hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - DETTE VAR DA MERKELIG *LES*!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Auksjonen
 DETTE VAR DA MERKELIG *LES*!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  12:45:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Nå har jo auksjonen startet igjen...som sikkert mange har fått med seg!
Etter å ha studert budrundene litt, oppdaget jeg noe merkelig! Det hele begynnte med at jeg la merke til at enkelte brukernavn bydde godt over 100 kr mer enn siste bud - og dette like før auksjonsslutt! Da jeg var litt nyskjerrig på hvem dette var, ville jeg gå inn å se på VIP'en til disse personene som hadde bydd!
Vel, det viste seg da at disse brukernavnene IKKE eksisterte Eksempel på brukernavnene er charliec, bibi, willja, tinak, pne (nå får dere ha meg virkelig unnskyldt hvis jeg nå tar feil ang disse brukernavnene, men jeg fant nå ikke disse i VIP registeret!)!
Jeg må ta et eksempel her:
Et blått og sort Elite Horse utedekken i str 145, hvor auksjonen sluttet tirsdag 3 august kl 1200. Budet lå på kr 350, hvor så et av disse brukernavnene som ikke eksisterer la inn et bud på kr 480! Budrunden ble da vunnet av dette brukernavnet kl 1200.
Så kom noe uventet igjen...
kl 1206 samme dag kom et helt likt dekken i samme størrelse inn på auksjonen, hvor et nytt "ikke eksisterende" brukernavn hadde lagt inn første bud på kr 260
Nå begynner jeg virkelig å lure....hvis er som det ser ut til er det JUKS.
Vel, måtte skrive dette innlegget! Det kan jo hende jeg tar feil, og da beklager jeg så mye
Hva sier dere...hørtes ikke dette LITT RART UT!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Braga

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  13:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvom du ikke fant disse navnene på VIP'en, betyr det ikke at de har et ikke eksisterende brukernavn. Man trenger ikke å ha VIP for å ha et brukernavn her på Hestemarked. Det er faktisk valgfritt..
Braga Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  13:55:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Hei!
Ja det kan jo hende de ikke har VIP
...Men alle budene som er satt inn like før auksjonslutt, og som er på MINST over 100 kr over siste bud, finnes ikke på VIP listen...kansje det bare er tilfeldig...ikke vet jeg, men jeg synes nå det er litt rart da!
Og bare til eksemplet mitt i sted, om vinterdekkenet som ble satt inn kl 1206...det forsvant plutselig fra auksjonen!!! Ikke finner man det igjen på avsluttede auksjoner heller
Vel...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  14:24:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er veldig forskjellig hva slags "vinnertaktikk" man bruker. Kanskje litt spesielt å by mye over rett før auksjonsslutt, men har man fulgt med så vet man ofte hvor prisene ligger. Og det ser ut til at sluttprisen ligger på et bestemt gjennomsnitt.

Skulle jeg på død og liv hatt noe på auksjonen ville jeg ikke rørt den før et par minutter før slutt. Rett og slett fordi jeg da ikke bidrar med å "høyne" nivået, men istedet kan gå rett over siste pris i siste liten. Veldig mange legger inn bud når det fremdeles er mange, mange timer igjen. Har gjor det jeg også, men da har det ikke vært varer jeg på død og liv vil ha. Er bare med på gamet, og legger inn en pris jeg er villig til å betale om jeg av en veldig tilfeldig årsak faktisk skulle vinne med dette budet.

Dessverre har ikke alle anledning til å sitte på nett like mye som meg, og du blir iallfall kvitt sånne tullinger som meg som byr for å være med på gamet, ved å by ganske høyt i starten. I ditt eksempel med et dekken til 480kr er dette sikkert en veldig ok pris for mange. Et utedekken til 260 eller 480 kr synes nå jeg er billig.. Dessuten.. Jeg vant en auksjon en gang, og da knivet jeg med annen de siste minuttene. Dersom jeg hadde gått høyt over med en gang hadde jeg sannsynligvis sluppet knivingen. For de som ikke har anledning til kniving, men likevel synes et "for høyt bud" er ok er faktisk ikke dette så dumt.

Det er mange her på MIX som ikke har VIP. Og det er sikkert ennå flere som ikke aktivt bruker hverken VIPmuligheten eller MIXmuligheten med det brukernavnet de har. Tror endel bare registerer seg for å legge inn annonser. Men uannsett VIP eller ikke.. Auksjonen kan man jo delta på. Det er jo også folk som vinner auksjonen som har VIP. Er det ikke? Nå har jeg aldri sjekket dette i detalj, men ser jo stadig "kjentfolk" som har bydd, men da kjenner jeg disse stortsett fra MIXen (uavhengig av VIP eller ikke).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/08/2004 14:27:16 Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  14:47:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding

Hei!
Ja det er vel mulig jeg er for mistenksom...
Men det er sant at de fleste varene har en snittpris på auksjonen...og det er vel også meningen! For det er vel ingen i her i landet som er interessert i å gi bort noe uten noen form for vinning!
Men har også forsøkt å søke på nettet på dette merket for å finne ordinær pris...men finner ingen steder som selger det samme utstyret! Hadde vært greit å vite utsalgsprisen på varene - er det foresten ikke noen en har krav på
Men det er jo valgfritt for enhver til å kjøpe hvilket utstyr de vil, til hvilken pris...
Må jo selv innrømme at jeg har bydd på enkelte varer...det kan jo hende man kan gjøre et kupp og får noe billig...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  15:17:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Elite Horse er Hestemarkeds eget merke. Flere av deknene er bestilt fra samme produsent som bl.a. Bucas bestiller sine dekner fra. Fordi Bucas setter på sine merker, kan ikke de andre som bestiller de samme varene også sette på Bucas. De må derfor sette på sitt eget merke.

