hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Passage
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Passage
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 30/08/2004 :  17:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som kan hjelpe meg?Jeg har spurt før hvordan en riktig passage skal se ut.Noen som vet hva dommerene ser etter og hva de trekker for?Hva skal man se etter for å finne ut om den er bra?
Skal den se lik ut på et rett spor og i en sving?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2004 :  18:17:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Om du tar en titt i dressurreglementet under $445 får du en god beskrivelse av hvordan passagen skal se ut.

Du vil sannsynligvis finne gode illustrasjoner og gode beskrivelser også i dressurboka til Kyra, og dressurboka til Lussan.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 03/09/2004 :  09:06:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk rir passage på forskjellige måter,så det er litt vanskelig å beskrive hva som er rett.Det kan også være forskjell fra hest til hest,en må du ri ut mer gang av enn en annen,en må kanskje korrigeres mye mens du rir,en annen må du kanskje lære passage o.l. Men jeg kan prøve å forklare hvordan jeg rir en passage,uten store korrigeringer,på en hest som kan passage.
Fra trav:
Jeg gjør en liten halvparade før inngangen til passagen.(fra piaffe gir jeg med et litt fremdrift i setet på første steget)Jeg takter hesten med annenhvert ben,tenk deg at høyre sjenkel er hestens høyre bakben.Når hestens bakben er på vei opp,legger jeg til et lett trykk med sjenkel på høyre side,og bestemmer løftet med lengden på trykket.Bruker aldri å takte med spore på trening,sparer det til stevner for å ha mer å gi (legger selvfølgelig til sporen ved korrigering,eller hvis hesten ikke hører).Jeg liker ikke å bremse hesten med halvparader i passagen hvis hesten går med pipa foran lodd,for det resulterer ofte i at pipa ikke blir hengende i lodd ,men går bakover (som i en piaffe),dette vil du se igjen med at den ikke går jevnt og skikkelig igjennom i bakkodene,og du vil kjenne en dump i øvelsen for hver steg,for han vil også senke ryggen,isteden for å komme opp under deg,med rolig rund rygg.Hvis hesten går for lite frem (pipa bak lodd) har jeg et lite skyv i setet,bruker du mer sjenkel får du ofte bare mere frem og mister litt av svevet.
Men når det kommer til svingen,vil jeg at den skal gå mer frem med yttre benpar (for at hesten ikke skal legge seg i svingen og miste noe av balansen)I svingen må derfor yttre frampipe være litt foran lodd,og yttre bakben tråkke mer under hesten (for yttre benpar har en lengre vei å gå)
Da rir jeg med samme varighet på sjenklene(for løft/svev) men gir litt trykk på yttre oversjenkelsjenkel når yttre bakben er på vei opp.Pass på å legg til indre oversjenkel for å støtte imot så ikke hesten forsvinner inn på en volte.Jeg rir passagen med en lett støtte til tøylen,som jeg bruker til å balansere/støtte hesten.
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 05/09/2004 :  19:38:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente
Takk for svar utfyllende og forstålig svar.Nå skjønte jeg plutselig hvorfor noen hester heller innover i svingen og andre går med forskjellig løft.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.