hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vidregåend skole
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 vidregåend skole
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Olin&Bella

» VIP

Innlegg: 107

Skrevet - 08/08/2004 :  21:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! om ett år så skal jeg bynne på vidregående, men jeg veit ikke hva jeg vil bli!! jeg vil helst ikke ha allmenn (men det går) men jeg har lixom ikke peiling... jeg vil jobbe med hest!!! noen idèer eller forslag??

OzzyO

» VIP

Innlegg: 87

Skrevet - 09/08/2004 :  21:10:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
velg naturforvaltings linja da! Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 10/08/2004 :  06:54:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vil du jobbe med hest, og ta videre utdannelse f.eks. på Norsk Hestesenter må du innen de fleste retninger ha generell studiekompetanse. Du kan få dette ved å gå allmenn, eller som frk.mona sier, f.eks. naturforvaltning. Mange skoler tilbyr egen hestelinje innen naturforvaltning.

Valget bør basere seg litt på hva innen hest du vil ta, og hva du vil gjøre dersom du ikke ender opp med hest likevel. Tror naturforvaltning likevel er ok, men husk at det er mye naturfag her. Liker du ikke naturfag er kanskje ikke dette noe for deg. Om du f.eks. vil bli veterinær trenger du fordypning i noen realfag utover den generelle studiekompetansen. Dette er noe du selvsagt kan ta i ettertid, eller som en tøff påbygning ved siden av naturforvaltning. Men vet du at du vil gå videre som veterinær, eller en annen utdannelse som krever realfag utover generell studiekompetanse (ikke sikker, men tror en del av retningene på NLH - Norges Landbrukshøyskole - krever dette, iallfall anbefaler..), er nok det greieste å gå allmenn.

Det beste er nok å ta kontakt med rådgiver på skolen du går på, og eventuelt snakke med noen som tilbyr den videre utdannelsen du kunne tenke deg (da både videregåendeskoler som vet litt om videre yrkesmuligheter, og høyskoler eller Norsk hestesenter eller liknende som tilbyr den videre hesteutdannelsen du kunne tenke deg).

En ting er sikkert.. Å jobbe med hest er så mangt. Du kan f.eks. ta en utdannelse innen noe helt annet, og likevel benytte det på hest. Et eksempel på dette er fysioterapaut, hvor man kan bruke utdannelsen f.eks. i terapiridning.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

cecilie86

Innlegg: 53

Skrevet - 11/08/2004 :  11:04:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du vil ha vgs med hest, men samtidig få generell studiekompetanse, er det to måter du kan gjøre dette på:
-Hvis du ikke helt vet om du vil jobbe med hest eller ikke, starter du på 1.klasse naturbruk, tar 2.klasse hestefag, og går tilbake til 3.klasse naturforvaltningslinja og får generell studiekompetanse.
- Hvis du har lyst på fagbrev(hest) OG gen.studiekomp., tar du 1.klasse naturbruk(samme for alle retninger innen naturbruk), 2 kl. hest og to år i læra og en fagprøve. Etter dette tar du allmenn påbygging. Da har du brukt 5 år på dette.

Men naturbruk anbefales uansett!
Gå til toppen av siden

akj

Innlegg: 105

Skrevet - 14/08/2004 :  00:01:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at det foreslås å snakke med skolens rådgiver.
Kjempegod idé, men det aller beste er å snakke med rådgiveren på den skolen du ønsker å gå på.

Ta en telefon eller stikk innom skolen en gang du har mulighet. Ta også en titt på internettsidene til skolen. De fleste skoler har adresse www.skolenavn.vgs.no.

Å gå GK Naturbruk, VKI LN m/hest og VKII NFV vil gi deg generell studiekompetanse med mye praksis underveis. Du kommer borti mange forskjellige dyreslag, og vil ta med deg masse erfaring som du har bruk for enten du vil bli dyrlege, ta husdyrfag på NLH eller jobbe kun med hest.

Uansett hva du velger; lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.