hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dette med ponnier mot hester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 dette med ponnier mot hester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maximillian

Skrevet - 14/07/2004 :  18:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. jeg er en 15år lita tøtta som har ridd siden jeg var 6år.
det jeg lurer sånn på, er størrelse på hest når det gjelder konkurranse..
jeg ER lita, 150cm bare...(jeg syns jeg er en liten drittunge iblant høye, men det er min mening..) jeg er har lyst på ponni, og det er bare 1sesong igjen før jeg "må over" til hest. *nå kommer det STORE spørsmålet..* kan ponnien konkurrere mot hester?? altså, i "høye" klasser?? blir det ikke vanskelig f.eks. i dressur, ponnien tar jo "små" skritt i forhold til hesten.. (i dressur LB og høyere..) sprang skal vel gå greit... men blir ikke det vanskeligere for ponnien å konkurrere høyt (f.eks. 1.10) mot hester???? jeg synes egentlig ikke at jeg har noe særlig kontroll på "store" hester, ikke at det er ille å ri dem.. rir jo en varmblodsvallak, han er rundt 15o han også.. men alikavell!

hm... ja, det var nå bare dette jeg lurte på! håper inderlig på svar!!!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2004 :  21:00:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ponnier kan konkurrere i hesteklasser. Men så lenge du starter i hesteklasser (som du må gjøre når du ikke lenger er ponnirytter) starter du på samme premisser som om du skulle startet hest.

Det er nok både fordeler og ulemper med dette. Hester er ofte avlet til å ha bedre gangarter, og avstandene på sprangbanene er lagt opp for å passe hester best. Men om du har en ponni som går høye klasser er det ingen som hindrer deg i å starte denne hesten i disse klassene. På "hestens primisser".

Et alternativ er å gå til anskaffelse av liten hest, som også er lett å ri for deg. Eller en ponni som "virker stor" både i "gang og sprang" (alt etter hva du er ute etter å satse mot). Det finnes nok færre ponnier med f.eks. god gang enn hester. Men til gjengjeld har jeg inntrykk av at hester som er nære ponnigrensa (men ikke ponnier) er greie å få tak i. Som oftest ønsker folk høyere hester enn de på 150. Ulempen med å kjøpe "gangartsponni" er at disse ofte er dyre i innkjøp siden det er mangelvare. Ponnien Sylvester som herjet på dressurbanen for noen år tilbake (tror den faktisk finnes på dressurbanen fremdeles, men årene begynner å dra på) er jo en "dverg" hest, som ble avlet for å bli hest, men som aldri ble større. Hadde den vært hest hadde den neppe vært noe spesiell, men siden den ble ponni har den nok økt endel i verdi. Så de små hestene skal du nok finne. Også med gang, og som går langt høyere klasser enn LB. Flere av de lettere hestetypene finnes i små varianter, og er lettridde og også gangarter som kan brukes i lette- og middels-klasser i dressur. Dessverre blir disse hestene noe fislete til å bli teknisk gode, men de bør ha kapasitet til å nå relativt langt likevel. Og det finnes ingen regel uten unntak..

Les også følgende debatt:
"ponni, hest - hest, ponni??? plis svar!!!"

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 15/07/2004 :  13:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
takk for svaret spoff
men, kan du eller noen andre anbefale rase/blandinger som er ved grensa da hadde vært koselig.. er connemara og new forest bra har funnet noen høres bra ut og som er rundt 144 og oppover.
det er vanskelig å få tak i en bra ponni/hest for en "billig" pris, men jeg har faktisk funnet mange jeg kunne tenkt meg og skal få mamma til å snakke eller sende mail til dem. eneste ulempen er at nesten alle bor i sør... jeg vil konkurrere i dressur og sprang og har gjerne lyst til å komme langt... enn welsh b, c eller d kan de være gode mot hester har ikke dem sånn lange steg hm.... skulle gjerne hatt nordlandshest, men de tar ikke lange steg.. men heldivis fins det andre fine hester og ponnier

håper inderlig på svar - igjen
Gå til toppen av siden

Czaronna

» VIP

Skrevet - 15/07/2004 :  20:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Du finner nok mange ponnier/hester som har gode, lange steg!
Noe jeg vil anbefale (som jeg selv har) er araberen! Araber kan både være ponni og hest!
De har (som sikkert alle vet:P) elegante og luftige steg! I dressurkonkurranser har jeg som oftest fått 7 på gangarter;) Så araberen er jo et godt valg, og de kan jo brukes til sprang, dressur, felt, kjøring, distanse, ja, nesten alt:D *perfekte allroundhest;)*
Men det er min mening...;)
LYKKE TIL MED KJØP AV PONNI/HEST:D:D:D:D:D
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 18/07/2004 :  19:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei=)
jaja, takk for de få svarene jeg fikk iværtfall!
seff, visst dere vet om noen tilsalgs ta kontak, alt fra 140 og opp til 155 er av interesse... gjerne med "luftige steg" og helst(!) ikke koste så mye mer enn 30.000kr med utstyr og ikke lenger ned i landet enn oslo...

koz
Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 09/09/2004 :  20:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
arabere er ikke så gode i sprang,eller de kan jo,men er mye vanskeligere å ri i sprang osv. jeg har sportsponni på makshøye, å hun har ekstremt store steg,større enn de fleste hester.. men du må bare dra ut å prøve noen,så finner du nok en du liker Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  10:26:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Connemara, New forest og welsh pleier å være gode sportsponnier..enten de er renraset eller krysset med f.eks araber eller fullblod. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.