hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - BUKKESPRANG!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 BUKKESPRANG!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 07/09/2004 :  15:50:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Hjelp!!!

Nå vil jeg særiøst ha et godt tips for bukkesprang......

I går når jeg satte meg oppå hesten min, gikk han helt bananas og hoppet og danset. Jeg som red barbak i en GIGA kjeledress hadde ikke sjangs til å holde meg oppå. Hele greia endte med at jeg brukte to timer på å fange dustehesten....
Han er veldig glad i å kaste meg av på den måten der..... Dette har skjedd før når jeg har ridd. Helt uten forvarsel liksom!!

Noen som har noen tips når det gjelder fanging forresten???

Han var ikke skremt og jeg har gått oppå han på samme måte 1000 ganger, så det skulle virkelig ikke være noen grunn til å holde på sånn!!
Jeg hørest veldig usympatisk ut nå, men er litt lei av sånt tull fra hestens side!! Sjekket omstendighetene nøye å greier....

Noen tips??? Det hadde ihvertfall vært utrolig kjekt med noen knep!!

Lurer du på noe, så bare spør......

På forhånd takk!!

*Inga&Slemmingen*

Black Baily <3
Redigert av - Inga&Sleipner den 07/09/2004 20:05:03

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/09/2004 :  17:06:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sjekk rygg, ben, tenner og ører! Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2004 :  17:26:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
100% enig!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/09/2004 :  20:57:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
hmm... er det lenge siden den ble ridd??

Therese
Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2004 :  21:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å hindre han i å bukke så hold hendene en del høyere sånn at han ikke får tatt hode sitt ned..
for å fange han kunne du prøve å late som om du ikke er inntresert i han, bare sitte med ryggen til.. hester er noen nyskjerrige dyr..
du kan gjøre det værre med å løpe etter han..

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

KEV

Skrevet - 09/09/2004 :  08:39:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk først og fremst ryggen og saltøy.

Opplevde vanvittige bukkesprang med min hest også.
Tok kontakt med equieterapeut. Det var en mektig lang liste over ting som ikke var som det skulle. Veldig mye tilskrev seg fra en vond rygg. Han ømmet ingenting når jeg kjente etter, men alt var helt låst og stivt.
Dette var grunnet en sal som ikke passet lenger. Tok derfor kontakt med salmaker, og salen var hinsides enhver redning og KAN ha gått rett ned på selve ryggraden på hesten. Ikke rart han bukket som en gal. Dette hadde sikkert bygget seg opp over tid, til det sa helt stopp. Og bukking var den eneste måten han fikk sagt ifra på. Han er en vennlig sjel som merkelig nok aldri var sur når jeg salet på heller + ingen ømming ved visitering og pussing. Sikkert derfor jeg ikke assosierte bukkingen med salen og ryggen.

Hesten min fikk to behandlinger av equeterapeat. Reagerte så godt på første behandling at hun nesten ikke trodde det var samme hest da hun kom 2. gangen.
Bukkingen opphørte etter første behandling og en annen sal er kommet i bruk. Problemene har ikke dukket opp igjen, og jeg er veldig nøye med saltøy nå. Det var en hard lekse.

En annen ting som er greit å sjekke etter er hjortelus.
Vet ikke hvor du holder til, men i området hos oss er det mye hjortelus. De klør og irriterer hestene uttrolig mye. Hadde en liten rodeooppvisning med hesten en gang. En hjortelus hadde kommet under salen og irriterte. Når jeg fikk fjernet den av alt i orden igjen.

Først og fremst: Sjekk hesten for helsemessige plager først og fremst. Anbefaler varmt en equieterapeut.

Kristin
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/09/2004 :  09:05:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk at salen ligger bra og helsa på hesten.Jeg ville også ha satt litt fokus på respekt, slik at å trene litt lydighetsarbeid fra bakken kanskje ikke ville være en så dum ide en stund fremover.

Sett deg ikke opp barbak når du vet at den trolig kan bukke deg av, bruk sal og sørg for at ikke du oppfordrer til å få et slikt problem selv, som du ikke er 100% sikker på å vinne...

Ett tips for å få slutt på bukking om det ikke skyldes noe annet enn dårlig respekt og lydighet, er å ri hodet til hesten max opp, samtidig som du ber den gå godt frem med sjenklene, på et bøyd spor.( Det spiller ingen rolle hvilken gangart du rir i bare den må jobbe mer, men trav eller helst galopp ville jo være det beste.)

Da får den noe annet å tenke på, og vil skjønne at bukking faktisk betyr ekstra jobbing og ubehag..Men du må vite hva du gjør og til rett tid, ellers kan det gjøre vondt verre.
Det er viktig at det er du som bestemmer hva den skal gjøre, og du må reagere nesten før hesten rekker å gjøre noe,slik at du får korrigert det før den har tatt overhånd.

At du i tilegg har problemer med å fange inn hesten igjen, styrker også min teori at her har hesten fått overtaket, eller en dårlig erfaring med rytter/utstyr. Har hesten respekt og synes at rytter er positivt, skal du ikke ha et slikt problem.

Det er flere metoder å trene at hesten kommer til deg, vil feks. anbefale deg å gå inn på www.ellenofstad.com der ligger det svar på dette med utgangspunkt at hesten er frisk da vel og merke...
Ellers har vi også diskutert det her tidligere på forumet, så du kan jo lete litt, husker ikke helt hvor det ligger...

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 09/09/2004 09:13:53 Gå til toppen av siden

Surfinbird

» VIP

Skrevet - 10/09/2004 :  13:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjekk sal og alt sånn! Men det har jo mange andre folk her sagt;) Det jeg gjør med min hoppe (eller gjorde, nå er hun kurert!!) er at hvis hun bukker så sitter jeg heelt rolig, gjør ingenting liksom "Næh.. så barnslig av deg å bruke energien din på detta her da!" Jeg kunne ikke gjøre noe som gjorde at hun ble straffet fordi hun er veeeldiig følsom på slike ting.. Alt må gå i baby-stemme og gi myyyee ros når hun er flink.. Pleier å ignorere det når hun er "slem" men.. Dette hjelper jo på MIN hest! Aner ikke om det hjelper på din, har vel mye å si om hvordan den er.. Bare ett forslag.. Lykke til!! =) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.