hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stressa hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Stressa hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Braga

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  13:54:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som kan hjelpe meg?! Jeg har en kaldblodstraver på fôr som stresser så utrolig på tur. Jeg har prøvd alt mulig rart, men ho blir ikke roligere. Sitter tungt i salen, gir lange tøyler og slapper av, men ingenting fungerer. Har også prøvd med horsemanship.
Jeg rir ho med et pessoa-bitt, og jeg rir aldri med pisk så jeg stresser ho mer enn nødvendig. Det går som regel bra de første 100 m på asfaldt, men etter det er det full fart. Det er utrolig slitsomt å ri ho, for ho "småtripper" hele veien.
Jeg har en hest til, og jeg skjønner jo at ho vil hjem til ho, men ho var faktisk ikke så stressa når jeg hadde to hester til på stallen hjemme.
Er det noen som har/har hatt det samme problemet? Tar imot alle tips med åpene armer!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:21:45

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  17:49:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
I begynnelsen når jeg fikk min hest for ca 2 måneder siden,så stressa hun seg også opp veldig mye etter en liten stund på turen..
Nå går det ganske mye bedre,hun slapper liksom mye mer av,,
Jeg kan jo gi deg noen tips som jeg har brukt:
Når hun begynner å trippe,liksom prøver å trave,så stopp hun helt opp! Går hun rundt på en plass,lixom rundt i ring,så bare la hun gjøre d. Vent til hun står hel i ro,før du går videre igjen.. Du kan også bare rygge hun,og så la hun stå i ro, Hun blir nok ganske lei av det etter hvert.. Jeg har også holdt på litt med Horsemanship med min hest,og det funker oxå veldig bra! Prøve å ikke gjør så stressende ting med hun,og ri lange skritteturer,uten å trave,gallopere så mye.. Dette har vertfall funka på min hest,men d er jo seff. ikke alle hester d funker på... Håper det hjelper på din hest også,for d er VELDIG irriterende når de småtraver hele veine liksom..!
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/02/2003 :  20:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg gjør (mye som hun forrige har beskrevet) er at jeg tar hesten inn på en bitte liten volte. Det jeg gjør er å ta den ene tøylen skikkelig kort, og slipper den utvendig, da går hun bare rundt og rundt og rundt, og stopper da til slutt. Begynner hun da å gå, så gjør det om og om og om igjen. Vet om en som måtte gjøre dette i 5 km, men det funker!

Eller det å rygge hesten, men det synes jeg ikke funker så bra. Men hvis en går på en trafikkert vei, er det ikke så lett å gå de små voltene. Når hesten står stille, så ikke la den stå så lenge. Gi beskjed om å gå før den bestemmer seg for å få av seg selv. Hvis du skritter og hesten begynner å trippe, så ta den inn på volten igjen (den er som sagt veldig skarp, hesten går rundt seg selv) Når hesten stopper i volten, slipp tøylen øyeblikkelig. Så la den stå litt (hvis den da står, ellers gå inn på ny volte hvis den begynner å gå med en gang) og gi beskjed om å gå.

Begynn med dette på veien bort fra stallen, da hesten gjerne stresser mer på vei hjem. Men tren også på hjemoverveien.

Det er ikke lett med en slik hest, mye strev og mye energi. Men det blir som regel resultat av treningen!

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  21:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
det høres ikke ut som du har prøvd horsemanship
helt og fult ut prøv det så blir hesten bedre
-godtfred-
Gå til toppen av siden

MaHi

» VIP

Skrevet - 23/02/2003 :  21:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
har noe set samme problemet...men det kom seg etter at jeg ble kjent med hesten. men mitt knep er: snakk til hesten. snakk om alt mellom himmel og jord.. helst noe som gjør deg glad. eller syng.. ikke gaul, men syng rolige sanger...dette funker helt supert på meg... eller iallefall nesten. noen ganger sier det bare klikk og hun er gal, men sånn er det nå alltid.

men jeg lurer på noe...sånn horsemanship...kor tar man kurs i det? eller lærer man det av oss selv??
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  22:04:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei.
Det første jeg ville sett på, var om hun har vondt noen plass/noe som irriterer henne. (ledd, muggel på føttene, passer salen?).

