hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strikk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Strikk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bælena

» VIP

Skrevet - 30/07/2004 :  22:46:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trener en traver et par ganger i uka, og nå skal jeg begynne å ri han lett en gang i uka. Når han kom til oss (for noen mnd siden) var han så godt som ødelagt. Han hadde store blødende magesår, han var kjempetynn og hele han sa noe sånn som "unskyld at jeg lever". I tillegg til dette var ryggen hans øm og svak. Nå, etter at han begynte å spise igjen, og fått utallige behandlinger for magen og i ryggen, har han blitt en helt ny hest. han har lagt på seg, magesårene er så godt som borte, ryggen er nesten bra, men ikke så godt muskelsatt og han har fått en helt ny gnist.
Meningen er at jeg skal ri han lett (bare skritt) på tur for å bygge litt muskler. Det eneste jeg er litt bekymret for er om han kan komme til å sette hodet i været, siden han kan finne på å gjøre det når vi kjører. Jeg har planer om å sette på en martingal for å hindre at han setter hodet i været, men pga den ikke alt for muskuløse ryggen hans lurte jeg på om det kunne være en ide å sette på en strikk i stedet? Tenker da selvfølgelig på å ha den helt slakk, ikke prøve å tvinge han til å gå med nesa mellom beina.
Og hvis jeg setter på han en strikk, bør jeg feste den mellom bena eller på siden? Hva er forskjellen? Har alltid hatt strikken mellom bena, men det var på en rideskole der alle hestene gikk med strikk, og hestene gikk med nesa mellom beina... Blir strikken mildere på sidene?
Håper noen kan gi et fornuftig svar, siden jeg helst vil få en sterkere hest, ikke et vrak (som han så ut som en periode)...

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2004 :  23:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan gjerne ha på han en martingal, men jeg tror ikke jeg vil anbefale deg å bruke strikk. Dette kan bli for tungt for en hest som ikke har muskler, og da blir det jo motsatt virkning. Hvis du skal bruke noe, vil jeg heller anbefale innspennigstøyler (som festes på siden), men kun under lett longering i noen minutter. Du bør heller satse på klatreturer og tømmekjøring for å bygge musker, lett bakkearbeid er også lurt. MEN- dette er kun hvis hesten er sterk nok til å bære rytter! Er han ikke det kan du leie på tur og tømmekjøre/longere til å begynne med.

At han setter hodet i været når dere kjører, kan jo komme av at han mangler styrke. Å ri på skrittetur (såfrem han er sterk nok), vil vanligvis ikke få hesten til å sette hodet i været hvis du er rolig og avslappet og ikke holder i han!

Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/08/2004 :  18:56:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok heller ikke satt på strikk. Det er enkelte hester som begynner å kjempe mot strikken, når du setter den på sånn uten videre. Samme hvor slakk du har den vil den alltid gi litt motstand, noe som er uheldig. En hest som ikke har lært å senke hodet vil sannsynligvis kjempe mot.

I første omgang ville jeg også gjort slik som Hege sier, jobb mer på bakken. Enten ved longering, eller tømmekjøring. Jeg vil anbefale deg å prøve lange tøyler dressur, det er en form for tømmekjøring, men det er litt mer omfattende en tømmekjøring. Ved å jobbe hesten slik kan du få den til å arbeide med ryggen og om å samle seg mer uten at du trenger å sitte oppå. Det er kanonbra trening, uten å slite på ryggen til en hest som ikke har muskler. Du kan gjøre de samme samlende øvelsene som når du rir, uten å belaste.

Igjen, som Hege sier , rolige skritteturer der du klatrer og ri mye bakker der du oppmuntrer hesten til å senke hodet og jobbe med ryggen. Siden det er traver går jeg ut fra at du kan kjøre også, samme gjelder her- kjør mye i bakker og sørg for at hesten strekker på seg og søker ned, bruker ryggen skikkelig. Ikke stress den, bare be om nok til at den må ta i litt. Da senker de hodet av seg selv og ryggen kommer opp.

Når du rir i bakker, pass på at du avlaster ryggen skikkelig. Stå i lett sits selv i små bakker.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.