hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på isen(på innsjøer)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Ridning på isen(på innsjøer)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  13:43:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som rir/kjører på innsjøer om vinteren? Er litt redd for det, men det hadde jo vært kult hvis man ike hadde denne frykten for å gå gjennom...

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:09:11

Anette

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  15:20:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er uansvarlig! Husk, hesten har ikke noe valg. Den stoler på at vi tar trygge valg for den, og det burde vi også gjøre. Jeg ville aldri tatt med en hest ut på isen om vinteren!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  15:22:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
På Island så jeg at noen trente tølt ute på isen.. (hørest sikkert litt "overdrevet" ut, men det gjorde jeg faktisk)
Det ville jeg aldri gjort. Jeg holder meg på den "sprekk sikre" bakken, jeg!
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  16:50:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synest at det er helt fint å ri på isen vist det er noen voksne som har sjekket den og at den er så tykk at det ikke er noen sjangs at hesten detter i gjennom.
Jeg har også merket meg at på Island rir de på isen men de jør det av hensyn til hesten fordi at det er mye bedre for hesten å gå på is eller hva det er for den å gå på isfrossent underlag eller assfalt, for isen "gir etter"
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  17:01:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ok, det visste jeg ikke=)

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 22/02/2003 :  12:15:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jupp... D er Bra for Islandshest å ri på isen...
Venninna mi skal ri på mjøsa i dag!!!...

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 22/02/2003 :  17:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir IKKE på isen. Jeg er redd for å gå igjennom.
Leste dere i VG i fjor at to eller tre travere gikk igennom isen?
De ble reddet og isen ble sjekket før de kjørte på isen, men av en eller annen grunn så gikk de gjennom.
Trist...
Tror isen var 25 cm tykk eller noe.
Noen som har lest om dette? Noen som husker det bedre enn meg?

Håper på svar:)
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  10:50:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!
Jeg har hørt at folk rir islandshester på isen,og har løp i tølt og sånn..
Jeg leste d samme som deg lille_troll,men jeg leste d i Trav & gallopp nytt.. Jeg trodde at de klarte å redde den ene hesten,mens den andre døde (??).. Ja,,ja..
Jeg ville vertfall ALDRI ridd på isen.. Detter man jennom risikerer man jo både oss selv,og ikke minst hesten sitt liv!
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  18:44:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
jeg ville aldri ri på isen hvis det var et sted jeg ikke var sikker på om den holdt. Jeg tror at det eneste stedet jeg ville ri på isen var der de hadde kjørt med bil først. F.eks. Mjøsa... Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:03:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
på Mjøsa er d ikke no problem å ri om vinteren.. der er isen mange meter tykk.. I gamle dager hadde de billøp der og skjedde aldri at en bil gikk igjenom... Det eneste som kan være litt risikabelt er pilkehullene men hvis man rir langt ut fra kanten er ikke d noe problem heller...

Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  19:15:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
må bare si at vist noen er så idiotiske at de rir over vannet med hestene sine da synst jeg det var bra de falt gjennom.synd at det gikk utover hestene. ikke det at jeg mener de burde død altså men at de fikk seg en kipp.Hvem gidder å være så uansvarlig at de gjør noe slikt!?! jeg blir RASENDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  19:55:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
de to hestene som drukna nå ble ikke ridd,da..de gikk på beite..så det var ikke noen rytter sin feil...

men så lenge man har veier å gå på skjønner jeg ikke vitsen med å gå på islagte innsjøer. veier med snø er jo også mer støtdempende enn isen.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/03/2003 :  00:44:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
På ferskvanns-is i innlandet (men vær obs. på de stedene der det er mye strøm!!), f.eks. Mjøsa midtvinters er isen flere meter tykk, så da er det jo faktisk, paradoksalt nok, tryggere(!) på isen enn på land! Men jeg ville nok ikke ridd på isen hvis jeg ikke var 100% sikker på at den var safe, å gå på den er en ting, men hesten er jo rundt 10 ganger så tung som oss da..

Lille_troll: Hvis vi tenker på samme saken så var det fire hester som var involvert, og tre av dem druknet. Det skjedde under travtrening, og de tre hestene som druknet var fullt utstyrt med seletøy og roadcart, og hadde derfor ingen sjanse til å reddes. Hestene tilhørte Johan Grini, og ulykken skjedde på Randsfjorden.
Det var en utrolig tragisk hendelse som burde fungere som en advarsel på de av oss som ikke vet hvordan man beregner is-tykkelse i forhold til strømninger, temperatur osv. Er du ikke 100% trygg på at isen er trygg så hold deg på land!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  16:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han ene som kjørte de travhestene, var en eldre mann, som påstod at det var trygt. De andre som kjørte var yngre og mer uerfarne. De lurte på om det var trygt, og han eldste karen sa det var heelt trygt. Han hadde gjort det før, så det var ikke noe problem... Jaja..

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  12:59:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om dere har hørt det, men det er faktisk 2 hester som gikk igjen isen i akeshus på fredag:( Den ene drukna... Tror disse hestene hadde rømt fra beite eller noe, men det viser at isen ikke er trygg. Jeg hadde aldri tørt å ri på isen.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  15:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Ja vi vet det.. Men de hestene hadde stukket av og tror ingen rytter hadde ridd på den isen hadde de sitti på hestene... Jeg synes d ikke er noe galt i å ri på isen (spesielt på mjøsa) fordi der vet jeg at d er mange meter med is... Hadde aldri ridd på et vann som var islagt hvis jeg ikke hadde hørt om hvor tykk isen var!!! Men jeg kjenner en som bor ved mjøsa som rir der vær dag...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.