - Asbjørg den 14/09/2004 09:05:30 Gå til toppen av siden

LokiPoki

» VIP

Skrevet - 05/10/2004 :  14:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom hesten har sterke hover ser jeg ingen grunner til at hesten ikke kan bli barfot. Er for rytter til en hest som er barfot. I den første perioden vil nokk hesten bli nokk så sår beint, men det hjelper med Boots! De bruker Looke, forhesten min. Det fungerer fint!
Hester er som mennesker, de vet ikke mer en det andre forteller dem!
Øvelse, kjærlighet og en god latter, sånt blir det ekte hestefolk av!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.