hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Piggtråd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Piggtråd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nina74

» VIP

Skrevet - 16/08/2004 :  20:24:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener jeg har hørt at det er ulovlig med piggtråd på gjerder, men i følge dyrevernsloven virker det som om det er lovlig så lenge det er i forbindelse med annet synlig gjerde, og man f.eks fester piggtråden på toppen. Bonden som eier beitet som grenser til beitet hvor hestene mine skal gå, er svært lite interessert i at jeg fjerner piggtråden som befinner seg på toppen av gjerdet, og heller erstatter den med kobbertråd. Og jeg er selvfølgelig lite lysten på å risikere at noen av dem skader seg på piggtråden... Noen som har peiling på dette med piggtråd, og evt. vet om det finnes andre lover jeg kan støtte meg til for å få fjernet uhumskheten?
Mvh Nina

akj

Skrevet - 16/08/2004 :  22:46:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
I følge dyrevernloven har bonden lov å ha piggtråd øverst på gjerdet sitt, akkurat som du skriver. Det eneste håpet du har er at kommunen du bor i har gjort vedtak om at piggtråd er forbudt. Se §29, 3. ledd i "Lov om dyrevern":

§ 29. Gjerde.

Gjerde skal vera såleis laga og vedlikehaldne at risikoen for at beitedyr skader seg, vert så liten som råd er. Gjerderestar skal takast bort. Dersom den eller dei som har gjerdeplikta, ikkje fjernar restane innan den fristen dyrevernnemnda set, skal nemnda syta for at det vert gjort. Den eller dei som har gjerdeplikta, skal bera utgiftene.

Det er forbode å nytta piggtråd i gjerde i utmark utan i samband med anna gjerdemateriale som er lett synleg. Kongen kan fastsetja avviklingstid for anna piggtrådgjerde som finst når lova tek til å gjelda.

Utan hinder av føresegna i 2. leden kan kommunestyret, gjennom vedtekt stadfest av departementet, setja forbod mot bruk av piggtråd i gjerde. Forbodet kan gjelda heile kommunen eller deler av denne, gjeldande for utmark og/eller mellom utmark og innmark.

---

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en telefon til Landbrukskontoret i kommunen du bor i, henvist til loven og høre hva de sier. Det er da verdt et forsøk?
Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 18/08/2004 :  22:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann, og takk for svar! Jeg tok en tlf til landbrukskontoret, men kommunestyret hadde ikke innført en slik vedtekt her i kommunen, og de mente det ble for store kostnader for bøndene hvis de skulle kreve det av dem, piggtråd er mye brukt rundt forbi ja.... Skjønner jo det, men litt fortærende at han skal sette seg slik på bakbeina, spesielt siden jeg har sagt at jeg tar kostnadene og arbeidet selv. Vel, vel, kan jo selvfølgelig sette opp et nytt gjerde en meter eller så innforbi, det er kun snakk om 30-40 meter, resten av gjerdene har jeg gjerdeplikten på selv, eller de grenser til mer forståelsesfulle naboer:) Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 16/09/2004 :  17:33:49  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei Nina
Jeg har ei hoppe hos meg nå som HAR sitti fast i piggtråd. Føllet hennes forsvant fra beitet - hvilket medførte at hun lette febrilsk, kom seg ut av beitet, og ble funnet etter flere dager innkveilet i piggtråd i et gammelt kratt...beinet hennes var "åpnet" helt rundt ved kneet og det var mark i det. ...Hun fungerer mirakuløst fint i dag (dette var omlag 2 år siden) men har et fryktelig "arr" som er grodd, men uten hår og med "skorpe dannelse" som gjør at hun er noe stiv. Det jeg vil fortelle deg med dette er, at man vet aldri!!Og når uhellet først er ute er det ikke sikkert at det vil gå like bra som med denne hoppa! Sett for Guds skyld opp et gjerde innenfor piggtråden - og med støm om du har mulighet til det!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.