hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens tanker og forståelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestens tanker og forståelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  18:35:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvordan er det en hest tenker?
Hvordan skal vi mennesker forstå dens tankegang?
Hvordan skal vi få den til å forstå oss som mennesker?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:42:03

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  20:30:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen kan vite sikkert hvordan en hest tenker... For få hesten til å forstå oss best mulig må vi tenke på hestens prinsipper, og atferd, og belage oss etter det. Dessverre er det mange som tror at hesten har tillit og respekt til dem når den egentlig bare er redd. Det er synd. Er veldig for Horsemanship og trening på hestens premisser!!!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  20:34:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
einstein; vi har noe til felles! Jeg er også for horsemanship! Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  20:40:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strålende!!! En gang skal jeg reise til Peer Werner Vogel og få skikkelig instruksjen!!! En roundpen her hjemme hadde kanskje gjort seg, men holder til på et stort ridesenter og tror ikke min mening affekterer så mange!!!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  20:46:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, det hørest kjekt ut!
Vi holder på med å lage roundpen. Den må jo være solid, så det blir ikke billig! Nei, det er ikke lett å få til slikt no på en rideskole, men det skader da ikke å prøve!?
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  20:15:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg er også svært interessert i Horsemanship:) Fine greier dette her!
Akkurat nå går jeg på et kurs hvor jeg lærer mer om hestens kroppspråk og atferd.
har lært utrolig mye... Er så mange ting jeg aldri har tenkt på før og jeg tror at hadde folk lært seg litt mer om akkurat dette, hestens atferd og hvorfor det gjør ditt og datt, kunne så utrolig mange problemer vært ungått.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  01:05:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvordan hester tenker og forstår er det vel ingen som egentlig vet. Derimot er det mange som har en oppfatning om temaet. Uansett hvordan man vrir og vender på ting, hester kan ikke kommunisere på vårt språk. Alt må leses ut i fra adferd og reaksjoner, så får det bli opp til hver og en hvordan de tolker det.

Alle hester har uansett sin egen personlighet, på lik linje med mennesker. Noen er vanskeligere å forstå.

Har man et normalt forhold til hest kommer man et godt stykke på vei. Et normalt forhold kombinert med en del kunnskap om metoder for å "lese" hesten.

Noen velger NH, andre avstår. Jeg tror jeg personlig beveger meg litt i området midt i mellom. Det fungerer tilsynelatende greit nok. I det øyeblikket man skjønner at en hest ikke er et menneske har man kommet langt. Desverre er det nok en del som sliter litt med akkurat det...

Allikevel ser man jo faktisk ganske mange "menneskelige" trekk hos hester. De kan sammenlignes med små barn på mange områder. Min ene hest roper etter mat, maser for å komme inn, har en tendens til å stille seg i et hjørne og "furte" når jeg steller en av de andre m.m. Det er mange hester som "brisker" seg når de har tilskuere. Alt dette tyder på en virksomhet i hestens hode.

Vi hadde en såkalt hestehvisker på stallen der jeg sto tidligere. Måten hestens tanker ble beskrevet på virket ganske banal og til tider lite troverdig. Allikevel var det lett å gjenkjenne hvilke hest hun snakket om..... fleip eller fakta, det var mye som "slo til" med for henne helt ukjente hester. Noe må det være. Hun observerte kun hestene på boks, men kunne fint forklare mange personlighetstrekk hos hver og enkelt. Hvordan de oppførte seg ute, på tur, på stevner etc., mot andre hester m.m.

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 25/06/2003 :  15:15:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Hordan hester tenker kan vi aldri få noe skikkelig svar på, hvis vi ikke blir hester i vår neste liv da! ;o)
Men vi kan lære å forstå hester. Vi kan studere hva hester gjør mot hverandre i flokker, og hva som skjer deretter. Men noen av tegnene er så små at vi kansje ikke ser dem. Dette var veldig tydelig da Peer Werner Wogel slapp sin "ville" Mustang sammen med våre tammhester. Det skjedde masse, men vi så ingen tegn på henne. Og våre hester hadde veldig respekt for henne. Hun hadde "naturlig" kroppspråk.
Det beste vi kan gjøre er å studere hestene våre sammen med andre hester og i trening, reise på kurser og ha et ønske om å hele tiden utvikle oss i positiv rettning til fordel for hestene våre.
"Jo mer du lærer, jo mer vet du at du ikke kan!"
Lykke til, til oss alle!!! ;o)
-Olrun-
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 26/06/2003 :  22:48:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten tankevekker:

Vi kommer smilende og løpende med utstrakte armer for å hente hesten på beitet! Tenk hvordan vi ser ut i deres øyne; vi er rovdyr, kommer løpende mot dem for å ta dem, og i tilegg flekker vi tenner!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2003 :  03:48:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Heldigvis slipper jeg som regel å løpe mot hestene mine på beite, de kommer selv

Gå til toppen av siden

Gry Løberg
» VIP

Skrevet - 29/06/2003 :  19:58:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi kan aldri vite hvordan hester tenker, på lik linje med at du og jeg ikke kan vite hvordan vi tenker.

Etologien kan besrkive og forklare hvorfor hester gjør som de gjør, og psykologien kan forklare hvordan vi kan endre atferden til hesten når vi kjenner etologien.

Når vi er sammen med hesten på hestens premisser og legger opp til et samhold og en trening som bygger på tillit vil hesten lære å forstå oss.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.