hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hund og hest på tur sammen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Hund og hest på tur sammen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anna_sin_gamle_VIP

» VIP

Skrevet - 16/08/2004 :  14:46:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnna_sin_gamle_VIP  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har hund og har hatt hest, men har sjelden hatt med meg vofsen min på tur, ettersom første hesten jeg hadde var sur på hunder og andre hesten jeg hadde var unghest så jeg ville konse på hesten. Hunden min har dessuten vært litt redd for hester, særlig unghester, mens gamle hester (fra 16 og oppover) tør han som oftest å løpe ved siden av.
Jeg trenger tips fra folk som har erfaring med hund og hest sammen på tur.. Hvordan lære hunden å ikke løpe rett oppi hesten, men samtidig holde seg ved siden av? Hunden min er lydig og jeg har gått en del tur med han løs mens andre rir, men når jeg rir hører han ikke så mye på meg og er enten redd og holder seg langt unna eller han løper mellom beina og under magen på hesten.
Mvh. Anna.

Husk: Man blir aldri utlært, men stagnerer du- Gjør noe!

cepka

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  11:21:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecepka  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecepka  Svar med kopi av melding
venninna mi har en hund såm vi bestandig brukte å ta m på tur.. han har aldri lært å passe sæj får hesten.. han fikk litt juling av dapka en gang å siden så har han hållt sæj på nån meter avstand.. han spring løs hele tia.. å d e ingen problem!
Horsemanship: det handler ikke om mennesker med hesteproblemer, men hester med menneskeproblemer! :) Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  12:36:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det er kanskje ikke helt forsvarlig å ha med hunden på tur..
de har aldri full kontroll på hunden...mener jeg har lest at det ikke er helt lov oxo?
men det var kanskje ikke spørsmålet men.....

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/10/2004 :  12:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk båndtvang fra 1. april til 20. august da....
Du skal ha en rimelig veldressert hund hvis du bare skal la den løpe løs.
Man kan jo støte på alt mulig litt avhengig av hvor man rir, tenker spesielt på sauer eller annet som hunden kan oppfatte som "byttedyr" og legge i vei etter dersom den ikke er sauevant...
Av respekt for turgåere el.l bør hunden være såpass dressert at den ikke løper bort å hopper/hilser veldig på folk for det er mange som ikke setter pris på det...
Har desverre ingen dressurtips vedrørende å få hunden til å gå der du vil at den skal gå. De gangene vi har hatt med løs hund på tur har hunden stort sett tusslet der den ville men holdt seg på trygg avstand fra hesten (og spesielt beina...) - Mulig den har lært "The Hard Way" ved en tidligere anledning..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  19:55:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med at du må ha en hund som lyer navnet sitt og kommer når du roper. Der jeg rir er det mye hunder og det er utrolig irriterende, og farlig ikke minst, når eieren gauler og gauler mens hunden hopper fornøyd mellom beina på hesten. :P Få hunden din til å lye deg også når du sitter på hesten før du tar han med ut.

Mange her som rir med hunden, turområdet her har både ridesti og tursti hvor det er lov å ha hund løs. Har hatt med hund på tur, litt ufrivillig, noen ganger, har ikke hund sjøl, men andres hunder har blitt med. Det har gått greit, hundene har holdt seg rundt meg hele tiden (de vil jo ikke gå seg vill de heller) men på trygg avstand. Så lenge både hesten er vant med hunder og hunden har respekt for hesten og lyer navnet, bør det gå fint.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/10/2004 :  20:22:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er litt kjedelig, er at båndtvangen krever at hunden er fysisk i bånd i båndtvangstiden. Det holder altså ikke at den er "under kontroll", at den kommer når man roper, eller holder seg i umiddelbar nærhet hele tiden. Kjedelig for dem som har hunder som faktisk er lydige. Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 23/10/2004 :  11:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som er litt kjedelig, er at båndtvangen krever at hunden er fysisk i bånd i båndtvangstiden. Det holder altså ikke at den er "under kontroll", at den kommer når man roper, eller holder seg i umiddelbar nærhet hele tiden. Kjedelig for dem som har hunder som faktisk er lydige.

Opprinnelig postet av eligj

Kunne selvsagt ikke sagt meg mer enig, da jeg alltid har hatt lydige hunder selv...
Synes ikke reglene burde være som nå. Mener igrunn det er kort sagt tåpelig.
Hundeeiere med lydige hunder burde fått dispensasjon til å ha hunden løs. Kravene til lydighet måtte selvsagt vært svært høye, særlig må hunden være 100% lydig i innkalling.
Problemet er jo selvsagt å kontrollere, og å avgjøre hvem som er 'kompetente hundeeiere'.
Men jeg tror likevel det ville vært gjennomførbart hvis det var årlige, obligatoriske kurs, med 'lydighetsbevis' til de som gjennomførte feilfritt. Disse bevisene må så medbringes når man planlegger å ha hunden løs, og det må være 'en rett' for hver enkelt forbipasserende turgåer å kontrollere at hundeeierne har dette 'lydighetsbeviset'.

Angående debattens opprinnelige spørsmål, så tror jeg dessverre ikke denne hunden er egnet til å være med på rideturer. Den høres nervøs og uforutsigbar ut = farlig i kombinasjon med hest.
Jeg har selv forsøkt å ha med en hund av denne typen på tur, og det var direkte farlig (for hunden).