Så ville spurt deg; vet hesten kommandoen for trav? (dette bør du øve på i paddock eller longeline; stopp, kom, GÅ, trav, galopper. Dette skal skje fordi du ønsker det, og med en gang du ber om det. Da er du sikker på at hesten vet hva du mener, de samme kommandoene må du ha når du rir!) f.eks. gå; et smatt. trav; to smatt. galopp; tre smatt. stopp; PRO!

Aldri spring på de sammme plassene!

Lag oppgaver til hesten hele tiden, slik at den må konsentrere seg. (volter, stoppe, rygge++ fantasien setter grenser!)

Lag det kjekt på tur! La hesten få spise/drikke/få pauser på turen, men aldri på de sammme plassene! Da vil den søke der..
Det skal være "pyton" å komme hjem!!

Ros hesten og snakk med hesten når den er flink! Det er veeeldig viktig! Når den tripper; Ikke bli sint! bøy nakken (dra inn tøylen på den ene siden slik at du låser nakken) slik at hesten går i ring. Når hesten stopper og gir etter på presset, slipper du tøylen. Står den stille? Ros den! Få den til å gå igjen. Kanskje bare to meter. Stopp den og ros den hvis den ikke trippa. Hvis den ikke trippa, så fortell den at den er veldig flink. Gå lengre og lengre for hver gang. Kanskje den glemmer av hele stressinga/trippinga?? Gjenta det hver gang den tripper. Opptre bestemt, men aldri agressivt!

Du kan godt skilje hestene dine sånn av og til. Prøv å få de midre avhenige av hverandre.

Noe av dette ville jeg prøvd først=)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  22:55:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kaldblodstravere som særlig har gått løp kan ha lett for å stresse. Rett og slett fordi de er "trent" for det. Stress kan også komme av at hesten liker å gå på tur, og gleder seg til å løpe.

Å avvenne en hest som er stressa av natur til å slutte å stresse tror jeg er vanskelig. Men du kan muligens jekke ned tempoet noe. Dra på turer alene, hvor du ikke har andre hester som hisser opp din hest. Mange hester er mere rolige alene, mens andre hester igjen er omvent. Ikke trav og galopper på samme sted bestandig. Når du galopperer skal du ikke slippe hesten hver gang. Hesten synes detter er gøy, og en hest med annlegg for stress stresser seg gjerne opp av dette.

En ren skrittetur av og til tror jeg er bra. Kanskje kombinere dette med en dag med ridning på banen. Å skritte opp eller av en times tid er uannsett bare bra. På turer med trav og galopp velger du å ikke alltid trave og galoppere på de samme stedene. Forsøk også å holde hesten i kontrollert galopp. Av og til kan du selvfølgelig sleppe den litt, men ikke hver gang.

En kaldblodstraver jeg rei litt før var veldig stessa på tur. Han elsket tur, og var av natur og tidligere erfaringer vant "konkurranseinstintet". Han var rett og slett stressa av glede. Var ikke sånn på banen. Av og til i sprang, men ikke på langt nær som på tur. Særlig etter galoppen på turen var han ekstra gira. Han var roligere på tur alene.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  08:41:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Braga;

Har du prøvd ut noen av de tipsa du har fått fra de som har svart på emnet? Såfall, har det blitt fremgang? (er litt nysgjerrig!)

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  10:54:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblodshoppa mi er sånn noen ganger. Da setter jeg meg ned i salen og tar små tak i tyølen på henne. Da blir det ikke sånn at du kjemper og kjemper, for da kjemper hun bare enda mer mot deg.

Du kan også jobbe hesten ned på tøylen. La den få noe annet å tenke på enn å stresse.

Ri med en rolig avslappet hest hvis dette er mulig...

Skal se om jeg kommer på noe mer senere!
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  15:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode tips! Skal ut å prøve noen av de nå. Tar imot flere tips hvis dere har fler. Kanskje no mer horsemanship... Kan nemlig ikke sånn kjempe mye horsemanship, men litt.
Venter i spenning på nye tips!

