hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kalde bein??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 kalde bein??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Boyen

» VIP

Skrevet - 27/08/2004 :  11:31:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! hesten min er plaget med kalde bein..
hadde akupunktur på han i vår og da ble han mye bedre.Dama sa at han hadde dårlig blod sirkulasjon og jeg måtte være flink til å masere beina..han hadde veldig dårlig apetitt på vinteren (på siloen) kanskje det har en innvirkning?!
og har masert beina mye..men i går oppdaga jeg at han var kjempe kald i beina i forhold til resten av kroppen. Han sto inne i stallen da jeg merka det. er det normalt at beina er litt kaldere på morran,eller? noen som har erfaring med dette?

mvh Anne-K

vatican

» VIP

Skrevet - 29/08/2004 :  07:41:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har stått inne hele natten og har dårlig blodsirkulasjon så er det ikke så rart han er kald i bena.
Når hesten står i ro blir blodsirkulasjonen enda dårligere, hvis han da nettop har låge blir sirkulasjonen enda verre.
Du kan pröve varmende leire og så er det endel urtemedikamenter som skal ha effekt på dårlig sirkulasjon.

mvh lene
Gå til toppen av siden

Boyen

» VIP

Skrevet - 30/08/2004 :  13:24:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tipset!! Endelig noen som kunne svare
skal prøve med leire da for å se om sirkulasjonen blir bedre..Han snubbler ganske mye også..

mvh Anne-K
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/08/2004 :  13:58:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt normalt at en hest er kald i beina etter bokshvile.

Jo mer hesten beveger på seg, jo bedre blodsirkulasjon, og derav blir beina noe varmere.

Det er ikke farlig at hesten er det vi kaller "tørr" og kald i beina, så lenge den ikke har store fyllninger som følge av dårlig blodsirkulasjon og/eller ujevn ridning med lite utegang.

For å få bedre blodsirkulasjon i beina på en hest, kan man prøve å smøre på et liniment som varmer, eller sette på varmebandasjer om natta når hesten har bokshvile.
Et siste alternativ om hesten virkelig er plaget av det, er å ta av skoa.

Det er kråka/strålen i hoven til hesten som pumper blod ut i beinet/stimulerer blodsirkulasjonen når den treffer bakken.En hest med sko og feks. såler, vil få en dårligere blodsirkulasjon da kråka ikke vil få fungert som "støt-pute".(Noen hester har en veldig "dårlig/liten" kråke, pga.fukt, sur stråle osv).

Virker ikke som dette er så alvorlig i ditt tilfelle.Så lenge hesten fungerer normalt, og ikke har fyllninger, sørg bare for at den får mye utegang og regelmessig mosjon.
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 30/08/2004 :  23:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Anbefaler å prøve å ha hesten som barfothest jeg.
Skoene hindrer jo blodsirkulasjonen + at de leder kulde.
Finns gode boots som fungerer under all slags trening.Har erfaring med det selv.Fungerer supert:)
Lykke til
Gå til toppen av siden

Boyen

» VIP

Skrevet - 03/09/2004 :  16:46:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode svar! Ble litt klokere nå
Tror jeg skal prøve med leire først..så får jeg se ut i fra det.
Men gr 8 ride: Hvis jeg begynner med varme/stall bandasjer..er det ikke fare for at han kan bli avhengig av dem da
Har hørt no greier om det en gang...han er jo veldig ung..
Aldrig hatt noe fyllinger heller..og det er jo bra!

Anne-K
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/09/2004 :  20:02:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Hesten blir hva du gjør den til" sies ofte, og jeg er ingen tilhenger av å overbeskytte en hest. Men dette er mer "forebyggende"vil jeg vel påstå.

Istedet for at mange hester står med fyllninger i beina om morran, er det mange som da velger å legge på stallbandasjer over natten slik at fyllningene ikke får kommet frem.Egentlig lurer man seg bare selv, de kommer neste natt om den står uten, men det er for å unngå netopp det da.

Trodde ikke hesten din fyllte, var den ikke bare litt tørr og kald da? Om den bare er kald ville jeg ikke lagt på stallbandasjer.Noen legger også på disse for å avlaste beina/kodeapparatet om de har trent hardt kvelden før.Det støtter opp og varmer, slik at overgangen ikke blir så stor når hesten skal stå i en liten boks i mange timer...Noen bruker leire,liniment osv., smak og behag..

Jeg har ikke sett hesten din, så du får gjøre det du føler for så lenge det er innenfor fornuftens grenser.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  08:41:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Skodde hester har som regel kalde bein neden for kneet. Dette kommer av dårligere blodsirkulasjon. Står hesten mye i ro, blir det enda værre med sirkulasjonen. En uskodd og frisk hov med optimal hovmekanisme gir en jevn varme i hele beinet. Det skal IKKE være VARMT men samme temperatur som resten.

Dersom hesten er dårlig skodd, kanskje for trangt, vil nok hovmekanismen bli enda dårligere. Få en annen hovslager til å se på det. Ev. hvis du har en DYKTIG barfottrimmer i nærheten, kan han/hun sikkert hjelpe.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.