hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - å bruke arbeidsbandasjer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 å bruke arbeidsbandasjer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  08:28:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
hva mener dere om å bruke bandasjer til dressur ridning??
er det vikitg?
jeg har bandasjer og bandasje underlag, men har kun testet de noen få ganger...

Destrier

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  09:05:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Bruker det aldri. Hesten min trenger det ikke, og jeg bruker heller tiden det tar å legge på / rulle opp til å ordne med andre ting som er mer viktig - eller til og med skravle med andre / se på dem ri.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/09/2004 :  09:10:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det gir en god støtte om du skal trene hardt, eller ri på ujevn bane.Reduserer risikoen for senestrekk og å "kode over".
Det er viktig å sette de på riktig slik at det er støtte under koden, ellers har det lite for seg.

Det er raskere og like bra og kjøpe beinbelegg som er anatomiske, de gir samme resultat.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/09/2004 :  19:47:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
En del hester har en tendens til å tråkke eller å stryke seg. Hvis hesten i tillegg går med sko, bør man etter min mening ha noe på bena, og særlig om vinteren da brodder kan gjøre mye skade. Jeg har stort sett brukt beinbelegg av diverse varianter, men en del av dem blir klamme. Derfor funderer jeg på å gå over på bandasjer. Hvis man rir inne i et ridehus, eller ute på en tørr fin bane, blir ikke bandasjene så skitne at man må vaske hele tiden heller.

Men når man rir på tur bør man kanskje være forsiktig med bandasjer. Hvis bandasjene (mot formodning) skulle løsne, er det ekstra skummelt hvis man er ute i skogen hvor det er ting de kan henge seg opp i. Nå skal det mye til at bandasjer som er snurret på riktig løsner, men jeg har sett det skje et par ganger.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/09/2004 :  21:17:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting med bandasjer, og egentlig alle belegg kanskje, er at de kan gi trykkskader. Når du jobber hesten utvider blodårene seg og kan skape press pga bandasjene som sitter på og som ikke gir rom for nettopp utvidelse.

Så jeg er litt både-og når det gjelder å bruke belegg for å støtte opp. Jeg bruker kun belegg/bandasjer dersom det er fare for stryk skader. Ellers så har mine hester klart seg helt fint uten.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/09/2004 :  21:18:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir svett og varmt under treningsbandsjer også.
I tilegg kommer det alltid inn litt sand, uansett hvor godt de sitter, er nå min erfaring...

Ang. trykkskader: Har aldri opplevd trykkskader ved bruk av treningsbandsjer med plate , eller ved bruk av beinbelegg. Man MÅ være nøye med riktig tilpassning, så unngår man det.
Ser noen bruker bandasjer uten mellomlegg, og da kan de jo takke seg sjøl...

Bruker man ofte belegg, vil jeg på det sterkeste anbefale,"anatomiske".
Og det er fordi de former seg etter beinet når det blir varmt, (de blir superelastiske da) i tilegg er de fleste formsydde.

Redigert av - xxxx den 01/09/2004 21:27:02 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/09/2004 :  21:39:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser at noen bruker bandasjer som har innebygget "padding", man bruker da ikke belegg. Er det noen som har mye erfaring med disse? Jeg tenker som så at greit nok, paddingen er der, men padding i selve bandasjene jevner ikke ut den ujevnheten som er helt umulig å unngå når man snurrer en smal bandasje flere runder rundt et bein. Eller hva tror dere? Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 01/09/2004 :  21:56:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det gir en god støtte om du skal trene hardt, eller ri på ujevn bane.Reduserer risikoen for senestrekk og å "kode over".
Opprinnelig postet av Gr 8 ride

Jeg er ikke enig i at bandasjer og beinbelegg reduserer risikoen for senestrekk. Hvordan skal du forhindre at senene strekkes når de går i "samme retning" som beinet ("loddrett")?

Men for å forhindre strykskader, spark og tråkk er selvfølgelig belegg eller bandasjer en god ting, gjerne sammen med kopper på frambeina når hesten går med brodder.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/09/2004 :  12:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Senestrekk kan unngås ved å ri med støttebandsje som jeg sa.Du får god støtte om du bandasjerer godt oppunder koden og rundt der seneapparatet også sitter, som da hjelper litt, når det er feks. dumpete/hullete bane.. Ingen garanti, men det skader ikke...
Redigert av - xxxx den 02/09/2004 12:45:22 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/09/2004 :  18:27:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd mye på dumpete/hullet bane, og jeg vil i grunnen oppfordre folk til å unngå det så langt som mulig. Bandasjer og denslags kan kun redusere skaderisiko minimalt hvis man sammenlikner den slitasjerisikoen det er å arbeide hesten på dårlig underlag. (Jeg er klar over at man av og til må ta det man har, men i ettertid angrer jeg på mye den dumperidninga jeg selv har gjort. Jaja, man lærer da av sine feil.) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/09/2004 :  19:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant nok, selv har jeg blitt mye mer obs på baneunderlaget nå enn jeg var før.Skjønte vel ikke helt kvonsekvensene av det. "Går det så går det", liksom...Fair mot hesta var det ihvertfall ikke.. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 02/09/2004 :  21:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg bruker belegg/bandager på mine hester kommer helt ann på hvilke øvelser jeg skal ri.Hvis hestene har brodder og jeg skal trampe de,eller hvis jeg skal trene saks eller traverser/renverser med stor tverring bruker jeg det alltid.Jeg bruker det da kun for å forhindre overtramp/stryk.Jeg er av den formening om at hvis man støtter "ihjel" en hest vil den også bli mer følsom for belastningsskader. Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 06/09/2004 :  12:51:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker stort sett bandasjer eller belegg på hester som trenger det av forskjellige årsaker. skjønner ikke vitsen med å bruke belegg på hester som ikke trenger det, utenom hvis det er snakk om sprang.
hvis jeg skal ri noen av hestene jeg trener (travhester) i dressur, som de ikke er vandt til, bruker jeg bandasjer for å gi ekstra støtte.
belegg gir ikke på langt nær så god støtte som bandasjer, de hjelper heller mot slag, så hvis man skal ha støtte, bruker man bandasjer, hvis hesten tråkker seg, bruker man belegg.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.