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  20:30:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kann jelpe vist du prøver et annet bitt, jeg jorde det med min hest og det gjalp Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 26/02/2003 :  17:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig sak det der. Har ikke noe konkret tips jeg vet funker. . La henne jobbe når hun stresser, slik at hun får annet å tenke på en rett frem. Volter og sjenkelvikninger.Kommer an på om hun er var for sjenkler og bitt. Lange skritteturer, turer ut i terrenget, så hun må konsetrere seg om hvor hun setter beina. Ikke la henne få springe uten kontroll på tur, vær veldig konsekvent. Ros henne når hun gjør riktig!
Kjenner du ikke flere hestefolk i nærområdet ditt som kjenner til det samme problemet, kanskje de kan hjelpe deg og hesten?
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  18:52:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke så mange som driver med hest her c... Bare en eller to som driver med trav. Har hørt at det skal hjelpe å ri i skogen, men jeg har ikke hatt sjansen til å ri der i det siste. Blitt en del ridning på bane, med en del dressur. Ho stresser ikke så mye på banen lenger da. Men jeg har ikke vært på langtur ennå. Men ho har iallfall blitt flink til å suge på bittet, noe ho ikke har gjort så ofte før.

Men ho har faktisk gjort noen framskritt. Det å stoppe og rygge har fungert vedig bra, men det å gå i ring gjør ho tydeligvis bare mer stressa. Ho blir litt gæern, og kanskje litt svimmel. He he...

Men det er en ny ting jeg lurer litt på; når jeg traver med ho, så setter ho hode så høyt. Er det noen jeg kan gjøre for å få ho til å senke hode litt?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  20:12:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruk en martingal. Det bruker jeg på fullblodshoppa mi. Hun har en tendens til å få hodet litt for høyt, sånn at det blir vanskelig å holde hun igjen. Martingalen funker bra, og den er mild mot hesten (hvis man har den riktig tilpasset).
Det skader jo ikke å prøve:)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/02/2003 :  21:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Martingal bør ikke brukes på den måten som beskrives her. Martingal skal egentlig brukes for å hindre hesten i å slenge opp hodet, ikke for å holde hodet til hesten nede. Den skal festes så løst at den henger løst på tøylen bortsett fra når hesten slenger opp hodet. Dersom martingalen drar tøylen nedover, ødelegges tøyletaket til rytteren. Rytterens hånd er, eller kan være, fleksibel og ettergivende. Martingalen er festet direkte fra gjorden og inn på tøylen, og er dermed helt hard. Ikke ødelegg et godt, mykt og ettergivende tøyletak med en martingal!

Dersom du må senke hodet til hesten, bruk en eller annen form for hjelpetøyle. De forskjellige typene av hjelpetøyler er laget slik at hjelpetøylen følger den vanlige tøylen, og dermed gir etter sammen med tøylen. Hjelpetøylen kan dessuten slippes helt ut, uten at tøylen må slippes ut. Eneste måten å løsne opp martingalen under ridning, er å slippe tøylen.

Strikk kan være et greit alternativ, men hvis hesten er sta eller veldig motstridig vil den kanskje utnytte ettergivenheten til strikken og bare legge seg på? I så fall vil hesten få et evig drag i munnen, og bare bli mer motstridig. Fordelen med en hjelpetøyle er at vi kan ta et fast tak, og deretter slippe ut. Men vær forsiktig, ikke ri med for stramme hjelpetøyler! Hesten skal ikke gå på hjelpetøylen, men på den vanlige tøylen. Hjelpetøylen skal bare være en tilleggshjelp.

Veldig ofte vil dressurridning hjelpe dersom hesten går i mot tøylen (for eksempel opp med hodet sånn som du beskriver). Det beste er å få hjelp av en erfaren rytter eller instruktør. Når du trener, forsøk å tenke på hva _du_ kan gjøre bedre. Det er lett å fokusere på hva hesten ikke får til, men ofte skyldes en del av problemene rytteren. For eksempel at rytteren spenner seg i kroppen, holder for hardt eller urolig i tøylen og så videre. Samtidig skal du huske å rose deg selv, ikke bare hesten, når det går bra. Ellers kan du lese bøker om temaet. På hest.no har de dessuten en dressurekspert som har svart på en del liknende problemer.

Mange andre gode tips her også, du får prøve ut forskjellig og se hva som virker. Lykke til :).
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  21:52:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei.

Du må få hesten til å jobbe med ryggen i skritt før du kan tenke på å gjøre det samme i trav.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.