hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bør feltritt strykes som OL-gren?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Bør feltritt strykes som OL-gren?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

MIX

Skrevet - 19/08/2004 :  11:53:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har tidligere vært omdiskutert om feltritt rett og slett kan være for farlig for at sporten bør regnes som OL-gren. Siden Sidney-OL i 2000 har terrengdelen blitt enklere. Selve terrengbanen var på 20km i Sidney, mens årets bane i Athen kun er på 5,5km. Likevel faller hester, blir skadet og dør.

Les VG's avisartikkel: Firbent OL-deltaker døde

Er feltritt en ekstremsport som bør strykes fra OL-programmet for hestens beste?

MIX, administrator

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  12:28:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvor stor er skaderisikoen i andre grener? Det er jo ikke vanlig at man avliver andre OL-deltagere om de blir skadet, men hest er litt annerledes enn mennesker der.
Jeg mener at høyrisiko-sporter ikke bør være OL-grener... Min helt personlige oppfatning...

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Bambi West

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  17:28:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBambi West  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBambi West  Svar med kopi av melding
Haaaallo... Man kan ikke stryke det ut av OL, bare fordi en hestn dør... KLlart det er trist og tragisk at hesten måtte avlives, men ulykker forekommer jo i alle sporter! Folk brekker jo sting stadig vekk pga sport, men mennersker er litt mer holdbare enn hesten, men de tåler jo (de fleste hvertfall) den påkjenningen det er.... Hvis rytter har trent den godt nok, da.... Jeg syns hvertfall det absolutt ikke bør strykes av OL... Ridesporten trenger å komme fremmover, ikke bakover! Gå til toppen av siden

plutoloop

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  18:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo utrolig synd at Over and over måtte bøte med livet , men sånne ting kan skje selv i en knøttecup! En ulykke er en ulykke, det må man rett og slett akseptere. Jeg synes at det er supert at de har kortet ned terrengrittet så mye, det hjelper jo mye. Jeg vil IKKE at de skal fjerne militærkonkurransen, hestesporten blir så lite prioritert f.eks på norsk TV o.l, og mister vi OL å "se fram mot", blir det så mye mindre prioritert, og etterhvert dabber kanskje interessen helt av! Jeg synes det er viktig at ryttersporten skal få være med i OL, hvorfor skulle ikke være med hvis bordtennis får være med? Det er jo uansett den eneste sporten i OL med dyr inkludert, noe jeg synes vi bør ta vare på! Håper noen skjønte hva jeg mente!!
"Ikke en time i livet er bortkastet dersom den brukes på hesteryggen" - Winston Churchill Gå til toppen av siden

Hot_babe

» VIP

Skrevet - 19/08/2004 :  21:57:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Jeg synes at de eierne som tar med hestene sine bør ta konsekvensene for det selv...synes ikke det skal trykes....er jo opp til eierne om de tørr og bli med på noe sånt..
Men jeg synes det var forferdelig..men slikt skjer veldig ofte..
(kansje ikke i OL)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  22:44:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er selvsagt veldig synd at slike ting skjer, men jeg synes ikke at feltritt skal strykes fordi. det er flott at løypene er kortet ned, kjempebra! hestene blir jo slitne, og selv om de største vanskelighetsgradene er på begynnelsen og midten av løypen, så er hindrene massive. men dette er noe ekvipasjene trener for hele tiden, hestene er meget forsiktige og selv i den farten de har så har de sånn noenlunde kontroll. det er vetrinær, lege og annet banemannskap ved hvert hinder, så både hest og rytter får raskt hjelp om det skjer noe. personlig så synes jeg feltritt er noe av det morsomste som man finner blant hestesport, fart og spenning og eleganse på et brett. og jeg vet det er mange som tenker som meg. hestesporten trenger rekruttering, ihvertfall i Norge, og det er nettopp slike ting som skaffer flere folk!

hvis feltritt skal strykes fordi det er farlig, hva med boksing? og bueskyting? og andre sporter som er litt krevende og kan bli farlig? hva skal det bli av OL til slutt, en gjeng som sitter rundt et bord og spiller Bridge?

mvh tone kristin og lolita, kommende knøttecupekvipasje

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Karna&Colette

» VIP

Skrevet - 19/08/2004 :  23:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
feltritt bør ikke strykes som hovedgren!!!!!!!!!!!
feltritt er en av de mest alsidige sportene der ekvipasjene må vise at de kan alt!!!!!!
det er en av de mest komplette sportene.
her kan ikke hesten starte med en skade.. den må være helt frisk, ellers blir det vanskelig for den å kome seg igjennom terenget.
at en hest brekker beinet kan jo skje hvor som helst på sprangbanen, på tur, på beitet o.s.v dette er jo ikke en selvfølge at hesten brekker beinet eller skader seg. de fleste kommer skadefrie til mål!
selvfølgelig er det en risikosport , men hvilken sport er vel ikke det?
hvis man ikke skal sette seg selv i fare for å skade seg så må man sitte stille på rompa da!
la feltritt leve på OL listen!
hestene har det 10 ganger så gøy i terrenget!!!
det er en naturlig sport for dem!!!
Gå til toppen av siden

