hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vallaker billigere eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 vallaker billigere eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maximillian

Skrevet - 26/08/2004 :  22:42:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:p
lurer virkelig på èn ting altså, hvorfor er ikke vallaker billigere? de kan ikke avles på, men er det kanskje fordi noen er gode konkurranseponnier/hester? jeg forstår ikke det helt... sant, se nå på islandshester, welsh(A;B;C og D) og araber vallaker, hvorfor er de så dyre? stamtavle er bortkastet om man ikke skal satse? eller er jeg heeeelt på bærtur??

HÅPER og blir KJEMPEGLAD for svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2004 :  00:54:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Rasene du nevner er dyre i seg selv, og en god hoppe av bra eksteriør vil kunne selges for en høyere pris enn en vallak uansett hvilket prestasjonsnivå vi snakker om. Hoppe med samme prestasjoner som vallak vil ligge høyere i pris fordi hun har avlsverdi.

En vallak uten særlig kunnskap kan du prute på mye mere enn en hoppe. Og de fleste som beholdes som hingst har enten bra eksteriør eller bra prestasjoner i tillegg. Og dermed avlsverdi.

Vallaker skal i utgangspunktet prissettes lavere enn hoppe/hingst med samme prestasjoner.
Men det er lov å prøve seg... ;-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/08/2004 :  10:48:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vallaker skal i utgangspunktet prissettes lavere enn hoppe/hingst med samme prestasjoner.
Men det er lov å prøve seg... ;-)

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Nå er jeg ingen erfaren hestekjøper, men jeg innbiller meg at dette påvirkes litt av etterspørsel??
Selvom man har tatt vekk avlsverdien ved at det er en vallak så har man mange som vil ha vallak i stedet for noe annet. (fordi det er mindre ansvar enn feks en hingst, og myten sier at de er mindre vrange enn hopper), da kan man på tross av normer om nedsatt pris osv. likevel prøve seg med en høyere pris. (Når 3 vil ha en vallak og bare 1 vil ha en hingst går jo prisen opp...jf: kjøp av bolig)

Guro
Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 27/08/2004 :  11:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Verdien på hesten settest ut ifra mange kriterier. Både stamme og eksteriør har mye å si på en vallak også selv om den ikke kan avlest på.
Det er ingen regler for at vallaker skal være billigere enn hopper, og så er det jo etterspørselen.... Noen raser er populære ev sjeldne og slikt selger til høy pris uavhengi av kjønn. Andre selgere er bare dyre på pris
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 27/08/2004 :  15:21:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ut fra min oppfatning så stemmer det at hopper er dyrere en vallaker på samme nivå og med samme/likegod stamme. Og det er egentlig rett og rimelig siden du har muligheten til avle og dermed tjene inn noen kroner over tid. I rette tider (marked/etterspørsel) kan faktisk en hoppeeier tjene inn det han/hun la ut på hesten eller mer.

Når jeg får avlsplanene mine på bena kommer jeg nok til å selge hoppeføllene litt dyrere en hingsteføllene, men mye vil også ligge på stammen og hvor lovende føllene ser ut til å bli. Et meget lovende hingsteføll blir nok dyrere enn et mindre lovende hoppeføll.
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 30/08/2004 :  14:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
okay, takk for svarene Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.