hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva slags hest passer ????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 hva slags hest passer ????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

luna-74
» VIP

Skrevet - 05/09/2004 :  14:49:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
jeg er en dame på 30 år med en datter på snart 13 vi ønsker og kjøpe oss en hest som vi kan ha sammen.. men da kommer jeg til spørsmålet: hva passer for oss ? jeg er overvektig ca 85 kg og 163 høy og hun er 140 og ca 40 kg. hvor mye må jeg regne som utgifter i mnd ? har fått tilbud om stallplass til 3800,- pr mnd inkl for er dette mye ?
av erfaring så er det lenge siden jeg drev med hest (11år) hun har gått på rideskole siden hun var 6år. håper noen kan hjelpe oss litt.
takk på forhånd

eligj

Skrevet - 05/09/2004 :  18:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel bare ut og prøve hest da :)

Jeg vil tippe en liten hest, eventuelt en ponni helt på ponnigrensen. Fordelen med en ponni, er at hvis datteren din er interessert i å konkurrere litt, kan hun starte ponniklasser. Hun slipper å gå rett opp i hesteklassene med en gang.

Når det gjelder raser, er det mye som kan passe, det er nesten umulig å si hva som er best eller verst. Dere må rett og slett ut og prøve flere hester, så finner dere etter hvert ut hva som passer for dere begge.

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men i Oslo får man en stallplass med ridebane, ganske bra faciliteter, men uten ridehus for 3800. Utenfor Oslo, og ute i distriktene, bør man ha ridehus og faciliteter for denne prisen. Innkludert for, flis, utslipp osv. Du kan nok slenge på en tusenlapp i faktiske utgifter oppå der i måneden i snitt(skoing, rutinemessig veterinærbesøk osv). Og så vil dere kanskje ha litt undervisning? Det blir nok litt til sammen i alle fall.

P.s. Husk å kjøpe en snill og trivelig hest da. Og en som er frisk. Alltid ha egen veterinærundersøkelse før dere kjøper..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/09/2004 :  18:58:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ganske enig med eligj, men vil bare legge til: hva med å kjøpe en liten hest/stor ponni, av en forholdsvis kompakt type, slik at den uten stress bærer deg også, og allikevel ikke blir _altfor_ stor for dattern.

Litt viktig å huske at dere begge skal kose dere, så heller en hyggelig hest med mindre talent enn en "overivrig" en med mye talent.

En ide kan jo faktisk være å se litt på de hestene som er på rideskolen der dattern din går, de blir brukt av magne personer, i forskjellig størrelser og dyktighetsgrader.
Spør gjerne en ridelærer (eller aller helst de som har med kjøp av hest å gjøre) hva de ser etter, hvilke krav de stiller i forhold til allsidighet osv.

Lykke til , og ikke glem veterinærundersøkelser og at det kan være uvurderlig å ha med en objektiv (og hesteflink) 3. person når man er ute og ser på hest! (slik at man unngår potensielle "fordi den er så søt" kjøp, noe feks jeg antagligvis lett kan ende opp med den dagen jeg starter jakten på min egen hest)

~Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/09/2004 :  19:51:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om kompakt hest: Tja.. 85 kg er ikke så mye for en voksen, veltrent hest. Det er klart: Hvis hesten er ganske liten, under ponnigrensen, så bør den nok være litt kompakt, men det kan hende at det vil være lettere for datter å ri en litt større, men lettere hest fremfor en liten, tung en. Uansett: Vanskelig å si noe generelt. Man må prøve seg frem.

Ville bare påpeke at man slettes ikke trenger noen bryggerigamp for å bære en voksen, om enn litt kraftig dame :)
Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  19:56:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville tatt en islandshest eller en fjording for de passer for alle og er kjempesøte...
Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

Surfinbird

» VIP

Skrevet - 10/09/2004 :  13:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshest kan jo være litt problematisk på grunn av alle gangartene da! Fjordinger kan være litt "stae", men for all del! Fjordinger er kjempe søte de, og om de ikke blir "for store, tunge og stekre" for datteren din tror jeg det kan bli en kjempe fin hest! =) Ville nok kanskje heller ha satset på en stor ponni/liten hest som var litt "lettere" men.. Selvfølgelig opp til dere og hva dere vil bruke hesten til!! Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  16:10:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
fjordinger slttes ikke"stae" som en sa.. jeg er 13 år har en fjording. Og hun hopper ganske bra på bane.. jeg valgte en fjording fordi de er rolige og sikkre.. Er utrolig stø på foten... jegh vet ikke hvor folk har fått for seg at de er stae.... Koz og klem Ingvild fra Steigen...
Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 02/10/2004 :  18:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med en kaldblods ridehest, de er ofte ikke så store ellers har du jo connemara ponni og welsh som varierer mye i form og störrelse.

Med mindre du bor i Oslo syns jeg 3800 hörtes mye ut.

Prisene varierer mye og det er alt etter hvilke facsiliteter du vil ha,
men er det kun utslipp og foring så er det fra 500 uten ridebaner og opp til 2000 med ridebaner og hall + mat ca 1000- 1500+skoing mellom 500-1000 ca annenhver mnd. +vaksine og markkur ca. 5oo i året + spon som koster mellom 400 - 1000 i mnd.
Stallene her i distriktet som er ink. alt og med alle facsiliteter ligger i pris fra 2000-6000 i mnd men de varierer veldig i kvalitet.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/10/2004 :  12:30:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ville bare påpeke at man slettes ikke trenger noen bryggerigamp for å bære en voksen, om enn litt kraftig dame :)

Opprinnelig postet av eligj

Tenkte faktisk ikke over dette innlegget før nå.. (litt treg innimellom) og vil bare påpeke at jeg slett ikke tenkte noe som helst om at man måtte ha "bryggerigamp" men at man ikke behøver å kjøpe en "spinkel" sportsponni men heller gå for en litt mer kompakt versjon.
Jeg er heller ikke liten og tynn, og selvom en mindre hest/ponni av typen spinkel _kan_ bære meg, så føles det ikke behagelig når man selv føler at man "ruver" ombord på hesten.
Forresten..jeg er liten, men ikke tynn

Har dere forresten sett noe etter hest!? Og funnet ut noe luna-74?

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/10/2004 :  15:43:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye å velge i.....men bla. Welsh Cob, Quarter, Pinto-blandinger og New Forest er solide allround hester/store ponnier med godt gemytt og gode forutsetninger for konkurranserettet ridning om det skulle bli aktuelt.

Jeg synes 3800 i mnd. er altfor mye om du feks. ikke har tilgang på ridehus.(Men du nevner ikke hva denne prisen inkl.???)
Prisen er derimot grei om det blir møkket, foret og slippt ut, samt tilgang på ridehus.
I tilegg bør prisen seff inkl. boksen/flis, og alt av for.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.