hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forfangenhet...! Hva skal jeg gjøre???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Forfangenhet...! Hva skal jeg gjøre???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kirsti

» VIP

Skrevet - 04/09/2004 :  16:18:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forfangenhet...! Hva skal jeg gjøre???

Hesten jg stelle har forfangenhet... Hva skal jeg gjøre??? Hun klarer nesten ikke å stå eller gå og det er vann som kommer ut av høvene når vi tar på dem... Kan noen hjelpe meg og si meg hva jeg skal gjøre og hva som er bare for henne og ikke? Du kan og gå inn på min VIP: kirsti og se hva som står der og skrive det enten her inne eller på mail eller i gjesteboken...! Klem Kirsti...!

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  21:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Hørtes ikke bra ut... Det første man bør gjøre når en hest er forfangen er å ta den bort fra beite og helst fôre kun med høy. Gresset om våren og høsten inneholder mye sukker, og er ikke bra for hester. Stort sett går det bra, men det virker som nøysomme hester er mer utsatt enn de som trenger mye mat.
Det som skjer når en hest er forfangen er at det er betennelse i lamellene i hoven, altså det som holder fast hovkapselen til hovbeinet. Forfangenhet kan forårsakes både mekanisk og "kjemisk", eller en kombinasjon av begge deler.
Mekanisk forfangenhet får man når hoven er beskjært/forvokst slik at hovveggen blir presset utover og dermed strekker lammellene. For lang hovvegg, skjev hov og/eller for høye hæler kan forårsake dette. For høye hæler får i tillegg hovbeinet til å peke nedover i stedet for framover, og forårsaker press på sålen der spissen peker ned.
"Kjemisk" forfangenhet kommer av at giftstoffer hoper seg opp i hoven. Når hesten f.eks. spiser for mye sukkerholdig gress eller for mye kraftfôr blir det dannet giftstoffer i fordøyelsespsosessen, og disse har en tendens til å hope seg opp i hoven og forårsake betennelse i lamellsliktet. Mekanismen som pumper blod fra hoven blir betydelig svekket hvis hesten er skodd, så skodde hester er mer utsatt for giftopphopninger.
Grunnen til at hester med forfangenhet står tilbakelent er for å avlaste tåpartiet slik at de vonde lamellene ikke strekkes enda mer.

Det er to ulike måter forfangenhet blir behandlet på. Jeg har satt meg mest inn i barfottrimm, og ut i fra det jeg har lest er denne metoden veldig effektiv og til og med hester som er oppgitt blir gode som nye. Den vanlige metoden har jeg ikke hørt så mye om, men det skal visstnok hjelpe i mange tilfeller det også. Veterinæren kan også hjelpe hesten ved å gi smertestillende og betennelsesdempende midler.

Tradisjonelle hovslagere vil gjerne sette en kile som er høyere i hælpartiet under hoven, ringsko for å stabilisere hele hoven og såle for å beskytte hestens egen såle. Dette er egentlig det stikk motsatte av det som gjøres i barfotverdenen, men det sies at det hjelper.

Barfottrim: Her har jeg heller ikke noen erfaringer selv med forfangne hester. Men har lest en god del om det, og hvis det som står i bøkene er sant så er dette den beste måten å behandle på. Det går ut på å senke hælene mest mulig slik at hovbeinet blir mer plant med underlaget istedet for å stå med spissen ned og presse mot sålen. Lave hæler gir også mindre krefter som presser hovveggen i tåa utover. Deretter tar man ned hovveggen, og korter inn tåa. Når man korter inn tåa lar man det ikke gå utover sålen på undersiden, men korter inn foran, utenpå hoven inntil den hvite linjen. Når hovene er korrigert er det om å gjøre å ikke la hesten spise mat som trigger forfangenhet, slik som grønt gress og mye kraftfôr. Så må hesten bevege seg mest mulig for å få god sirkulasjon i hovene, slik at giftstoffer blir drenert bort mer effektivt, og for at ny frisk hov vokser ned fortest mulig. Man skal selvsagt ikke tvinge en hest som har det vondt til å være med på tur. Men feks en stor luftegård sammen med hestevenner, eller kanskje helst hesteuvenner for å få hesten til å røre litt på seg.
Dette med barfottrim er fremdeles ganske nytt, så mange er naturlig nok skeptisk til dette. Men jeg synst hvertfall det høres veldig lovende ut, særlig for forfangne hester.

Håper hesten med det rare navnet som jeg ikke husker blir bra igjen

Hilsen Asbjørg

Redigert av - Asbjørg den 04/09/2004 21:57:09 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  11:09:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Godt skrevet Dagros. Hovtrimmeren vår har reddet flere forfangne hester med naturtrim. Virker helt suverent. Dette er snakk om hester som ellers ville blitt slaktet. Allerede etter første trim er hestene svært mye bedre da man fjerner mye av smerten med å sørge for at de ødeleggende kreftene opphører.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/09/2004 :  20:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kontakt smed/dyrlege , det kan lønne seg... Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2004 :  18:51:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Om du ser på : http://www.araberhest.no/ på forumet der kan de kanskje hjelpe deg.
Et vidundermiddel fra Australia har hjulpet flere hester med forfangenhet.
Værdt å prøve kanskje?

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.