hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I hvilken klasser kan jeg starte med hesten min?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 I hvilken klasser kan jeg starte med hesten min?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kjohan

» VIP

Skrevet - 12/08/2004 :  12:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en kaldblods som har hestepass gjennom DNT og ikke NRF, kan jeg da starte på alle typer stevner i klasser opp til Lb/1m?

Kan man bare delta på klubb stevner uten rytter lisens?

TUSEN TAKK for all hjelp!

Kathrine

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2004 :  17:42:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten behøver ikke være registert opp til lb, men rytteren må ha grønt kort, være medlem i en rideklubb og betale grunnlisens til NRF. Dette gjelder uansett type stevne.
Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2004 :  17:06:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I følge denne siden tolker jeg det dithenn at du kun på D-, E- og L-stevner trenger hesteregistrering fra LB/1.10m. Altså ikke på klubbstevner. Slik jeg tolker dette betyr det at du f.eks. kan starte LA på klubbstevne uten hesteregistrering.

Du kan starte alle klasser på klubbstevner uten rytterlisens, og derfor uten grønt kort (da grønt kort kun er krav for å kunne løse ut lisens). På D-, E- og L-stevner må du ha lisens (og om du er førstegangs lisensbetaler også grønt kort). Sjekk også denne siden, reglementet og tidligere debatter om tilsvarende tema.

Ser det er litt ulike svar her, men jeg er ganske så sikker på det jeg skriver her. Sjekk det eventuelt opp med rideklubben, og sjekk reglementet.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2004 :  18:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva menes med klubbstevne? På alle stevner jeg har meldt meg på til (de blir aldri kalt klubbstevner, men D, E eller Lstevner som spoff sier), står det i proposisjonene at man må fremvise blant annet rytterlisens. Blir da klubbstevne det samme som et "stallstevne" (altså et stevne som blir arrangert kun for de som står oppstallet på den stallen)? For i forbindelse med feks klubbmesterskap, er det alltid D stevne, og man må dermed ha lisens. Blir da klubbstevne et "uoffisielt" srevne, på lik linje med et treningsstevne?
Hege Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/08/2004 :  18:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klubbstevne er normalt et stevne åpent kun for klubbmedlemmer, men det er vanlig at en klubb inviterer enkelte andre klubber til sitt klubbstevne. Klubbstevner er også dekket av reglementet, det vil si at man må ha en godkjent dommer, baner som tilfredsstiller visse krav og så videre. Men enkelte krav er unntatt klubbstevne, som feks. dette med lisens.

Alle stevner som arrangeres av en klubb som er registrert i NRYF, skal følge reglementet. Det er ikke noe som heter "uoffisielt klubbstevne", "treningsstevne" osv. Reglementene skal følges, blant annet av sikkerhetsårsaker. Imidlertid arrangeres det av og til ting som grenser mellom treninger og stevner. Men arrangerer man et stevne, synes jeg at man like gjerne kan gjøre det skikkelig. Ellers kan det bli oppfattet som useriøst.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2004 :  19:43:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående siste avsnitt eligj skriver stod det et interessant innlegg om dette i Hestesport for ca et år siden. Dette med stallstevner, treningsstevner, uoffesielt klubbstevne osv. Er det en klubb som arrangerer det er det et klubbstevne, og et klubbstevne skal forholde seg til reglementet uannsett. Det vil si at en klubb tilsluttet NRYF ikke kan arrangere treningsstevne uten godkjent dommer f.eks.

I KR I står det et eget tillegg om klubbstevner (tillegg 3). Finnes endel nyttige regler her som kan være lurt å få med seg. Noe som er ukjent for mange er dette med hvor mye en hest kan gå i løpet av hver klasse (utenom klubbstevner kan en hest kun være meldt en gang, med mindre det er en skolehest, mens på klubbstevner kan en privathest starte to ganger i samme klasse med ulik rytter, og opptil tre ganger totalt), og at en også på klubbstevne plikter å benytte en autorisert dommer og annet teknisk personell.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/08/2004 :  20:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare presisere: Jeg sier IKKE at klubbstevner er useriøse, tvert i mot! Et ordentlig klubbstevne skal arrangeres seriøst, dvs. man følger reglementet, men som du sier, er man ofte mer fleksible med hensyn på bekledning, utstyr osv. Jeg snakker om stevner som kalles "treningsstevne", "stallstevne" osv hvor reglementet ikke følges. Det KAN bli oppfattet som useriøst, og en klubb med respekt for seg selv, bør være forsiktig med slike arrangementer.

Når det gjelder sikkerhet, så tenker jeg ikke på lisens og slikt, men mer på regler om avridningsbaner, stevnebane, stevneplass, ansvarlige for gjennomføring av stevne osv, evt. utstyr, håndheving av reglement på stevneplass osv. Mange av disse reglene har blant annet med sikkerhet å gjøre.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.