Tidligere stod det veil.pris på auksjonen. Satt ut fra anbefalt veil.pris gitt fra produsent. Dessverre var det mye oppstyr p.g.a. dette, og fordi det var likegyldig for Hestemarked om de var nevnt eller ikke, ble disse fjernet. Sjekk denne debatten: "Høye priser! ('Ny-pris')".

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Marvin
» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2004 :  22:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
På en auksjon har en såvidt jeg vet ikke krav om å oppgi noen veiledende pris, det sier seg jo litt selv egentlig siden det er en auksjon :)

Når det gjelder taktikk for å oppnå best mulig pris kan det desverre fort bli endel urettferdigheter. Det har seg jo slik at ikke alle har like kjapp internett linje, og det er jo også en kjent sak at hestemarked serverne ikke akkurat er de kjappeste i verden (og ofte spytter den tilbake feilmeldinger pga overlast), så det ender nok med endel oppfinsomme nye nordnorsk ord etterhvert. I en "vanlig" skjer _alle_ budene i siste liten, så det er vel ikke så altfor uvanlig å gjøre det her også
*rediger bort tull*

VIP eller ei, det hadde også vær veldig kjekt å kunne få opp noen form for info om brukere som byr. Men det virker smo hesteemarked etterhvert består av mange uavhengige systemer som her limt ganske løst sammen (feks mix og vip brukere er egentlig ikke samme brukerne, de har bare "tilfeldigvis" samme navn) så det er vel neppe en quick fix

Hm.. nå tenker jeg vel for mye løsninger og ting som kan fikses og gjøres bedre igjen, stakkars programmeringsnegeren deres har vel nok å henge fingrene i

*oops*
Skrev langt innlegg uten å sjekke hvordan ting funket.. igjen... redigert litt.

Redigert av - Marvin den 06/08/2004 22:18:37 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/08/2004 :  11:54:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

VIP eller ei, det hadde også vær veldig kjekt å kunne få opp noen form for info om brukere som byr.
Opprinnelig postet av Marvin

Nå har vi noe som heter personvern også da. Det burde ikke være nødvendig å legge ut personoplysninger på nettet for å kjøpe noe i en auksjon. På hestemarked er det helt frivillig hva man legger ut, og det synes jeg er greit.
Gå til toppen av siden

Marvin
» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2004 :  17:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med "noen form for info" mente jeg da ikke fødselsnummer, favorittfarge eller andre personlige opplysninger om folk. Mente mer som feks hva den personen har bydd på før, liste over annonser, debatter i forum, er han/hun en pålitelig betaler osv. Samme type info som oppgis på feks QXL eller eBay. Eller ganske enkelt bare en liten side som sier at "denne brukeren har valgt å ikke oppgi noen mer opplysninger", så ville ikke pre-arab ha startet denne diskusjonen i utgangspunktet :) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2004 :  19:53:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men QXL har vel slik informasjon mer fordi det også er brukere som står for salg? Slik er det jo ikke her..

For min del betyr det igrunn lite å vite noe som helst om de andre som byr. Jeg byr det jeg kan tenke meg å betale, og slutter å by når jeg selv ikke ønsker varen for en dyrere pris. Uannsett om de som har bydd sammen meg har tøysete annonser eller fjerne innlegg på MIX. Det betyr lite for meg.. Dessuten er det nok langt flere "passive" medlemmer enn det vi tror. Og med en annonse følger det med personopplysninger, som igjen er ubrukelig informasjon i den auksjon. Synes nå jeg.. Som igrunn synes skattelister på nett også er noe tull!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/08/2004 19:56:09 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/08/2004 :  21:22:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare sånn apropos: Jeg er ganske sikker på at det er ulovlig å legge ut informasjon om hva folk har bydd på før, uansett om de sier at det er greit eller ikke. Og i hvert fall informasjon om hvorvidt personen er en pålitelig betaler! Jeg tror faktisk det er ulovlig å i det hele tatt ta vare på slik informasjon over tid for hestemarked.no med mindre de har en god grunn for det. Vi har noen ganske strenge personvernlover i Norge, noe jeg synes er greit når man ser hva man kan bruke persondata til i dag.

Hestemarked er et veldig åpent forum, og det er selvfølgelig helt valgfritt å delta. Men man balanserer på en grense når man legger ut personopplysninger og bilder til blant annet barn og unge på sitt nettsted, selv om folk legger ut ting av fri vilje. Jeg vet tilfeldigvis at hestemarked er klar over dette, og vurderer nøye, også juridisk, hva de legger ut.

Nå er vi litt off-topic her, men pre-arab har i alle fall fått svar på spørsmålene sine :)

Redigert av - eligj den 07/08/2004 21:24:31 Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  16:22:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
det var var et dekken jeg bydde på og da bød jeg 40 kr for og starte med...rett etter på var det noen som la inn et bud på 900kr!det er jo sykt,auksjonene er for at vi skal kunne kjøpe litt billigere utstyr
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.