Men et generelt tips er å lære hunden alt fra bakken først - uten bånd selvsagt. Den må kunne kommandoer som:
"Kom hit", "gå bort", "høyre", "venstre", "bli/vent", "inn i siden", "over veien", "gå bak", "gå foran" m.fl.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  01:43:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har ikke hatt med hund ofte, men red på tur en gang med ei venninne og hunden hennes. Hesten jeg red den gangen var overhodet ikke redd for hunder, og var vant til å ha en svær schæfer rundt bena hele tiden. Hunden var løs, og plutselig hoppa den fram fra buskene like ved hesten. Hesten skvatt, og jeg (totalt uforberedt som jeg var) ramla av...og skada meg. Det var jo verken hunden eller hestens skyld.

Kanskje teit, men jeg kommer ikke til å ha med meg hund mer. Synes rett og slett jeg ikke har kontroll på hunden fra hesteryggen...samme hvor lydig hunden er :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 18/01/2005 :  12:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv hund og hest. Nå er ikke hunden min så lydig at han går noe særlig løs uansett. (hanhund som ikke liker andre hanner)

Men mener ganske bestemt at skal man ha med hund på tur med hesten, så skal hunden være så lydig at den kommer på den minste kommando. Du skal ikke trenge å rope den i 10 ganger før den kanskje gidder å komme. Den skal også overse andre mennesker og dyr og holde seg i nærheten til enhver tid.
Husk at det faktisk er andre som er redd for hunder (og hester). Og andre hundeeiere som ikke er spesielt glad for løse hunder bort til sin uansett hvor snill den er.
Har ridd og kjørt på tur sammen med flere som har hatt med seg hund, og jeg har vært flau..... hundene løper og bjeffer på folk.
Et problem er og så at hundene kan fort skjønne at: så lenge du sitter oppå det store dyret, så trenger jeg ikke å høre på mor, for hun får ikke gjort noe med det alikevel....
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/01/2005 :  01:03:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har STOOOR hund og STOOOR hest og disse liker veldig godt å få ri på tur. Har alltid hundens lenke med meg knyttet rundt magen i tilfelle vi møter folk osv. Da stopper jeg og tar hunden i band. Går ved siden og leier begge om de har hund med for å ha ekstra kontroll, ellers skritter jeg videre med hunden på plass (i band) på venstre side av oss. Når kysten er klar får den gå løs igjen. Ingen problemer med dette. Når vi skritter labber hunden forran oss noen meter og vel så det, når vi traver pleier den å løpe på siden og når vi gallopperer er den noen meter bak Fikk hesten som 4 åring og utrent, men har godtatt hunden veldig bra (er nå snart 7) Og på stallgulvet labber hunden rundt og under hesten som om alt er helt naturlig. Mor og føll??? Begge er helt sorte og hunden er på størrelse med en shetlandsponni Om vi er flere ryttere på tur gjør jeg fremdeles likedan og alt går helt fint.
Gå til toppen av siden

filur 5

» VIP

Skrevet - 20/02/2005 :  17:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne selvsagt ikke sagt meg mer enig, da jeg alltid har hatt lydige hunder selv...
Synes ikke reglene burde være som nå. Mener igrunn det er kort sagt tåpelig.
Hundeeiere med lydige hunder burde fått dispensasjon til å ha hunden løs. Kravene til lydighet måtte selvsagt vært svært høye, særlig må hunden være 100% lydig i innkalling.
Problemet er jo selvsagt å kontrollere, og å avgjøre hvem som er 'kompetente hundeeiere'.
Men jeg tror likevel det ville vært gjennomførbart hvis det var årlige, obligatoriske kurs, med 'lydighetsbevis' til de som gjennomførte feilfritt. Disse bevisene må så medbringes når man planlegger å ha hunden løs, og det må være 'en rett' for hver enkelt forbipasserende turgåer å kontrollere at hundeeierne har dette 'lydighetsbeviset'.

Angående debattens opprinnelige spørsmål, så tror jeg dessverre ikke denne hunden er egnet til å være med på rideturer. Den høres nervøs og uforutsigbar ut = farlig i kombinasjon med hest.
Jeg har selv forsøkt å ha med en hund av denne typen på tur, og det var direkte farlig (for hunden).

Men et generelt tips er å lære hunden alt fra bakken først - uten bånd selvsagt. Den må kunne kommandoer som:
"Kom hit", "gå bort", "høyre", "venstre", "bli/vent", "inn i siden", "over veien", "gå bak", "gå foran" m.fl.

jg ville ikke akkurat sakt at noen hunder er 100 % lydige.. men noen er lydigere enn andre;)... du vet aldri hva en hun kan finne på... selv ikke en veldressurt hund
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  11:00:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heihei!

Jeg har ofte med meg hunden min på tur. Men nå bor jeg langt ute på bondelandet, og har den alltid i bånd når jeg rir ved hovudveien.
Alle mine hester jager hunden bort når den blir for "irriterende", og hunden, som er en feiging, stikker. Dette har medført at hunden aldri løper i beina på hestene, holder seg alltid på en meters avstand!

Nå jeg har hunden i både bruker jeg flexibånd. Lag deg et belte rundt magen, og heng flexibådet der, da har du kontroll over hunden, og hesten blir ikke forstryrra!
Selvfølgelig, det tar jo litt tid før hesten vender seg til det...men det går bra etterhvert!

Men dette vil sannsynligvis ikke funke for en hund som snubler seg inn i beina til hesten!
Hva med å prøve seg frem på en uforstyrra plass.

Og; Til den som sa at ingen hunder er 100% lydige;
Er du lederen til hunden vil den gjøre absolutt alt for deg!! Absolutt alt!
Så det er egentlig bare å trene!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.