Charmed_girl92

» VIP

Skrevet - 20/08/2004 :  08:10:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei...jeg har aldri vært inntresert i feltritt men det er kult å se på.jeg syns ikke feltritt i OL burde strykes fordi det var en hest som måtte bli avlivd,de kunne gjort et forsøk på å opperere hesten.Det er så klart synd men det er ikke de andre rytterne sin feil at hesten måtte bli avlivd for det er jo eiern som sikkert ikke rir nokk frem å hvis dette da blir strykt fra OL da er det jo eiern sin feil at ingen kan være med,tenk på de som ble trekt ut også gleder de seg så sinsykt også pluttselig så er det AVLYST det går bare ikke ann!Det er i hvertfall min mening Gå til toppen av siden

tanjak

Skrevet - 20/08/2004 :  11:40:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg synes feltritt burde vært fjernet fra OL. Mange, både hester og ryttere, blir skadet. Hadde det vært mulig å rive hinderne hadde det vært en helt annen sak. Det var en som skrev at det er naturlig for dem å springe i terrenget, og det er sant nok. Men det er ikke vanlig for dem å løpe så lange strekninger uten grunn, og jeg tror nok alle hestene hadde valgt å løpe utenom hinderne hvis de hadde fått muligheten.Greit nok, sånn er det i sprang også, men der er det mulig å rive hinderne, og det er veldig sjelden en hest blir skadet. Hadde det vært opp til meg hadde terrengritt blitt fjernet med en gang, det er ikke underholdning for meg å se at hester stuper over hindere og tryner. Det må heller gå an å fokusere mer på sprang og dressur, mer publikumsvennlig er det også.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  12:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tanjak: hvis hindrene hadde vært løse så hadde det skjedd større ulykker. de var løse før, og mange hester og ryttere ble skadet fordi de tunge tømmerstokkene rullet oppå dem. så sånn sett er det faktisk sikrere at hindrene er faste, det eneste som skjer da er at hestene faller. selvsagt, skader skjer innomellom, men det gjør det i alle sporter (noen som så Tour De France? husker dere den rytteren som syklet rett inni midtrabatten, og stupte over Kurt Asle Arvesen? hvis sykkel skulle ha blitt strøket som en OL gren bare på grunn av det, så hadde det vært meget tamt...)

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  13:18:05  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Jeg har personlig ingen erfaring med feltritt, så har vel litt liten grunn å stå på her, men har da fulgt litt med på OL i år, og har merket meg et punkt.....

* Sprang / stor fart i nedoverbakker: Er ikke dette fryktelig uansvarlig?? Dette skaper store kneproblemer for hestene!!

"I find it kind of funny..
I find it kind of sad..
When the dreams in wich I'm dying, are the best I ever had..."
Gå til toppen av siden

Sjur Nix

» VIP

Skrevet - 20/08/2004 :  14:45:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Feltritt bør så absolutt ikke strykes som OLgren, men selvfølgelig er det tragisk at dette skal gå utover våre firbeinte venner... Feltritt bør være en OL gran ...de kan jo bedre sikkerheten litt sånn at dette ikke skjer igjen....men all idrett har risker!!ingenting er helt ufarlig....dette kunne skjedd i hvilken som helst annen idrett...!
mvh sandra
Gå til toppen av siden

Lady_Anastasia

» VIP

Skrevet - 20/08/2004 :  16:32:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvsagt må vi ikke stryke Feltritt i OL. Hva med større sikkerhet??? Jeg synes det er lite nok fokus på hestesporten i verden om vi ikke skal strykes fra OL også. Dessuten er det vel store risikoer i disse andre grenene også??? Svømming-> drukning, Turn->brudd o.l. +++ Jeg synes Feltritt er spennende og de som deltar er tross alt kvalifiserte og dyktige ryttere. Hvor som helst kan ulykker skje. Jeg synes foresten Feltritt banen de viste på NRK var elendig. Alt for lang og jeg for min del forbinder feltritt med terreng. Denne banen var mer et galoppritt med noen unaturlige hinder hist og her. Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  19:22:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
heisann
Det er tankeløst å fjerne feltritt fra OL!!
det er mange hester som liker feltritt (terrengritt). Jeg tviler på at alle hester hadde løpt utenom hinderet hvis de hadde fått valget - utrolig mange hester like terrengritt bedre enn sprang fordi det er naturlige hinder.
At hindrene ikke kan rives har ofte også en grunn, sikkerhetsmessige årsaker. Hindrene er ofte bygget av tre/tømmer. om hesten river og faller etter hinderet kan både rytter og hest få dette på seg og skadene kan bli mye større enn når hindrene er faste.
At ikke det er underholdning at hester og rytere tryner over hinderet, sklir og faller og sånne ting ikke er underholdning - men tror du at dette skjer med hver eneste ekvipasje?
Dessuten er det jo sprang og dressur i feltritt også.
Feltritt er en av de mest krevende ridegrenene, hvor du må kunne det meste.
Når alvorlige ulykker skjer er det selvfølgelig trist, men sånt skjer over alt. om det er mulig så burde sikkerheten bedres.
Mvh. Vibeke

*VIBO* Gå til toppen av siden

Malerplassen

Skrevet - 20/08/2004 :  20:03:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som litt med feltritt er den delen hestene først må "jogge" så "spurte" oxo gå rett ut i terreng delen: Det er terreng delen. Teit... men sån er det.... Man kune kanskje tenke på og ta vekk "jogge" og "spurte" delen i tereng delen i feltritt.... Det er alltid noen hester det går dårlig for sånn er det i hestesporten.... synd... men sant.... Gå til toppen av siden

Karna&Colette

» VIP

Skrevet - 20/08/2004 :  22:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk vibeke!!!!
for de som tviler på hva feltritt er burde prøve det! eller dra på ett feltrittstevne og se hestene komme i mål etter terrenget.!! disse hestene er noen av de mest fornøde hestene jeg har sett!!! men sefølgelig er det mange hester som liker andre ting oxo!
feltritt er en veldig gammel sport som burde bli værende på ol listen!!
sikkerheten er høy i dagens konkuranser og hestene er godt beskyttet på bena om de slår borti ett hinder. hestene som går veldig mye feltritt har belegg med forsterkning forran og bak! selvfølgelig kan jo hesten skli å ødelege seg. men dette kan jo skje hvor som helst!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.