hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri med en "tøyle"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 ri med en "tøyle"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nette-pia

» VIP

Skrevet - 11/08/2004 :  23:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei

Æ lure på kordan man kan ri med bare ei tøyla, sånn som dæm jør når dær rir me taugrime eller lignanes??
Kordan får man hesten til å gå til høyre eller venstre??
Ved hjelp av vekta? sjenklene??
håper på svar

*monica*

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2004 :  23:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ikke gi noe stor innføring (da jeg selv ikke rir western), men det er jo akkurat de samme prinsipper i klassiks ridning egentlig! Man rir ikke med tøylene, men nettopp med blikk, vekt og sjenkler!
Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/08/2004 :  00:03:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Du må lære hesten "neck-reining".Det vil i korte trekk si å lære hesten å vike unna for press når tøylen/hånden din blir lagt mot hestens hals i den retning du vil den skal flytte seg. Samtidig trykker du hesten mot siden med sjenkel på samme side som den tøyle den skal bevege seg vekk fra.

Du må ALDRI dra i tøylen MOT deg, men LØFTE den noe opp.Vektstang-prinsippet gjelder,da hester som ris på en hånd, ris på stangbitt og skal reagere på VEKTEN av tøylen, og ikke direkte press i munnen fra tøyle/bitt som vi har lært i klassisk.

Lykke til!!
Gå til toppen av siden

Nette-pia

» VIP

Skrevet - 12/08/2004 :  00:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki, men d som e me denna hestn æ rir, ho kan ikje d å bli styrt med sjenklan??!!!
Kordan kan æ lære ho d?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2004 :  00:44:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om dette blir riktig, men som jeg har lært det, gjør jeg det på samme måte som jeg øver det inn fra bakken. Jeg legger press, og slipper opp trykket med en gang jeg får svar. Etter gjentatte repetisjoner (konsekvente og tydelige), lærer hesten hva signalene betyr. Og etter en stund lystere den lettere og lettere (gjør det selv på sjenkeldøe hester). Prinsippet fra "2 sjenkler betyr fram", overføres videre til at "1 sjenkel betyr vike, svinge".

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/08/2004 :  01:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
skal reagere på VEKTEN av tøylen, og ikke direkte press i munnen fra tøyle/bitt som vi har lært i klassisk.

Er ikke dette nettopp hva man vil unngå i klassisk dressur? I 'vanlig' dressur rir man med direkte tøyletak, mens i klassisk bruker man indirekte tøyletak mer. Det er iallefall slik jeg har forstått det

For å lære hesten slike indirekte tøyletak, eller neckreining som det også heter, gjør man slik som Hege sier. Lærer hesten å vike for presset fra tøylen mot halsen. Dette gjør man først fra bakken ved å legge en hånd på halsen til hesten og be den vike for den. Husk å alltid bruke lite press og heller vente en stund til hesten finner riktig svar og beveger seg bort fra presset. Det er viktig at hesten her lærer seg å vike for lite press, da det forståelig nok ikke kan brukes mye press når man kun har en tøyle

Jeg har aldri prøvd å lære en hest dette, men jeg tror det kan være lurt å lære hesten å vike fremparten før man begynner med det direkte presset mot halsen. Det kan være litt vanskelig for hesten å forstå at den skal vike med kun fremparten, så vær litt tolmodig.

Eller er det best å lære hesten å kun vike med halsen med en gang? Og ikke hele fremparten? Siden det er halsen som skal stilles tenker jeg. Noen som vet? Hva gjør du Hege? Kun halsen?
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/08/2004 :  02:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, ser ut til at vi ikke helt tenkte på det samme ang. det klassiske. Så det nå Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2004 :  03:01:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte mest på trykk fra sjenkel jeg da! Siden hun lurte på hvordan hun skulle få hesten til å svinge for sjenkel. Men jeg har startet fra bakken når det gjelder press på tøylen også. Men som jeg forsto det, ville hun vite nettopp hvordan hun IKKE skulle bruke tøylen til å svinge!

xxxx

Skrevet - 12/08/2004 :  08:42:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Det ER riktig som jeg skrev...
Du legger tøylen og hånden din inntil hestens hals som et trykk,(dette er i starten når hesten ikke har lært det skikkelig ennå) samtidig som du legger til sjenkel på samme side, dette blir da utvendig.Hesten vil da flytte seg pga.presset.

Om hesten ikke forstår å flytte seg for sjenkel, lærer den da dette samtidig når du legger tøylen inntil.

Om du leser nøye det jeg har svart,forstår du det...
Gå til toppen av siden

Nette-pia

» VIP

Skrevet - 12/08/2004 :  15:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, må jo først lære ho å svinge me sjenklene for så å lære ho med presset på halsen??
Eller må æ d?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/08/2004 :  15:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei , du kan gjøre som jeg har skrevet.(Bruk tøylen/hånden inntil halsen for å understreke sammen med sjenkel....)

Om du KUN bruker beina, kommer hesten din bare til å gå rett fram....

Oppsøk hjelp om du er usikker, om ikke hesten skjønner noe av sjenkler, er den jo ikke innridd.....

OBS! Det er viktigere at du lærer hesten å forstå sjenklene, før du begynner å skal ri på en hånd i taugrime....!

Redigert av - xxxx den 12/08/2004 16:00:15 Gå til toppen av siden

*Bossejenta*

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2004 :  14:01:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Bossejenta*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Bossejenta*  Svar med kopi av melding
oki, så æ e nødt t å lære ho å styres me sjenklene før æ kan ri sånn, ooki...
Jaja, ho e innridd jo, men ho kan bare ikje bli styrt at sjenklan!!
ellers så e ho krute go

Koooooooz
-Marthe & Bosse-
-Turbo-

(\/)
( ':')
('')('')

Sheck it--> www.home.no/bosse-marthe Vi har en kaninonge t slags!
Ny: http://groups.msn.com/MartheBosse ny!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.